Tilbage i januar blev den nye Fabia introduceret. Nu har vi testet den

Test: Skoda Fabia Combi har mere plads end Polo 1
Ny Skoda Fabia byder på nyt friskt design, med blanding af Polo, Octavia og Rapid

Tilbage i 2010 havde vi fat i en Skoda Fabia Combi Greenline, der den gang viste sig at være ganske interessant for en hel del læsere hos os. Derfor var det oplagt når denne nye model kom på markedet, at sætte sig bag rattet og finde ud af hvor meget bedre den nye model er blevet.

Med det nye udseende på eksteriørdelen og den brunmetalliske farve, virker Fabia ret tiltalende ved første øjekast. Kigger man ned over prislisten følger det trop. Og i denne stationcar udgave matcher den behovet for den gennemsnitlige danske familie ret godt både økonomisk og pladsmæssigt, så hvad så nu?

Hvordan er der bag rattet?
Modellen vi har, er i højeste udstyrsniveau. Det kaldes Highline hos søstermærket VW, men hos Skoda kaldes det for Style. Rattet er et multifunktionsrat i læder, som er dejlig tykt og godt at holde på. Det følges op af en gearstang med en gearknob i læder, som også er god at  holde på, i en gearkasse der nemt falder i hak.

Modellen havde også meget komfortable forsæder, som gjorde kørslen behagelig og uden behov for smertestillende til bagdelen.

Der er en fin instrumentering, som er nem at overskue. Mange funktioner til bilen er samlet i bilens touchskærm, som lige skal bruges et par gange før man er helt dus med den. Kategorierne er dog delt op i enkelte menuer, så det går stærkt med at finde det rigtige emne for sin indstilling.

Der er masser af tilslutningsmuligheder til din Iphone eller andre smartphones, og i døren har du kontrol over alle elruderne i bilen. Speedometeret er blevet pænere og enkelt, og det føles naturligt der hvor informationerne er placeret. Med hjælp fra multifunktionsrattet kan du nemt skifte mellem menuerne fra touchskærmen.

Test: Skoda Fabia Combi har mere plads end Polo 1
Du får et dejligt tykt læderrat, som giver en øget kvalitetsfølelse i kabinen

Hvordan er motoren?
Motorerne i den nye Fabia kommer helt ned til 60 hestekræfter på en 1.0 liters motor, som du kender fra Citigo og VW Up. Nogle motorer, som ikke er blevet ret godt anmeldt til Fabia, medmindre det virkelig skal være skrabet.

Den model vi testede, var kørende med en 1,2-liters benzinmotor med 110 hestekræfter og turbo. Det siges at man kan nøjes med den 90-hestes udgave, men alligevel synes denne 110-hestes model at være anbefalesværdig.

I byen gør den Fabia ret kvik, og samtidig meget økonomisk. Det lykkedes os flere gange i ugen, at få den til at rende 25-30 km/literen i byen, femte gear og 50/60 km/t (ifølge bilens computer), men desværre ikke meget mere end 13-15 km/literen på motorvej.

Og det er til trods for et sjette gear, der ellers lagde den i lave omdrejninger.

På papiret går Skoda Fabia 20,8 km/literen. Med blandet kørsel ud fra 1997 kilometer, endte den på 14.6 km/literen ved afleveringen. Dog skal der tages højde for, at det ikke var vores kilometer alle sammen.

Den sekstrins gearkasse føles præcis og direkte, og man føler ikke behov for den ellers syvtrins DSG automatgearkasse, som Skoda Fabia også fås med.

Hvordan kører den?
Som nævnt tidligere, så er undervognen ret blød. Vi kunne godt savne den var strammet bare en lille smule mere op. Den har ligeledes en god frihøjde, så man skal ikke være bange for at undervognen rammer noget. Dog er den en anelse ’svampet’ ved sving, og har tendens til at føles som om den sejler.

Det kan blandt andet også ses, hvis bilen holder stille og man prøver at hive lidt op og ned i skærmkasserne. Så gynger den ret meget, men den falder dog hurtigt til ro igen.

Skoda Fabia føles kvik i byen, og dejlig på motorvejen. Det tykke multifunktions læderrat er med til at give den en høj kvalitetsfølelse, som om det er en dyrere bil du har fat i. Gearstangen er ligeledes beklædt i læder, og tyk, og gearskiftene føles ret direkte og præcise.

Man føler sig ikke usikker på at ramme det korrekte gear, på nær når du skal bakke. Her kunne det godt være en anelse svært at få den i bakgear, så det tog nogle gange lidt flere forsøg før den kom i gear.

Eneste ulempe ved gearkassen må være opbygningen i kabinen. Når du har din arm på det foranmonteret armlæn og skal skifte ned i de nederste gear, så må håndleddet bøjes meget bagud, hvilket godt kan føles irriterende. Her måtte Fabia gerne have haft et armlæn som kunne slås lidt længere tilbage så dette kunne undgås, eller have en dybere førerposition.

Test: Skoda Fabia Combi har mere plads end Polo 1
Det sorte blanke plast rundt om baglygterne, er en smagssag

Hvad med konkurrenterne?
Skoda Fabia kan bryste sig med, at have mere plads end sin søsterbil Polo (hatchback udgaven). I stationcarmodellen har den endnu mere plads, men som mange andre b-segment modeller, lider den også under at den ikke er bare lidt større.

Man kunne godt savne lidt mere plads, trods det er blevet gjort dybere i denne udgave. Vi havde på et tidspunkt en klapvogn bagi, og der var ikke ret meget mere plads derefter.

Skoda Fabia mangler benplads på bagsædet, som de fleste andre modeller kan give dig. Og det er synd, da det virkelig kunne gøre det sidste.

På sikkerheden er den også godt udstyret. Den har Citybrake som standard, og i mellemudstyrspakken får du træthedsregistrering.

Dertil er den gået igennem Euro Ncap crashtesten med hele fem stjerner, som den eneste i B-segmentet. Til sidst, holder den sig på vejen. Selv den bløde undervogn får den ikke til at skride ud, så du har hele tiden bilen hvor du ønsker den.

Vi synes
Motoren er støjsvag og kvik i byen. Den går fornuftigt på literen, og har fin trækkraft. Bagagerummet er dybt og overskueligt, og byder på mange pladser til at henlægge mindre effekter. Bagsædet skuffer dog, og kabinepladsen halter efter. Forsæderne er dog dejlige og komfortable.

Du kan få vores testmodel for som den står, for 210.000 kroner. En Fabia kan købes for 2510 kroner i afdrag om måneden. Og det er ikke meget, for en stationcar med denne kvalitet. Mere om prisen længere nede.

Kabinen er fuld af lækre detaljer, der får den til at fremstå langt dyrere end den er. Den nye touchskærm kender vi fra andre VW modeller, og fungerer fint i denne model. Skærmen er dog ikke placeret hverken højt eller lavt, og da armlænet ikke er langt nok fremme kan ens arm godt være lidt i spænd når skærmen skal betjenes.

Skoda Fabia byder på udmærket plads og komfort, og med prisen i betragtning vil den ramme godt ned i den unge nye familie som måske har et eller to børn og som bor i storbyen. Endnu bedre vil den være, for de singleforældre som har børn på skift. Og dem har vi jo mange af efterhånden, i storbyerne.
For med to barnesæder bagi på samme tid, er der ikke meget mere plads til en ekstra person, hvis der skulle samles en ven eller veninde op på vejen, og mor og far har indtaget forsæderne.

Skoda Fabia giver kvalitet og udstyr til lave priser. Og derfor kan de fleste være med. Vi fik lavet et priseksempel på en komplet aftale med service, garanti og finansiering.

Her kan man få bilen for 2510 kroner om måneden.
Det omfatter forsikring ved en alder af 30+.
Finansiering er på en 1,2-liters med 90 hestekræfter, og løber med en variabel rente over 96 måneder samt en udbetaling på 35.734 kroner.
Service og reparationsaftale på 36 måneder og 60.000 km årligt.

 

De Tørre Tal

Mærke/Model: Skoda Fabia
Motor: 1,2-liters benzin
Gearkasse: 6 gear manuel
HK: 110
0-100 km/t: 9,6 sek.
Topfart: 199 km/t
Km/l: 20,8 km/l (oplyst forbrug)

Pris uden ekstraudstyr: 204.000 kr.

Ekstraudstyr: Metallak (6.000).

Pris i alt: 210.000 kr

[nggallery id=342]