Hjem » Nyheder » Volkswagen er stadigvæk danskernes favorit

Volkswagen er stadigvæk danskernes favorit

De Danske Bilimportører har offentliggjort salgsstatistikken for bilsalg i 2014

Pressemeddelelse

Volkswagen er kørt fra konkurrenterne og ligger øverst i salgsstatistikken for fjerde år i træk.

Den danske bilbranche kunne igen i 2014 notere et rekordår for salget af biler, der for person- og varebiler steg med 5,5 %. Med et totalmarked på 189.051 (182.201 i 2013 + 3,8%) personbiler og 28.603 (24.122 i 2013 + 18,6%) varebiler landede det samlede totalmarked på 217.524 biler i 2014.

Volkswagen Personbiler tegnede sig for 12,2 % af personbilssalget med 23.046 nyindregistrerede biler og kan dermed for fjerde år i træk kalde sig Danmarks største bilmærke. Volkswagen Erhvervsbiler udleverede 4.595 nye varebiler, svarende til 16,1% af totalmarkedet i året der gik og kunne dermed indtage en andenplads på varebilsmarkedet.

Up! er bedst sælgende for 29. måned i træk
Bag Volkswagens fremgang ligger en målrettet strategi, som mærket har forfulgt siden 2009, hvor Volkswagen noterede sig næsten historisk lave salgstal med blot 5,7 % af totalmarkedet, der samtidig var i bund med bare 112.000 solgte biler. Volkswagens vækststrategi bygger på tre søjler: at ændre kundernes prisopfattelse af mærket, at øge kundetilfredsheden samt at fastholde kundernes stabile gensalgsværdier. Men med til succeshistorien er der én model, der skiller sig markant ud: Volkswagen up! har gennem samtlige 12 måneder i 2014 ligget nr. ét på salgslisten og sluttede året med alene at stå for 5,3 % af det danske privatbilsmarked, svarende til 10.106 solgte up! Faktisk har up! været den bedste sælgende bilmodel i Danmark i 29 måneder i træk. Men også Polo og Golf har klaret sig godt i det forgangne år med hhv. 3.904 og 5.185 solgte stk.

Volkswagens danske direktør, Ulrik Schönemann udtaler:

”Det, der er vigtigst lige nu er, at vi ikke hviler på de berygtede laurbær. Den succes vi har opnået er ikke kommet af sig selv. Vores forhandlere og øvrige partnere kæmper hver dag for at tiltrække og fastholde eksisterende kunder. Bilmarkedet er ekstremt konkurrence-præget og for os gælder det i særdeleshed om at vores kunder har tillid til os som mærke. Derfor er det fx vores strategi, at vi ikke laver absurde prisnedsættelser på vores produkter fra den ene dag til den anden, sådan som en lang række af vores konkurrenter ynder at gøre. Vi vil fortsat kæmpe for den høje værdifasthed, som vores produkter har. Et gentaget fokuspunkt for det nye år bliver at styrke vores kundetilfredshed yderligere. Uden tilfredse kunder er vi ingenting.”

Varebiler i vækst
Det danske varebilsmarked tog i 2014 et gevaldigt hop opad og steg med hele 18.6 %, svarende til 28.603 (24.122 i 2013) enheder. Heraf havde de 4.595 nye varebiler et Volkswagen-logo på fronten, svarende til en markedsandel på 16,1 %.

”Det er glædeligt, at der igen er kommet godt gang i varebilsmarkedet og vi synes naturligvis, at 16 % markedsandel er meget hæderligt, ” udtaler Volkswagen Erhvervsbilers nytiltrådte, danske direktør Ib Jakobsen og tilføjer: ”Men det er selvfølgelig heller ingen hemmelighed, at vi stræber efter at gøre det endnu bedre i året, der ligger foran os og give vores konkurrenter kamp til stregen. Og så mener jeg, at vi har nogle rigtig gode kort på hånden her i 2015: vi lancerer både en ny Transporter og en ny Caddy i år og der er også planer om en elektrisk up!, som varebil, så det bliver et rigtig spændende år for os i varebilsbranchen. Tillige vil et af vores fokuspunkter være, at vi vil tilbyde vores kunder samlede løsninger med bl.a. finansiering, service- og reparationsaftaler etc. til markedets absolut bedste pris, således at kundernes samlede driftsomkostninger kan holdes på så lavt niveau som muligt. ”

Den mest populære af Volkswagens erhvervsbiler i 2014 var Transporter med 1.729 solgte enheder. Den nye Transporter ventes til Danmark til efteråret 2015. Men inden da fejrer Volkswagen Erhvervsbiler at 2015 er året hvor Transporter fylder 65 år med en specialmodel under tilnavnet Transporter 65 Years Edition, der lanceres 1. februar.

Tjek også

Sådan får du årets juletræ hjem på den helt rigtige måde

Sådan får du årets juletræ hjem på den helt rigtige måde