Hjem » Biltest » Biltest: Opel Corsa OPC – En hidsigprop fra Opel

Biltest: Opel Corsa OPC – En hidsigprop fra Opel

Opel Corsa er kommet i en opdateret version, som er både hidsig og yderst sportslig

Det er efterhånden et par år siden, at jeg har sat mig bag rattet i en bil fra Opel. Denne gang er det så blevet til en Opel Corsa OPC, i en fræk opdateret version, som er yderst hidsig.

Bilen i sig selv, er ikke forandret meget. På designet har den fået lygter og kofangere, så den matcher det yderligere model program, mens Corsa OPC modellerne normalt har udstødninger i midten, er de blevet flyttet ud i hver side, som vi så det på den orange Opel Corsa OPC Nürburgring Edition.

Designet på bilen er ret identisk, med hvordan Corsa altid har set ud. En lille hatchback med en kort bagende og en længere front. Fordørene er lange og tunge. Det giver en følelse af kvalitet og sikkerhed. Men de er tunge, og det kan mærkes når man skal åbne og lukke den.

Kabinen er blevet mere simpel. Mange knapper som du kender fra tidligere, er flyttet ind i bilens infotainment skærm foran bilens gearstang. Her finder du alt fra telefon opsætning, bilens opsætningsmuligheder, radio og hvad du ellers forventer at finde her. Der er dog ikke navigation i bilen, men har du Android Auto eller Apple Carplay, så kan du ’streame’ din navigation fra telefonen, ud på skærmen.

Menuopsætningerne er sat fint op. De kræver lidt tilvænning, men reagerer fint hurtigt når du skifter rundt. Streamer du fra Spotify på telefonen og bruger Apple Carplay, kan den dog have lidt problemer med reaktionen.

Motorlyden

Langt de fleste GTI- og performance-biler lyder ikke rigtig af meget, når du starter dem op. Det er først når du giver dem lidt pedal, at du kan fornemme hvordan de lyder. Og Corsa er en af dem, som godt kunne bruge lidt lyd. En udstødning der gør den mere hidsig, for når du først sætter den i gang – så vil den meget gerne derud af!

De store brede Michelin Pilot Sport dæk tager fat i vejen. De tager meget med op, og det kan du høre i skærmkasserne. Holder du ikke fast i rattet, så retter bilen op og vil lige ud, for den er uhyggelig retningsstabil. Gearkassen føles kort. Du skal ofte skifte gear, men det er fordi du er tilsvarende hurtigt oppe i fart.

Desværre er OPC-gearknoppen meget stor, og fylder meget i hånden, mens at gearkassen desværre stadigvæk er meget lang. Der er lang vandring mellem gearene, og den er ikke så præcis som man kunne ønske sig.

Desværre er det et problem jeg husker, fra de tidligere Opel modeller jeg har prøvet førhen. Men når du rammer gearene, så går den fint derud af, men du kan nemt springe hvert andet gear over, uden at den taber performance.

Rattet er et klassisk OPC rat i læder, med multifunktions knapper. Det er tykt, og lægger fint i hånden. Men du skal holde fast når du kører, og når du drejer skal du være klar på at der er kontant afregning. Opel Corsa OPC reagerer meget promte, og vil derfor være super fed på en bane. Det nåede vi desværre ikke i testperioden.

Minder om Renault Megane RS

Undervognen er stram og meget hård. Bilen krænger næsten ikke, og lægger meget stabilt på vejene og kurverne. Til banebrug vil den være super fed, men der er desværre ikke nogle justeringsmuligheder, så til hverdagsbrug minder den mig desværre om Renault Megane RS, som i de tidligere årgange var ekstremt hård. Det betyder, at du hopper meget i bilen på villaveje og den slags, da bilens undervogn tager meget imod stød og ujævnheder.

Jeg fik at vide at den er afstemt lidt blødere i Opel Adam S, som Nicolai skal teste, og det kunne man måske godt havde brugt i denne bil, ved mindre den skal bruges som legetøj på banen.

Under motorhjelmen er en 1,6-liters turbo benzinmotor. Det samme, som vi  oplevede i Opel Corsa OPC Nürburgring Edition. NB-edition ydede 210 hestekræfter og 250 Nm, mens den nye opdaterede Corsa OPC næsten har det samme.

Nu har den 207 hestekræfter og 245 Nm, mens topfarten er den samme – 230 km/t. 0-100 km/t klares på 6,8 sekunder, som er præcist det samme som NB-Edition modellen. Brændstofforbruget er ligeledes nærmest identisk, hvor de løber 13,2 km/l (NB-Edition) og 13,3 km/l i den nye.

De store Recaro skålsæder i kabinen, er der ikke meget at sige om. De er ret brede, så man kunne godt savne lidt støtte i siderne. De fylder ligeledes meget i den lille kabine, så pladsen til bagsæde passagererne ikke er den bedste.

De minder meget om de gamle sæder – og så har de ikke sædevarme. I hvert fald, lykkedes det mig ikke, at finde knappen.

Ny Opel Corsa OPC koster fra 295.000, og 381.900 kroner med alt ekstraudstyret. De nye priser efter afgiftnedsættelsen kender vi dog ikke til.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Opel Corsa OPC
Motor:  1.6 Turbobenzin
Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
HK: 207 hk
Moment: 245 Nm
0-100 km/t: 6,8 sekunder
Topfart: 230 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 13,3 km/l
Pris: Starter fra 295.000 kr. Testbil m. udstyr 381.900 kr.

Tjek også

8d7188ed81d4c8ab36e34dc753ada5d3

Dansk 800-hestes Nissan Skyline R32 GT-R på Nürburgring

En video af den danskejet Nissan Skyline R32 GT-R er havnet på nettet, hvor den ...