Vi kører Audis mindste SUV Q3, der er skarp konkurrent til BMW X1, hvis du er på udkig efter en luksus-SUV
Der står den. Den buttede baby. Let hævet over jorden, som stod den på små stylter, stirrer den på mig med let sammenknebne øjne og en mund på vid gab. Måske den er sulten? Efter dieselmos måske?
Den buttede Q3 2.0 TDI har faktisk ikke en voldsom dieselappetit. Det kommer vi tilbage til.
Vi har nemlig haft fornøjelsen af at teste den mindste SUV Audi har på menuen. Q3’eren har en 2.0 TDI med 177. heste, der hjælpes på vej af Quattro-firehjulstræk og Audis S-Tronicgearkasse, der er magen til den, du finder i andre VAG-biler som VW og Seat.
Hvordan kører den?
Det vigtigste først – naturligvis. Hvordan ligger sådan en buttet baby-Audi på 1.660 kg. på de danske lakridsstier? Nogenlunde må det kedelige og i sig selv ligegyldige svar lyde. Q3’eren kører helst den stille cruiserstil på motorvejen, hvor den noget rigelige frihøjde sørger for, at du ikke hælder kaffe i skødet og kan klippe dine næsehår, hvis du skulle få lyst til det, uden at møre saksen gennem næseryggen.
På de mindre veje krænger Q3 overraskende lidt og opfører sig langt hen ad vejen som en personbil. Presser du babyen for meget på maven ved kvik slalomkørsel kan bagenden dog godt komme ud af balance og foreslå et lynvisit forbi førerhuset. Barnepigen, der ikke kan slås fuldkommen fra, er her hurtig til at afværge en uheldig bagendesituation og skrider med det samme til assistance. Motoren har et bastant moment på 380 NM. så Q3’eren føles rigtig kvik i kombination med den hurtigskiftende dobbeltkobling.
Q3 er ganske økonomisk, og vi holdt et snitforbrug på 13,8. km/l i vores test, der primært foregik ved bykørsel. S-tronicgearkassen skifter som altid blødt og hurtigt, omend skiftene ved langsom acceleration savner lidt finpudsning.
Hvordan er kommandocentralen?
Q3-kabinen er simpel og stilren med en lækker gearstang og flotte instrumenter. Kvaliteten er god, men ikke helt så lækker som i A3. Desværre ligner sæderne ikke noget, jeg ville forvente i en bil til over en halv million. Ligeledes er det skuffende, at der hverken er navigation eller fartpilot som standard.
Jeg har overraskende svært ved at finde en behagelig kørestilling i Q3. Det skyldes hovedsageligt et rat, der ikke kan trækkes langt nok ud mod føreren. Samtidig har rattet en for skrå hældning.
Skal du købe den?
Er du ude efter en luksus-SUV så er Q3 absolut et godt bud. Dog skal du nok se bort fra listeprisen, da du nok vil synes godt om en fartpilot ligesom at Q3’eren ser nok dvask ud på de standarde fælge. Skal du have en tilsvarende BMW X1 med firehjulstræk starter priserne ved 581.000 kr. men det er uden automatgear!
Skal du bruge din SUV til det, den er beregnet til, så skal du have firehjulstræk. Med flueben ved firehjulstræk ligner Audi Q3 et rigtig fint bud på en luksus-SUV med fine køreegenskaber og en god drivlinie. Det buttede design må være op til dig, om du synes om. Et sæt større fælge ville uden tvivl gøre Q3’eren langt mere skarp og frisk at se på. Så giv babyen et par lækre sutter, og du er godt kørende.
Mærke/Model: Audi Q3 Quattro
Motor: 2.0-liters R4 diesel med turbo
Gearkasse: 7.-trins S-tronic dobbeltkoblingsgearkasse
Træk: 4WD
HK: 177
Moment: 380 nm.
0-100 km/t: 8.2sek.
Topfart: 212 km/t.
Km/l: 16,9 km/l (oplyst forbrug)
Samlet pris: 595.462 kr.
[nggallery id=566]