Hjem » Biltest » Biltest: VW Polo GTi

Biltest: VW Polo GTi

Der er lagt op til sjov og balade, når man sætter sig bag rattet i den nye VW Polo GTi. 180 hestekræfter, drevet af turbo og kompressor til 1180 kilo, giver masser af underholdning til den voksne dreng

I sommeren 2010 var det tid til at prøve den nye VW Polo GTi af. En 1180 kilo lille racerbil skulle vise sig at blive en af de sjoveste GTi’er jeg indtil videre har prøvet. For bare 328.697 (5 dørs) kan den blive din. Den er sjovere og mere livlig end storebror Golf GTi. Den syvtrins DSG gearkasse, tillader Polo’en at køre op til 17 km på en liter brændstof. Det er ret meget, af en sporty bil.

I kabinen er der den klassiske GTi stil fra VW, med de ternede sæder over det hele. Et læderrat med GTi-emblem sætter prikken over i’et, inden du tænder for den lille 1.4 TSI turbo-motor der yder hele 180 hestekræfter. Et lille tryk på speederen sætter straks bilen i gang.

Ud af landevejen går det rask afsted. Den lille Polo giver at godt afsæt fra nul, og den lynhurtige DSG-gearkasse sørger for at du får et sikkert gearskifte hele vejen op til syvende gear, mens en dobbeltudstødning sikre dig en fed lyd bagfra.
Hvis du har en for tung højrefod, skal du passe på. For brændstoftanken i GTi’en er nemlig lige så “stor”, som i en normal Polo. Det betyder at brændstofmåleren bevæger sig, når motoren yder godt – og det skal man lige vende sig til.

Den nye Polo GTi har næsten samme størrelse, som den gamle VW Golf 2 GTi.  Andre biler fra samme mærke med samme indhold, er Skoda Fabia vRS. Begge biler har denne 1.4-liters TSI turbo-motor på 180 hestekræfter. Skoda’en er dog ikke landet endnu i Danmark, og hvis den gør, vil den nok blive en smule billigere, end Polo. Desværre kommer begge biler kun, med den syv-trins DSG-gearkasse. Så fans af manuelle gearkasser vil bande det langt væk, og man kan da også til dels godt savne lidt kontrol over gearskiftene. Når og hvis at Skoda vRS kommer til landet, vil vi forsøge at få testet denne, så vi kan bringe en sammenligning mellem de to næsten ens biler.

GTi vs Bluemotion

Polo GTi lægger godt og stabilt på vejen. Den er hård i undervognen, men samtidig komfortabel. Det betyder at du både kan lege med din bil i svingene, men skal du bruge den til hverdagsbrug, så er den også god til dette. I kabinen er du godt støttet af siderne, og sidder derved godt og behageligt. Den sænket undervogn med hårdere fjedre og hårdere støddæmpere gør bilen til et sjovt stykke vogntøj.

Tjek også

Alfa Romeo Stelvio

Biltest: Alfa Romeo Stelvio – Køreglæde i en SUV

Baghjulstræk, 180hk og paddleshifters længere end Langeland – Ikke nødvendigvis ingredienserne til en SUV, men ...