Hjem » Biltest » Biltest: Hvilken Swift bør du vælge?

Biltest: Hvilken Swift bør du vælge?

Skal du have en Suzuki Swift? Se hvilken du skal vælge her

 

Suzuki Swift

 

Suzuki har ramt de unge
Der er ingen tvivl om, at Suzuki Swift er en rigtig populær bil her i Danmark. Det er lige meget hvor du befinder dig, så kommer der en Swift kørende. Eller også holder de parkeret, lige meget hvor man kigger hen. Arh. Det er måske lidt overdrevet, men Suzuki har fat i noget af det helt rigtige, specielt hvad angår de unge bilister. Og med de nye farvekombinationsmuligheder, er der nærmest ingen grænser for at individuellisere din Swift som det passer dig.

 

Derfor sætter jeg mig i denne uge bag rattet i den nye Suzuki Swift. For allerførste gang faktisk. Jeg vil finde ud af, hvorfor den er så populær som den er for folk på min egen alder. Jeg vil finde ud af hvad for en der er bedst, hvis du selv skal have en, og du vælger de helt små motorer 1,2-liters benzin og 1,3-liters diesel.
Starter med Suzuki Swift 1,2-benzin
Jeg hælder mest til at prøve den lille 1.2-liters benziner, da jeg ikke er den store fan af dieselmotorer. Endnu. På interiørdelene af Swift, er der ikke meget forskel på de to modeller. Den ene har en fartpilot, som den anden ikke har.

 

Det er umildbart den eneste forskel jeg kan få øje på med det blotte øje. Men okay, du køber heller ikke en Swift for dens udstyr, for du ved jo godt på forhånd, at du ikke får luksus. Men derved siger jeg ikke, at Swift ikke god at sidde i. For det er den. Der er ikke meget støtte i sæderne, men nok til at man føler det. Og lad os nu for faen få sat de biler i gang, og komme ud og rulle lidt!

 

 

Den 1,2-liters benzin udgave, som helt præcist hedder ’Suzuki Swift 1,2 ECO+’ yder små 94 hestekræfter og har et beskedent moment på 118 Nm. Både hestekræfter og moment får du først rigtig at mærke, når du tager bilen med helt ud i gearene. Momentet er på sit max ved 4.800 omdrejninger mens hestekræfterne giver max ydelse på de sene 6.000 omdrejninger. Derfor er der virkelig ikke meget at komme efter af motorkræft i Suzuki Swift 1.2 benzin. Desværre.

 

Dog er jeg utroligt imponeret over hvor langt ud i gearene man kan trække den uden den brokker sig. Den lyder dog af mere end den yder. Men trækker er godt og jævnt, og med den manuelle korte gearkasse som Swift har fået fra guderne, kan du skifte utrolig hurtigt gear, som bare rammer i hak ikke bare hver gang, men hver eneste gang! Styretøjet er fint. Det er ikke sløvt eller bagefter, og du har ret godt kontrol over den. Rattet er lækkert at holde på, det er dejlig tykt og lægger godt i hænderne.

 

Husk bagdørene
Når du er på jagt efter din næste Swift, så gå efter dem med bagdøre. Små biler i denne klasse lider under pladsforholdene, hvis den ikke har bagdøre og du ofte skal ind og ud af bagsædet. Begge modeller vi havde, havde bagdøre. Og jo, den ser da bedre ud, uden bagdørene, men køb dem nu til at starte med. Det bliver du gladest for.

 

Når jeg starter op for den 1,3-liters diesel går den først højt i tomgang. Og den støjer en del. Selv når den falder, kan du høre den. Motoren yder ligeledes 94 hestekræfter fra 2.000 omdrejninger tidligere end benzin udgaven. Momentet er dog højere, og på hele 190 Nm, som allerede slår til ved 1.750 omdrejninger! Og dét kan mærkes.

 

Forskellen fra de to biler her, er ikke markant på indersiden. Men med motoren til forskel, er bilerne to verdener. Hvis jeg skulle have en Swift og gik efter disse små modeller, så ville jeg klart gå efter diesel modellen, for netop at opnå den øget motorkræft. Dieseludgaven føles bare mere kvik. Den er sjovere at køre i. Der sker mere. Den larmer dog mere og er ikke helt så støjsvag, men det er du også ligeglad med når først du mærker forskellen.

 

Gode gearkasser
Begge Swift udgaver har desværre kun en femtrins gearkasse. Men som sagt fungerer de super godt. Det er næsten som at køre Honda Civic, hvis du kender til den form for super-gearkasse. Skal du op og have fat i et ekstra gear, skal du slippe noget mere, og have fat i storebror Swift Sport.

 

Og det ville jeg klart anbefale at gøre. Ikke blot fordi Swift Sport har en større motor, ikke blot fordi du får Xenon lys med og andre kofangere, men udelukkende pga. det ekstra gear. Dine omdrejninger vil falde betydeligt, da dens sjette gear er meget langt. Et motorvejs-gear som nogle vil kalde det.

 

Men en mere udviddet test af Swift Sport må du vente lidt med at få, når vi sætter den op mod Opel Corsa OPC Nürburgring Edition.

 

Fælles for alle sammen, om du vælger Sport eller de mindre udgaver er bagagerummet. Her er virkelig ikke meget plads. Nærmest intet. Det kan udvides ved at lægge sædet ned, meeen.

 

– Hvorfor laver man ikke Swift i en sedan udgave?

 

Mærke/Model: Suzuki Swift GLX
Motor: 1,2-liters benzin
Gearkasse: 5-trins manuel gearkasse
Karosseritype: Hatchback
Siddepladser: 5
HK/Moment: 94/118
Topfart: 165 km/t
0-100: 12,3 sek.
Km/l: 20,4 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 172,990 kr.

Ekstraudstyr: N/A
Mærke/Model: Suzuki Swift DDis Eco+ GL Aircon
Motor: 1,3-liters turbo diesel
Gearkasse: 5-trins manuel gearkasse
Karosseritype: Hatchback
Siddepladser: 5
HK/Moment: 94/118
Topfart: 165 km/t
0-100: 12,3 sek.
Km/l: 24,4 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 169,990 kr.

Ekstraudstyr: N/A

 

 

The NextGEN gallery with ID/slug: 784 does not exist or is empty.

 

Tjek også

Biltest: Kia Optima SW GT sætter koreanerne på landkortet

Kias topmodel giver de europæiske mellemklassebiler hård konkurrence GT SW med ekstraudstyr er en dyr ...