Hjem » Biltest » Biltest: VW Passat 2.0 TDI Variant
Fredagstræf: Sæsonstart i Glostrup 1

Biltest: VW Passat 2.0 TDI Variant

Pendlernes yndling er klar i en ny og finpudset udgave, som ikke byder på de store overraskelser, men bestemt heller ikke er blevet dårligere.

vw-passat-variant

Omkring årsskiftet bragte Volkswagen en ny Passat på banen. Det var i hvert fald deres påstand. For hvor ny den reelt er, har været grundlaget for en del diskussioner. Det kan umiddelbart være svært for en tilfældig forbipasserende at vurdere, hvorvidt der er tale om en ny eller en gammel Passat, for den sender ikke nogle nye og banebrydende signaler.

Men det er som bekendt VW i en nøddeskal. Og med den mere eller mindre nye Passat kører de nu en mere ensidig designlinie, som forbinder den med familiemedlemmer som Touareg, Touran og den netop lancerede Jetta. Det er især de nye for- og baglygter et udtryk for. Derudover er det nemlig småt med nyskabelserne, for rent teknisk er det stadig den samme bil, og indvendigt giver faceliftet sig omtrent kun til kende via et analogt ur i midterkonsollen.

Et ur, som givetvis er indbygget for at signalere en højere grad af eksklusivitet. For det er nemlig præcist sådan, VW Passat føles: eksklusiv. Overordnet set er kvalitetsfølelsen mere end på højde med de fleste Audi-modeller. Lyden, når dørene lukkes, er mere dæmpet og “lækker” end i den nye Audi A6, spørger man undertegnede. Dog kom der en del knirkelyde fra det imiterede metalindlæg, der løber på langs af instrumentbordet. Om det er resultatet af 14.000 kilometer med motorjournalister bag rattet, eller fordi materialekvaliteten måske ikke er så høj igen, trods alt, skal jeg lade være usagt.

vw-passat-variant

Ellers var ovennævnte knirkelyde så godt som det eneste, man hørte ude på vejene, og var i øvrigt mest tilstedeværende når motoren brummede ved sejtræk. Støjisoleringen er utroligt gennemarbejdet, og både motor-, vind- og vejstøj er stort set begrænset til ingenting. Samtidig gør den relativt høje gearing, at man i 6. gear kun ligger på cirka 2000 omdrejninger ved 130 km/t, så Passaten er som født til de lange motorvejsstræk. Især med Comfortline-udstyr, med hvilket man får et sæt særligt bekvemme komfortsæder, der er meget behagelige at sidde i – men dog mangler de noget sidestøtte.

Ikke at sidestøtte er alfa-omega alligevel, for hvis man kan tale om en akilleshæl hos Passat, må det være de jævnt kedelige køreegenskaber, der ikke rigtigt giver lyst til at tage svingene ved høj fart. Bilen er på ingen måder dårlig at køre i, for den har en perfekt afstemt undervogn, som både leverer sublim komfort og god stabilitet på de små veje. Men styretøjet giver ikke den feedback, som man måske kunne ønske sig nogle gange. Til gengæld er det tilpas letgående, og det gør Passaten nem at have med at gøre i bykørsel og ved parkering, på trods af dens størrelse.

vw-passat-variantvw-passat-variant

Der er da heller ikke meget sport i den testede dieselmotor, en 140-hestes sag med et moment på 320 NM, som går fra 0 til 100 på 10 sekunder. Men er du ikke sportsligt anlagt, for så vidt angår en bils køreegenskaber i hvert fald, vil du blot nyde dens skønne motorgang. For VW har med deres commonrail-motorer bevist, at de jo sagtens kan finde ud af at mestre denne teknologi, på trods af at de i mange år stædigt holdt sig til de noget grovkornede pumpe-dyse dieselmotorer. Fremdriften i Passat 2.0 TDI BMT 140 er tilpas og opfylder selvfølgelig langt de flestes behov.

Den er opgivet til at gå 21,7 km/l ved blandet kørsel, og overraskende nok var det ikke noget problem at efterleve i testugen, hvor forbruget lå mellem 21 og 23 km/l på flere længere ture – måske takket være de standartindbyggede BlueMotion Technologies (aut. start/stop, dæk med lavere rullemodstand etc.). Det er næsten 3 km/l mere end den tilsvarende Ford Mondeo og ligeledes en anelse bedre end Peugeots nye 508. Der kan derfor ikke herske den store tvivl om, at den “nye” VW Passat nærmer sig status som den ultimative pendlerbil, hvor økonomi og komfort er i højsædet, men også hvor sport og dynamik ikke kommer i første række.

Fakta
Mærke/Model
:
Volkswagen Passat Variant Comfortline
Motor:
2.0 TDI BMT
Gearkasse:
6-trins manuel
Karosseritype: 5-dørs stationcar
Siddepladser: 5
HK/Moment: 140/320
Topfart:
210 km/t
0-100: 10,0
Km/l: 21,7
Pris: 426.296
Ekstraudstyr: Panorama-soltag, el-bagsmæk, multifunktionsrat, parkeringssensor og Premium kørecomputer.

Tjek også

Alfa Romeo Stelvio

Biltest: Alfa Romeo Stelvio – Køreglæde i en SUV

Baghjulstræk, 180hk og paddleshifters længere end Langeland – Ikke nødvendigvis ingredienserne til en SUV, men ...

En kommentar

  1. Fin artikkel! Men lurer på om dere har tested Passat med Adaptiv Understell, som skal være en stor fordel og forbedring for de som liker aktiv kjøre stil…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *