Hjem » Biltest » TEST: Ford Mondeo sætter firmakonkurrenterne til vægs

TEST: Ford Mondeo sætter firmakonkurrenterne til vægs

Ford Mondeo er blevet større, mere komfortabel og væsentligt flottere, men den er også slankere og mere sikker end sin forgænger. Og vigtigst, så kører den rigtig godt!

Den nye Ford Mondeo har været lang tid undervejs. Modellen blev først præsenteret i USA under navnet Fusion tilbage i 2012, men amerikanerne begyndte først at rulle modellen ud til de danske forhandlere i januar. Heldigvis har det været ventetiden værd – den nye Ford Mondeo er et fortrinligt bekendtskabt.

Vi tester Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 hk. med Powershift-gearkasse

Hvordan er der bag rattet?

Ford Mondeos kabine er blevet mere enkel og behagelig at se på end forgængeren. Den nye Mondeo har fået de fleste funktioner integreret i en 8″ trykfølsom skærm. Det sparer dine øjne for et virvar af knapper, som Ford ellers bøvler med i andre modeller, og det sparer dine medtrafikanter for faren ved, at du febrilsk sidder og leder efter AUX-knappen til radioen på motorvejen.

En fed detalje ved Mondeo er de trykfølsomme dørhåndtag, hvor du blot ved at tage i håndtaget åbner og låser bilen.

Microsoft har stået for softwaren til det nye infotainment-system, der er intuitivt at betjene og ser lækkert ud. Desværre er der lidt for mange knapper på rattet.

Sæderne er eljusterbare og rattet ligeså. Sæderne støtter godt, men savner en justerbar lårstøtte, da denne er noget kort på de standarde sæder. Massagesæder er ekstraudstyr, så du kan blive blødt op, mens du befordrer dig.

En fed detalje ved Mondeo er de trykfølsomme dørhåndtag, der fås som ekstraudstyr, hvor du blot ved at tage i håndtaget åbner og låser bilen.

Hvordan er motoren?

Under motorhjelmen ligger en toliters dieselkværn, der er en konge på motorvejen. Trækområdet er udmærket med maks moment på lager fra 1700-ca. 3500 omdrejninger. Motoren excellerer dermed ikke i smidighed og trækkraft, men lander på en fin middelkarakter i klassen. Gangkulturen er behagelig, og der er godt lydisoleret, så motoren er tæt på lydløs ved normal acceleration. Et snitforbrug på ca. 16-18 km/l ved motorvejskørsel er bestemt også godkendt.

Kombinationen af sublim komfort, støjsvaghed og sjove køreegenskaber gør Mondeo til en utrolig alsidig kompagnon, hvor du er ligeså glad på motorvejen som på de snoede sogneveje!

Desværre matcher Fords Powershift-dobbeltkoblingsgearkasse ikke resten af dynamikken. Skiftene er hurtige og umærkelige i automatindstillingen, men i den manuelle indstilling tager det noget længere, både op og ned. Knap så sportsligt.

Samtidig er den heller ikke en ligeså dygtig spåkone som VW’s DSG-gearkasse. Blandt andet har den det med at koble ud, når du svinger. Når du så træder på gassen efter svinget, går der et sekund, før den finder gearet, og det er irriterende. Men som komfortgearkasse gør den et hæderligt stykke arbejde.

Hvordan kører den?

Mondeo er bygget på Fords nye CD-platform og Mondeoen er blevet stivere og ca. 115 kg. lettere end sin forgænger. Det var så før det nye ekstra- og sikkerhedsudstyr blev monteret. Så køreklar er vægten ca. det samme som forgængeren.

Mondeoen ser stor ud og vejer da også på den tunge side af 1.500 kg., men den føles markant lettere. Trods en sublim appetit på at sluge ujævnheder, så krænger amerikaneren overraskende lidt i kurver, forhjulenes greb er eminient, og bagenden er i vanlig Ford stil den, der først slipper grebet, når det går stærkt. Herligt!

Hvad med konkurrenterne?

Kombinationen af sublim komfort, støjsvaghed og sjove køreegenskaber gør Mondeo til en utrolig alsidig kompagnon, hvor du er ligeså glad på motorvejen som på de snoede sogneveje! Og med et beskatningsgrundlag, der for en 2,0 TDCi ligger 30.000 kr. under en tilsvarende Passat, er Ford Mondeo klar med et meget stærkt kort i kampen om firmabilkunderne.

Skal du ikke have en firmabil, men er du alligevel forelsket i Mondeoen, så kan du blive Mondeoejer fra 365.000 kr. for en 1,0-liters Eco-Boost med 125 hestekræfter.

Vi synes

Ford Mondeo er en utrolig komplet bil, der trods små problemer fremstår som firmabilklassens nye konge. Der er ingen i den prisklasse, der leverer en så høj komfort med sjove køreegenskaber til kurverne. Og så er designet da også ganske vellykket, synes vi.

 

De Tørre Tal

Mærke/Model: Ford Mondeo
Motor: 2,0 TDCi
Gearkasse: 6-trins PowerShift-dobbeltkobling
HK: 180
Moment: 400 nm.
0-100 km/t: 8,6 sek.
Topfart: 223 km/t

Pris uden ekstraudstyr: 523.000 kr.

Ekstraudstyr: Businesspakke 1 (Parkeringspakke, SYNC 2 med 8″ touchscreen, navigation og DAB+) (4.500 kr), sædepakke 3 (Dellæder og 10-vejs el-betjente forsæder) (29.500 kr.) , Ratvarme (3.500 kr.), nøglefrie døre (6.300 kr.), sportsundervogn (4.000 kr.), panoramatag (19.000 kr.), 19” alufælge (16.000 kr.), bakkamera (7.500 kr.), BLIS (Blind Spot sidespejle) (11.500 kr.), dynamiske LED-forlygter (24.000 kr.), el-justerbart rat (5.500 kr.), el-bagklap (8.500 kr.), solgardiner integreret i bagdøre (2.250 kr.).

Samlet pris:  665.050 kr.

Ford Mondeo er blevet større, mere komfortabel og væsentligt flottere, men den er også slankere og mere sikker end sin forgænger. Og vigtigst, så kører den rigtig godt! Den nye Ford Mondeo har været lang tid undervejs. Modellen blev først præsenteret i USA under navnet Fusion tilbage i 2012, men amerikanerne begyndte…

0

User Rating: Be the first one !
0

Tjek også

Mercedes-Benz

Biltest: Mercedes-Benz A200 – Kompakt hatchback i teknologitrumf

Træd indenfor i kabinen. Sæt dig godt til rette i de alcantara beklædte sæder. Notér ...