Hjem » Biltest » Biltest: Skoda Fabia Combi Greenline

Biltest: Skoda Fabia Combi Greenline

Skoda Fabia var ikke just den pæneste bil i klassen før i tiden. Men det er ændret nu, med et nyt og frækt facelift! Skoda Fabia er blevet en charmerende og køn lille bil, og i stationcar versionen er den meget praktisk.

Jeg har de seneste par dage brugt tiden, bag rattet i den nye Skoda Fabia Greenline, som har fået et facelift. Det har gjort Fabia til en yderst køn og charmerende bil, der hiver sig selv op i niveau så den nærmest er en lille Octavia. Med den nye front følger nye tågelygter, forklap, grill, underlæbe mm. med, som giver den et super frækt udseende.
Skoda Fabia Greenline har utroligt meget bagagerumsplads, faktisk så stort at du kan have en barnevogn med uden problemer. Og med en pris for denne version på bare 205.494 kroner, får du dig en tjekkisk familiebil der nemt kan konkurrere med mange andre på markedet. Samtidig er denne Skoda Fabia en Greenline version, som er Skoda’s øko mærke. Det betyder at bilen kører 29.4 km/literen!

Der er sket en del i Fabia’s liv

Under hjelmen finder du her en 1.2 liters TDI motor, på bare 75 hestekræfter.  Jeg har dog oplevet ved kold motor, at den faktisk var svær at holde i gang fra nul når der skulle accelereres. Det ændre sig dog når bilen først er blevet varm, hvilket den heldigvis bliver ret hurtigt.

Men hvis du skal have en behagelig bil som er til at betale, hvor du sidder godt, får en masse udstyr med til små beløb, en motor der gør din pengepung glad, bagagerumsplads til alle indkøbsposerne, så er denne Skoda Fabia Greenline et klart bud på en fornuftig bil.

Standardudstyret i Greenline imponere
For de 189.000 kroner, får du et sæt frække tågelygter med kørelys, som i mørke giver et rigtig godt lys, faktisk ud over hvad jeg forventede af denne bil. ESP Plus med “Hill Hold Control” følger med, lige som Climatic aircondition er standard. En velfungerende fartpilot aktiveres nemt under kørslen, og skulle du få problemer med dækkene sørger en TPM dæktrykskontrol for at der altid er styr på dem. Og så drejer Fabia Greenline helt fantastisk, hvilket gør trepunktsvendinger meget overkommelige!

Til forsæderne følger el-opvarmning, du får el-justerbare sidespleje med varme, start-stop funktion og indfarvede sidespejle samt dørhåndtag, hvilket typisk er ekstraudstyr på en ny bil i den billige klasse.
Og for bare 16.494 kroner ekstra, får du en Fabia PlusPakke der indeholder Climatronic, el-ruder bag, MaxiDot Display med gearskifteindikator mm., opvarmede sprinklerdyser og Læderpakke, som består af 4-eget læderat, lædergearknop og læderhåndbremsegreb.

Fakta
Mærke/Model
:
Skoda Fabia Greenline
Motor:
1.2 liters, TDi CR
Gearkasse:
5-trins Manuel
Karosseritype: Combi
Siddepladser: 5
HK/Moment: 75HK/180NM
Topfart:
172 km/t
0-100: 14.3
Km/l: 29.4
Pris: 205.494 kr
Startpris:
189.000 kr.

Tjek også

Nu kan du få Skoda Karoq endnu billigere

Og med et lavere udstyrsniveau

17 kommentarer

  1. Dejligt at høre en anmeldelse af denne nye model af Fabia Greenline.
    Jeg savner dog at høre hvor godt den holder de 29,4 km/l. Hvad var din oplevelse?

    Har du nogle punkter hvor du synes der er mangler? Selvfølgelig taget bilklassen osv. i tankerne.

  2. Hej Morten.
    Min oplevelse med bilen var faktisk rigtig positiv, de fleste gange når jeg kørte lå km/pr liter på ca 22-25. Den kom op på de 28 når man kørte med fartpilot på motorvejen, og det var endda med 3000 omdrejninger og 125 (sådan ca).
    Jeg har ikke prøvet andre stationcars i samme klasse, så det er lidt svært for mig at sammenligne den med de andre. Men som udgangspunkt synes jeg ikke den fejlede noget. Den har tre ord: Prisbillig, pladsvillig og kilometervillig.

  3. Har lige købt nævnte model i sidste uge, og er meget positivt overrasket over bilens kvaliteter og styrke. På trods af den lille motor trak den nemt vores Hobby-campingvogn, som må lastes til de 1000 kg. som bilen må trække. Vi har kørt 4-500 km i bilen og allerede nu ser det ud til at vi kører over 21 på ren bykørsel – bilen er ny, så det kan kun blive bedre når den har kørt nogle flere km.

  4. Hej Bjarne, tak for din kommentar.
    Det lyder godt at du er positivt overrasket med købet af din nye bil. Jeg håber denne artikel kunne være med til at hjælpe dig lidt på vej med købet.

  5. Hejsa, dejligt at læse om Greenline Fabia´en som vi også overvejer. Især dig Bjarne, vi har en Knaus campingvogn der også må lastes til 1000 kg og selv om vi aldrig kører langt og ikke er ude efter en decideret trækker, så er det alligevel vigtigt for mig at høre at Skoda´en kan trække CV´en uden de store kvaler.

  6. Hej Christian.
    Bilen er helt klart værd at prøve af, så smut en tur forbi din lokale Skoda forhandler, og spørg om ikke du må få en prøvetur.
    Derudover håber jeg, som skrevet tidligere, at denne artikel kunne være med til at hjælpe dig lidt på vej med købet.

  7. Er ikke imporneret af denne lille Skoda.
    Der er umådelig meget motor støj og bilen er gearet så den skal køres langt ud i gear inden skifte til næste.
    Der findes andre i samme klasse på markedet som jeg ville vælge hvis der skulle handles lille bil.
    Kører pt i Peugeot 407 SW HDI og har der en 1 år gammel multi trækker til min LMC 1400 kg’s cv.

  8. Hej. Har netop købt ovenstående model med + pakke og er egentlig også godt tilfreds med bilen som sådan, god plads, comfort osv. Der hvor den skuffer os er økonmien, har kørt knap 5000 km i den nu og har svært ved at få den over de 20 km/l ifølge computeren, ligger mellem de 16 og 19 km/l, ved landevejs kørsel både med og uden fart-pilot også på lange ture?? Købte den netop pga af økonomien!

  9. Hej Dalby,
    De 29.4 km/l er opgivet tal. De reelle tal er i disse slags “øko-biler” altid anderledes.
    Jeg tillader mig lige at kopierer lidt fra mine tidligere kommentarer:”Min oplevelse med bilen var faktisk rigtig positiv, de fleste gange når jeg kørte lå km/pr liter på ca 22-25. Den kom op på de 28 når man kørte med fartpilot på motorvejen, og det var endda med 3000 omdrejninger og 125 (sådan ca).”

    At I ikke kan få den over 20 km/l i følge computeren synes jeg lyder lidt underligt. Men hvis det er lige i disse dage med sne at I har forsøgt, så kan det måske have noget at gøre med modstanden på vejbanen fra sneen der gør, at den kører lidt kortere.

    Måske nogle af de andre debatøre kan hjælpe?

  10. Hej
    Har nu kørt 20.000 km. i vores nye fabia og jeg må sige at den holder. For første gang i mit lange liv, står jeg nu og smiler når jeg fylder diesel på min bil. 29,4 km/t kræver nok en speciel kørestil men 25 km/t er ikke unormalt. rent teknisk mangler der ikke noget men jeg kunne godt have ønsket en lampe til bagsædet.
    Jeg har altid sagt at jeg aldrig ville købe en Skoda og det har jeg ikke undladt at fortælle alle de elever jeg har givet kørekort til. Men i virkeligheden er det jo en folkevogn med et Skoda mærke på.

  11. Hej. Ved ikke om vi bare har været uheldige, men siden vi fik den i midten af Oktober har vi højst haft den på de 21 km/l en enkelt gang ved alm landvejs kørsel? Vi forventer selvfølge heller ikke at den skal køre de “29.4” men omkring de 25 km/l, skulle den vel nok kunne klare? Den er godt nok monteret med et sæt nye vinter dæk da vi rullede den ud af udstillingen men mon det kan gøre det alene, så vi har aldrig prøvet den de originale letløbs dæk?

  12. Hej Dalby.
    Hmm, det lyder godt nok lidt underligt synes jeg, netop da jeg selv har prøvet det andet som skrevet i artiklen.

    Har du prøvet at snakke med din lokale Skoda forhandler om det, og eventuelt prøvet at henvise til artiklen her? Måske er der jo noget galt med bilen. Det sker jo desværre at Nogle biler har små fejl som lige skal rettes, før de kører helt som de skal.

  13. Hej igen. Ja den har været inde og haft udstyret på, så vi afventer en tilbagemelding. Men fandt dette forum og syntes det kunne være sjovt at høre om der var andre som havde oplevet det samme? Man skal være en dårlig chauffør, hvis ikke det kan lade sig gøre at få sådan en bil over de 20 km/l og det er jo ikke en bil der giver anledning til at køre helt vild I, så indtil videre og andet er bevist er det altså bilen som er syndebukken. Ovenstående er jo bergeninger iflg. bilen, – men hvor km køres der rent praktisk på en tankfuld diesel?

  14. Hej Dalby,
    Uha det må du ikke spørge mig om. Jeg kan faktisk ikke huske hvad jeg fik den til at løbe på en fuld tank. Så der må jeg melde pas.

  15. Hej Alle.

    Jeg købte ligeledes en ny Fabia greenline i Oktober måned, og jeg må sige at jeg ikke er ret imponeret over brændstoføkonomien i den. Det aller højeste jeg har haft den oppe på var 23,5 kilometer literen over en strækning på ca 200 kilometer motortrafikvej. Uden stop og uden voldsomme accelerationer. På fartpilot.

    Så jeg ville høre om der måske var nogle herinde der vidste om der var kommet opdateringer til motorstyringen eller noget i den stil.

    Hav en god dag.
    J.J.

  16. hej
    jeg ville anbefale at få den cippet da den får meget bedre kilometer på litteren.

    har hat det på alle mine turbo biler og har virkeligt hjulpet på økonomien. man skal bare ikke trade for meget på spederen…

  17. Ja, Jeg har også overvejet chip. vil dog vente til fabriksgarantien udløber. Hvor ville det være anbefalelsesværdigt at få chippet den? Kender ikke ret meget til det.

    på forhånd tak. Og god sommer

    J.J.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *