Hjem » Tuning » Læserbiler » Tuner-Theis’ sleeper Golf

Tuner-Theis’ sleeper Golf

Har du oplevet en bil i et lyssignal, som var langt hurtigere end du havde regnet med den var? Så har du sikkert stødt på en “sleeper”. Denne VW Golf fra Theis, er endnu en af disse

Den Golf-glade fyr Theis fra København gør det igen. Endnu en sindssyg VW Golf har rullet ud fra et værksted et sted på Sjælland. Denne gang er det en ældre sag, en VW Golf fra 92.
Den er som taget ud af et computerspil, hvor du bare har pumpet din bil op til max. Du fornemmer ikke ved første øjekast, hvilken sindssyg bil det her er. På ydersiden ligner det en klassisk stylet VW Golf 3, måske blot en 1.8 med en anden udstødning så den brummer, måske en lidt dyrere GTi med VR6 udseende, eller er det mon en ægte 2.8 VR6?

Det kan være svært at se, da bilen er bygget som en “sleeper”. En sleeper der i den forstand helst skal holde sig i mængden, og ikke vil skille sig ud fra de andre. En bil der i et hvert lyssignal kan ændre din mening fra en typisk og kedelig Golf 3, til ”WOW, hvad skete der lige der?”-effekt. For den ligner noget du har set før flere gange. En klassisk 90’er styling, eller lad mig sige at den blot er original. For her er hverken brugt penge på større kofangere, kæmpe krom fælge, eller store hækvinger fra samme tidsalder. Men det er også meningen.

Theis har valgt med dette projekt, at bygge bilen i samarbejde med Jacob fra JVK-Tuning. En gut der har fået Theis’ ordre ind, som var de givet med modermælken. Resultatet er dette monster, der kører fra de fleste.
”Det er meningen af bilen skal holdes neutral”, siger Theis, der har valgt at køre hele bilen i komplet sort farve. Inkl intercooleren i forkofangeren. ”Den kigger frem, men for at den ikke skal fange alt for mange øjne, har jeg valgt også at lave den sort”. Og det kan være klogt, især hvis man gerne vil undgå for mange blikke fra ordensmagten. Bilen er dog synet som den står, med alle delene.

Når du sætter dig ind i bilen, er det lidt som at komme lidt tilbage i tiden. Den gang hvor sort læderkabine fra Recaro var det alle havde i deres Golf 3, og nogle måske lige havde et andet rat i bilen. Det var dog de færreste, lige så vel som i dag, der havde en lige så vild motor, som denne bil her.
Under hjelmen lægger en sølvfarvet klods. Jeg har aldrig nogensinde set sådan en før, og forventede at se noget helt andet. Men denne klods skal vise sig at være en hårdt pumpet 2.8-liters VR6 motor, brygget af Jacob fra JVK-Tuning med ønsker og ideer fra Theis. Resultatet er blevet en vildt stærk motor, der leverer over 500 hestekræfter og over 550 Nm, vel og mærke på forhjulene! Det er derfor ret svært, ikke at få det til at gå op i spind, med sliks på den våde vej denne formiddag, hvor Theis henter mig op til dagens fotoserie.

Alt i bilen er udskiftet. Gamle slanger, ledninger og andre gamle ting er blevet erstattet med nyt. Motoren er komplet ombygget med en FMJ-boks, der kan styre den vilde Garret 3071 turbos ladning helt nede fra 0,6 bar, som bilen minimum kører med, og op til 1,7 bar. Det justeres nemt fra et lille betjenings panel, bagpå rattet. Ellers ser den komplette læderkabine rimelig neutral ud. Der er dog blevet plads til et rat fra en VW Golf 4.

Motoren fik en komplet ombygning i 2010, hvor der blandt andet kom racerstempler i. Og for at kunne håndterer alle disse mange hestekræfter, er der tilmed kommet en speciel gearkasse i bilen med stærkere komponenter og et andet spær. Fælgene er nogle 17 tommer RH Porsche-kopi fælge i blanksort for at holde stilen. De er sat fast i et sæt Toyo 888 dæk for og bag. Bag fælgene gemmer sig et par store Audi S3 bremser, med 312 mm bremseskiver og kalibre hertil. Undervognen er en justerbar en af slagsen fra FK, der har bidraget til at Golfen her, er blevet sænket med 60 mm. Alle kræfterne fra denne motor, bliver skudt ud bagi via et komplet Hartmann udstødningssystem.

Og nu ved du så en masse om bilen. Men ordet ”sleeper” sidder måske stadigvæk ubesvaret hos dig?
Det kan forklares kort, og det kan forklares langt. Hvis vi starter med den korte form, så kommer ordet ”sleeper” til biler, fra folk der gerne vil overraske. Det bliver typisk brugt om biler, der på udseendet udefra næsten er identisk med den originale version af bilen, men ved det grønne lys i lyssignalet overrasker ved, at være en ganske anden. Det er ofte småting der er ændret ved bilernes udseende. Ofte er der taget et reservehjul væk, bagsæderne er måske taget ud eller luksus som aircondition er fjernet, for at spare vægt.
Den lidt længere og supplerende tekst til dette er, at disse sleeperbiler ofte er nogle der deltager i gaderace. Igen i nogle episoder, hvor bilen gerne skal overraske. Det må gerne være sådan, at alle folk tror at bilen ikke er meget værd, og når ham med den store bil kommer til startfeltet og viser sig frem, så er det alligevel den lille bil der overbevisende stikker i mål som vinderen…

Tjek også

Spirtny 911 GT2 RS set i København

En carspotter fra @Danish_supercars på Instagram har spottet den spritnye 911 GT2 RS i det indre København