Hjem » Featured Forside » TEKNIK: Bag forhjulene på de hurtige hatchbacks
Foto: Autonetmagz.net

TEKNIK: Bag forhjulene på de hurtige hatchbacks

Bilfabrikanterne flokkes om at bruge det specielle forhjulsophæng til kraftige hatchbacks, de alle hævder, selv at have opfundet. Vi ser nærmere på den nye Honda Civic Type R

Når det kommer til højtydende, forhjulsdrevende biler, har der længe været problemer med understyring og ikke mindst momentstyring. Momentstyring er også kendt under den engelske betegnelse “Torque steer” og forekommer når moment fra motoren tvinger hjulene til at dreje uden styreinput fra føreren.

I 2009 ændrede det sig, da Ford introducerede den hardcore MkII Ford Focus RS. Motoren i den skræmmende grønne hatchback leverede 300 hk og 440 Nm, der alle blev sendt til forhjulene. For at sænke mængden af understyring og momentstyring introducerede Ford deres ”RevoKnuckle” forhjulsophæng.

 

Den grønne fartdjævel Ford Focus RS, gjorde det muligt at få over 250 hestekræfter mast ned i asfalten kun ved hjælp af forhjulene.
Den grønne fartdjævel Ford Focus RS, gjorde det muligt at få over 250 hestekræfter mast ned i asfalten kun ved hjælp af forhjulene.

 

Ideén bag RevoKnuckle inspirerede senere bl.a. General Motors´ ”HiPer Strut”-forhjulsophæng som blev brugt i den nye generation af Opel Astra OPC.

For nylig hoppede Honda også med på trenden under genskabelsen af Japser-ikonet, Civic Type R.

LÆS OGSÅ: TEST Honda Civic Type R slagter GTI’erne

Honda har navngivet systemet ”Dual Axis Strut Front Suspension” og følger de samme konstruktionsmæssige principper som Fords og GM`s systemer.

Hvorfor er det specielt?

For at forstå, hvorfor Revo-knuckle og dets kopisøstre er specielt, skal vi først forstå det klart mest brugte forhjulsophæng på biler. Systemet kaldes MacPherson og er illustreret på billedet nedenunder. Grunden til at systemet er blevet så udbredt er det lave antal af komponenter, hvilket giver en lavere vægt og mindsker produktionsomkostningerne.

Den del af konstruktionen, der på billedet er farvet rødt, kaldes spindlen og er det, der er hovedforskellen på MacPherson og for eksempel Revo-knuckle. Spindlen er “hjertet” af hjulophænget, særligt på MacPherson, da den kæder alle ophængets komponenter sammen: støddæmperen, styretøj, bærearme og hjulet.

Er torque steer snart udryddet? 1

Og netop spindlens design er årsagen til, at et MacPherson-ophæng vil have en tendens til momentstyring. Da alle komponenterne samles i spindlen, betyder det, at støddæmperen for eksempel drejer med hjulet. Derfor vil bevægelser fra støddæmperen, styretøj og momentet fra motoren påvirke hinanden. Og særligt motorens mulighed for at påvirke styretøjet er det , der føles om om, motoren hiver i rattet.

Hvordan har Ford, Honda og GM så løst det problem?

På billedet nedenunder ses det føromtalte MacPherson ophæng (højre) sammenlignet med Hondas Dual Axis Strut Front Suspension (venstre). Forskellen på de to systemer, som I måske kan se, er faktisk ret simpel.

LÆS OGSÅ: TEKNIK Lydfirma byggede super-affjedring, der floppede fælt

Der er nemlig brugt en anderledes spindel, der nu er “todelt.” Støddæmperen sidder nemlig i en separat bærearm og bevæger sig dermed kun og op ned.
Er torque steer snart udryddet? 1

Ved Hondas, og de andre bilfabrikanters, system, har man i stedet tilføjet et separat “styreled,” der her er farvet grønt. Her sidder tandstangen og hjulet fast. Så når hjulet drejer, er det altså kun den grønne del af ophænget, der bevæger sig.

Billedet nedenunder viser en 3D-rendering af forhjulsophænget fra Honda Civic Type R.

Teknik: Bag hjulene på Honda Civic Type R 3
Foto: Autonetmagz.net

Det nye styreled øger konstruktionens stabilitet og mindske følsomheden over for høje omdrejningmomenter og derved reduceres momentstyring. Det giver også bedre føling med styretøjet, fordi der nu er meget kort mellem hjulet og der, hvor tandstangen sidder fast på ophænget.

Er det nok til at eliminere momentstyring?

Nej, er det korte svar.

Hvad, der er et lige så stor en faktor for momentstyring, er, at der i en standard gearkasse er høj mulighed for en ulige momentfordeling mellem forhjulene under acceleration, hvis de har forskelligt greb.

Her kommer spærredifferentialet på banen, der har til opgave at dele motorens kræfter mellem forhjulene afhængig af, hvilket hjul der har mest greb.

Kombinationen af et mekanisk spær i gearkassen og det nye forhjulsophæng, har Honda altså formået næsten at eliminere momentstyring. Det var ikke lykkedes før Ford og “Revo-knuckle”.

Tjek også

Dash-Cam-Caught-The-Explosions-At-Ariana-Grande-Concert-In-Manchester

Dashcam fanger eksplosion i Manchester

I nat skete en tragisk hændelse. En formodet selvmordsbomber detonerede en hjemmelavet springladning, og dræbte ...