Hjem » Underholdning » Produkter » Michelin lancerer nyt CrossClimate bildæk

Michelin lancerer nyt CrossClimate bildæk

CrossClimate nyt dæk fra Michelin, giver både performance i vådt og tørt

Michelin lancerer til maj et helt nyt revolutionerende dæk til det Europæiske marked, som giver dig performance både i vådt og tørt.

Der er ikke tale om et nyt helårsdæk, men noget ganske andet. Det er nemlig lykkedes Michelin at udvikle et helt nyt dæk, som de kalder for CrossClimate. I navnet skal forstås, at det kan bruges i mange forskellige områder med forskelligt klima, hvor du bevarer det optimale greb hvad end det er vådt eller tørt.

Men hvad skal jeg bruge det til?
Med det nye CrossClimate, opnår du samme performance som et sommerdæk på tør vej, mens du på sne har samme greb som et vinterdæk. Man har nemlig taget fire vigtige områder fra vinter- og sommerdæk, og blandet dem sammen i denne nye variant. Derudover har den fået et helt nyt dækdesign og materialer, er det muligt at opnå disse nye performances, der ellers førhen var umulige.

Det betyder at du kan spare masser af tid ved ikke at skulle skifte hele tiden, da du i Danmark vil kunne bruge dækket året rundt.

Hvad vi oplevede
Det var en kold dag på banen da Michelin havde gjort klar til, at vi kunne teste dækket. Man havde sat en masse Volkswagen Golf modeller op, hvor nogle havde monteret rene sommerdæk, andre rene vinterdæk, nogle med helårsdæk, nogle med et konkurrent helårsdæk og slutteligt det nye CrossClimate.

Banen startede ud med en lige strækning. Her skulle der bremses hårdt op fra 55 km/t på tør vej. Vi oplevede fint greb med både vinter- og sommerdæk, bedre greb med CrossClimate dækket. Dækkets gummi var mere optimalt til disse forhold, da temperaturen f.eks gav sommerdækket et svagere greb, hvilket betød længere bremselængde.

Herefter var der kørsel rundt i en rundkørsel. Den var drivvåd, og skulle simulere at du kørte i kraftig regn. Vi skulle gradvist øge hastigheden, for at mærke hvornår de forskellige dæk slap. Her kunne der lægges væsentligt mere fart i med CrossClimate, uden at tabe greb som skete de øvrige dæk ved svag fartforøgelse.

Slutteligt skulle vi op af en bakke fuld af sne. Her havde sommerdækket ingen mulighed for at komme op, helårsdækket havde problemer og ‘kravlede’ op, mens vinterdækket og CrossClimate gjorde det meget identisk godt. Man oplevede absolut ingen problemer med CrossClimate, det var nøjagtig som at have gode vinterdæk på. Tilbage på den tørre vej, havde vinterdækket så igen en længere bremselængde, end CrossClimate. Og det gav en rigtig god ide om, hvorfor det nye dæk er så godt og ikke bare et nyt helårsdæk.

Vi sluttede af på offentlige veje i bjergene, hvor vi startede med tørre veje og gradvist kom højere op med lavere temperatur og mere sne. På toppen var der en parkeringsplads med sne, hvor vi rigtig fik mærket at der ingen forskel var, når du kom fra tør vej og direkte ind på den snefyldte parkeringsplads.

LÆS OGSÅ: Michelin nyhed: Nu kommer det ‘selvlappende’ dæk

Forskellen på helårsdæk og CrossClimate
Det er nemt at påstå, at det bare er en 2015 udgave af et helårsdæk. Og vi spurgte da også til, hvorfor det ikke bare var sådan.

En teknisk gennemgang af et helårsdæk viser, at man ved disse typer dæk blot tager de omkring tredje bedste egenskaber fra både sommer og vinterdæk. Det giver en blanding af et dæk, som i virkeligheden ikke er så godt. Holdbarheden er kort, bremselængden i sne er ikke den bedste og på tør vej ligeså. I vådt føre har du også mindsket greb, så all-in-all får man ikke rigtig noget godt ud af det.

CrossClimate tager de vigtigste ting fra begge verdener. Den har kort bremselængde på tør vej. Faktisk bedre end sommerdæk, da vi testede det. Den har bedre greb i vådt føre, og derved også en kortere bremselængde her. Ligeledes har det fået klassificeringen A for denne præstation, som mange sommerdæk ikke engang har. Dertil er det godkendt til vinterkørsel, da det har samme egenskaber som et vinterdæk. Selv siger Michelin, at dækket ligeledes har den mest optimale komfort og lille rullemodstand, så du derved også har et brændstofeffektivt dæk i samme produkt.

Michelin lancerer nyt CrossClimate bildæk

Lanceres til maj
Det nye dæk kommer på markedet til maj 2015. I øjeblikket forhandles der omkring, hvilke biler det skal leveres på som standard. Desværre kunne de ikke give noget svar på det, under besøget. Dækket får en pris på mellem hvad sommerdæk og vinterdæk koster, hvor det ligeledes også er placeret hvis man kigger på oversigten over dæktyper.

Det vil kunne fås i 23 forskellige størrelser, fra 15- til 17-tommer, som dækker 70% af det Europæiske marked. Yderligere størrelser kommer i 2016.

65% af bilisterne i Europa, bruger deres sommerdæk året rundt. Og det er uden at tage hensyn til de skiftende vejrforhold. Her kan det blive ganske farligt i de kolde perioder på året, hvor dækket har meget dårlige forhold. Ofte skifter folk ikke dæk, fordi de ikke oplever det som nødvendigt.

I flere tilfælde oplever man, at bilisterne tror der kun er tale om vinterkørsel, når der findes sne på vejene. Men i praksis, er det temperaturen der gør forskellen. Så selvom vejen ser tør ud en vintermorgen, er den stadigvæk kold og giver derved dit sommerdæk dårlige forhold at arbejde under. Og så kan det være farligt, i visse nødsituationer hvor du har behov for den optimale performance. Med CrossClimate, har du et mix af det bedste fra de to verdener.

Er vi overbevist? I starten var vi skeptiske, men vi er uden tvivl overbevist over dækkets egenskaber vil gøre gavn til det danske marked.

Kilde: Michelin Presse Meddelelse

Tjek også

WOW-The-Amazing-Million-Subs-Car-Wrap

Yiannimize Aventador 1 million subscribers wrap

I England holder firmaet Yiannimize til, de er kendt for deres ekstremt flotte folie indpakninger ...