Hjem » Featured Forside » Porsches første eldrevne sportsvogn får navnet Taycan

Porsches første eldrevne sportsvogn får navnet Taycan

Fremtiden rykker tættere på: Serieproduktionen af den første rent eldrevne Porsche starter næste år. Og nu har den fået sit navn.

”Mission E” – dette navn står nu for den komplette elbilsoffensiv fra Porsche – bliver til Taycan. Navnet betyder meget passende ”livlig, ung hest” og tager dermed udgangspunkt i det centrale element på Porsche logoet: Siden 1952 har der her været afbildet en springende hest.

”Vores nye eldrevne sportsvogn er stærk og omdrejningsvillig; en bil, som har udholdenhed til at tilbagelægge lange strækninger, og som står for frihed”, siger Oliver Blume, som er administrerende direktør hos Porsche AG.

Samtidig signalerer navnet, der stammer fra det orientalske sprogområde: Her kommer den første eldrevne sportsvogn med sjælen fra en Porsche. Sportsvognsproducenten fra Stuttgart offentliggjorde navnet på den første rent elektrisk drevne modelrække i forbindelse med festlighederne ”70 år med Porsche sportsvogne”.

To permanent aktive synkronmotorer (PSM) med en systemydelse på over 600 hk (440 kW) accelererer den eldrevne sportsvogn fra 0-100 km/t på under 3,5 sek. og til 200 km/t på under 12 sek. Dertil kommer en for elbiler hidtil uset udholdenhed, når det gælder præstationerne:

Der kan foretages flere accelerationer umiddelbart efter hinanden, uden at det går ud over ydelsen. Den maksimale rækkevidde udgør over 500 km i henhold til NEDC. Den firehjulstrukne bil er udstyret med 800 V-arkitektur, så den er forberedt til opladning med en lynoplader. Her kan man på ca. 4 min. lade energi til en rækkevidde på 100 km (i henhold til NEDC).

Navne med betydning

Navnene på bilerne har hos Porsche som udgangspunkt en konkret forbindelse til den pågældende model og dens egenskaber: Navnet Boxster beskriver kombinationen af boxermotor og roadster, Cayenne står for noget stærkt, Cayman er bidsk og adræt, en Panamera er mere end en gran turismo og ville også kunne vinde udholdenhedsløbet Carrera Panamericana. Navnet Macan er afledt af det indonesiske ord for tiger og kombinerer smidighed, kraft, fascination og dynamik.

En fordobling af fremtidsinvesteringerne

Frem mod 2022 vil Porsche investere over 6 milliarder euro i elektromobilitet: Dermed fordobler koncernen de oprindeligt planlagte investeringer. Ud af de ekstra 3 milliarder euro går ca. 500 millioner euro til udviklingen af andre typer og varianter af Taycan, godt 1 milliard euro til elektrificering og hybridisering af den eksisterende produktportefølje, flere hundrede millioner til udbygning af fabrikkerne samt ca. 700 millioner euro til nye teknologier, ladeinfrastruktur og smart mobility.

Omfattende ombygninger og udvidelser på hovedfabrikken i Zuffenhausen

På Porsches hovedfabrik i Zuffenhausen er man p.t. i gang med at opbygge et nyt lakereri og en separat montage til Taycan samt en transportbro til transport af de lakerede karrosserier og drivlinjeenheder til slutmontagen. Den eksisterende motorfabrik udbygges til produktionen af elmotorer, og karrosseriværket udvides. Hertil kommer investeringer i udviklingscentret i Weissach. Taycan skaber alene i Zuffenhausen ca. 1.200 nye arbejdspladser.

Tjek også

Nedtælling til Modball Rally 2018

Nedtællingen til Modball Rally Europe 2018 er igang, igen i år er der 180 biler til start. London er endnu engang værtsby for starten, det forventes at over 10.000 mennesker vil stå klar til og se bilerne blive sendt afsted på Lørdag.