Hjem » Featured Forside » Volkswagen vil øge trafiksikkerheden med interaktive lygter
HD-LCD headlight

Volkswagen vil øge trafiksikkerheden med interaktive lygter

Interaktive for- og baglygter kan blive essentielle i fremtiden

Volkswagen arbejder i øjeblikket på at udvikle innovative lyssystemer til deres biler, for at øge trafiksikkerheden, samt give ejerne muligheden for at give deres bil et individuelt præg. Volkswagens in-house udviklingscenter for lyssystemer viste, i forbindelse med en workshop, hvad fremtidens lyssystemer kan være.

Ingeniørene og designerne hos Volkswagen har sat sig et mål om at forbedre lysfunktionerne på moderne biler for at øge færdselssikkerheden. Dette har for nyligt resulteret i IQ. Light matrix LED-forlygterne, som fås som esktraudstyr på den nye VW Touareg.

Med et øje på fremtiden har Volkswagen allerede udtænkt mulige løsninger på fremtidens trafikrelaterede udfordringer, bl.a mangel på øjenkontakt mellem trafikanter ved overgangen til selvkørende biler.
Det er her, at de interaktive lysfunktioner kommer til at spille en stor rolle. De nye systemer vil gøre brug af mikro-pixel HD-forlygter med op til 30.000 lyspunkter og højtydende LED-forlygter. Systemet vil samtidig være et billigere alternativ til de dyre laserlyssystemer. mikropixel-systemet vil være i stand til at projicere informationer direkte på vejbanen.
Det nye assistentsystem Optical Park Assist-system skal hjælpe med manøvreringen. Systemet vil være i stand til at projicere bilens kurs ned på vejbanen, fx ved parkering, og advare forbipasserende trafikanter.

Optical Park Assist

Advarsel i baglygterne

Matrix-teknologien gør det muligt at have motiver, som advarselstrekanter i baglygterne, hvilket gør det muligt for bilerne at kommunkere med hinanden for at afværge farlige situationer.

Matrix tail light

Private testfaciliteter forkorter udviklingsprocessen

Volkswagen har, på fabrikken i Wolfsburg, åbnet deres eget udviklingscenter med fokus på lysteknologi. Firmaet har valgt at bygge en 100 meter lang, 15 meter bred og 5 meter høj lystunnel, hvori der kan simuleres diverse trafiksituationer, der let kan kopieres og gentages.
Udviklingscenteret er også et ideelt sted at undersøge, hvordan bilister og fodgængere opfatter lys. Lystunnelen hjælper også med at forkorte udviklingstiden af interiørlys, da man har kunne reducere antallet af testkørsler om natten.

Tjek også

Audi RS6-R ABT Avant med 730 hestekræfter

Nu kan du lease en Audi RS6-R ABT Avant, for omkring 14.000,- kroner om måneden