Ferrari har hevet det røde lagen af den nye F12 tdf

Lad os starte med at slå fast, at det ikke er en gentaget stavefejl, eller en tilfældig sammensætning af bogstaver, tdf står nemlig for “tour de france”, og er den nye Ferrari F12’s tilnavn.

Den 6,3-liters V12 er den samme, som man vil finde i en F12 Berlinetta, men i F12tdf yder den 40 hk mere. Den totale effekt bliver derved 770 hk ved 8500 omd/min. Momentet er hævet med 15 Nm, hvilket giver et maksimalt vridningsmoment på 705 ved 6750 omd/min. Kræfterne bliver sendt til baghjulene via en opgraderet version af Ferrari’s F1 DCT-gearkasse, der nu skifter op og ned, hhv 30% og 40% hurtigere.

Takket være det nye hardware kan F12tdf klare 0-100 km/t på 2,9 sekunder, 0-200 km/t på 7,9 sekunder og en topfart på over 340 km/t. Ferrari’s testkørere har allerede testet bilen på Fiorano, og klaret en omgangstid på bare 1 minut og 21 sekunder.

Det ser ud til, at Ferrari har taget en side ud af Porsche’s bog, for Ferrari F12tdf har, ligesom Porsche 911 GT3 og GT3 RS, aktiv styring på baghjulene. Dette kan hjælpe med at øge stabiliteten ved manøvre ved høje hastigheder, men kan også hjælpe bagenden rundt i hårnålesving.

Ferrari’s ingeniører har, som det nok kan ses på billedet, arbejdet en hel del på at forbedre bilens aerodynamiske egenskaber. Faktisk er bilen næsten 100% mere aerodynamisk effektiv end en F12 Berlinetta.
Takket være den nye front, spoiler og diffuser genererer bilen 230 kg downforce ved 200 km/t, hvilket er en forbedring på 107 kg.

Der er ikke udgivet nogen pris på Ferrari F12tdf, men den vil, uden tvivl. ligge et godt stykke over, hvad der skal gives for en F12 Berlinetta.

[nggallery id=489]