Udgivelsen af McLaren P1 GTR er sket forud for Geneve

McLaren har taget sløret af deres P1 GTR model, forud for bilens debut til Geneve Motor Show i næste måned.

Bilen er bygget med det formål, at være den bedste ‘drivers car’ til racerbaner, og den er hele 50 kilo lettere end den normale version til vejen. Det er sket takket være brug af en masse letvægtsmaterialer, som f.eks motorsport materialet polycarbonat sideruder (hvor chaufføren ruller vinduet “ned” ved at trække tilbage i en lille tap), kulfiber paneler til taget og i motorrummet. Alene på udstødningen, har man sparet 6.5 kilo.

Under hjelmen producere den 3.8-liters V8 med twinturbo nu 800 hestekræfter, og får hjælp fra en elektrisk motor med 200 hestekræfter. I alt yder den så 1.000 hestekræfter, på fuld kraft. Mange af delene på bilen er blevet udskiftet til motorsports dele, mens mange af de dele som er nødvendige til gadeversionen, er blevet fjernet helt for at opnå det store vægttab.

Baneudgave af P1 GTR, er blevet 80 mm bredere end standardversionen, og hele 50 mm lavere. Som om den ikke var lav nok. Den kommer med 19-tommer fælge med centerlåse og Pirelli slicks dæk. Bag på bilen er monteret en massiv hækvinge, som giver en øget downforce på 10%. Det svarer til at den producerer 660 kilo ved 241 km/t.

McLaren P1 GTR bliver vist frem den 3 marts til Geneve Motor Show, inden den bliver produceret i en begrænset mængde. Modellen til Geneve vil være inspireret af designet fra McLaren F1 GTR chassiet, #06R.