Hjem » Biltest » Test: Subaru XV – den fødte trailortrækker
Subaru XV biltest

Test: Subaru XV – den fødte trailortrækker

Subaru XV er den mest sprælske Subaru af design, men føles stadig som om, du kan køre den gennem en borgerkrig

Subarus mellemste SUV har fået et mere europæisk design, og der er gjort mere ud af kabinen end Subaru har for vane. Den kan fås med motorer fra 1,6-til 2,0 liter med appetit på diesel og benzin. Du kan naturligvis ikke vælge, om du vil have firehjulstræk eller ej, ligesom at motorudvalget kun tæller boxere. Det er jo en Subaru. Hvad der ikke minder om Subaru, er, at du ikke kan få benzinerne med turbo. Priserne starter ved 299.900 kr. for en 1,6-liters benzin.

Vi tester Subaru XV 2.0i med Lineartronic automatgear

Hvordan er der bag rattet?

Sæderne smyger sig om kroppen og giver rigtig god støtte. Du sidder lavt i kabinen, og rattet kommer langt tilbage og møder dig. En rigtig god køreposition. Kabinen er rummelig, og materialerne som altid i en Subaru – ret spartanske. Men det virker solidt.

Firehjulstrækkets vægt og fordeling på 60/40 mellem for- og baghjul i automatgearsvarianten betyder desværre en udtalt understyring, hvis du kilder den på maven. Så synderligt sjov er XV ikke. 

Hvordan er kraftværket?

Motoren er en to-liters boxermotor på benzin med 150 hestekræfter og 196 nm. Den har den klassiske boxerrumlen og virker stærk fra lave omdrejninger. Grunden til, at de 150 hestekræfter kan føles af mere skyldes CVT-gearkassen, der holder motoren ved det mest optimale omdrejningstal, ligesom du kender det fra en scooter.

Læs også: Sådan bliver fremtidens Subaru WRX

Milliongear – et irritationsmoment

CVT-gearkaasen får uden tvivl motoren til at virke stærkere, end den er, fordi den kan holdes i de omdrejninger, hvor der er mest saft at gøre godt med, og det er der brug for. Ingen af benzinmotorerne fås med turbo og de 150 heste i benzinvarianten er til den sløve side.

Som den sidste malurt i benzintanken betyder CVT’gearet også, at der er en monoton støj i kabinen under acceleration, da motoren snurrer ved 3.000-4.000 omdrejninger, indtil du kommer op i fart. Til gengæld er der ingen gearskift, der ryster kaffekoppen.

Hvordan kører den?

Subaru XV har god komfort fra en fast undervogn, og styretøjet er godt vægtet. Den automatiske CVT-gearkasse er irriterende, og så må du i øvrigt have 600 kg. mindre på krogen, hvis du køber en 2-liters med automatgearet. Så snup den med “stick shift,” hvis du skal bruge den som trækæsel.

Firehjulstrækkets vægt og fordeling på 60/40 mellem for- og baghjul i automatgearsvarianten betyder desværre en udtalt understyring, hvis du kilder den på maven. Så synderligt sjov er XV ikke. Med manuelt gear fordeles kræfterne 50/50, men det ændrer næppe ved dynamikken.

Læs også: Test: Hyundai Santa Fe er med offroad

Hvad med konkurrenterne?

Skal du ikke have det helt vilde på krogen, er der ikke meget, der taler for XV’s firehjulstræk og middelmådige benzinøkonomi. Her kan du i stedet skele til crossovers som Nissan Qashqai og Kia Sportage. Her får du fordelene ved en crossover, men mere fokus på benzinøkonomi og komfort.

Til gengæld får du ikke de samme offroad-egenskaber som i Subaruen, der kan fås fra, for en Subaru, beskedne 300.000 kr.

Vi synes

Subaru er kendt for kedelige kabiner med hård plast an mass og sin ukuelige mekanik. Jokes florerer om Subaruforhandlere, der er gået fallit, fordi kunderne ikke kom tilbage for reparationer eller købe nyt. Japaneren var en evighedsmaskine.

Det image passer også på XV, der dog har en bedre kabine end tidligere Subaruer, og mekanikken føles stadig solid. Det er en bil, der er bygget til at arbejde for føden.

XV er især interessant, hvis du skal bruge firehjulstræk og tit have noget på krogen. Selvom priserne starter ved 300.000 kr. bliver motorkraften fra 1,6’eren alt for astmatisk, så du skal investere i 2.0 benzin eller diesel.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Subaru XV
Motor: 2,0-liters R4 benzin
Gearkasse: Lineartronic automatgear
HK: 150,
Moment: 196 nm. /4.200 rpm.
0-100 km/t: 10,7 sek.
Topfart: 187 km/t.
Km/l: 15,2 km/l (oplyst forbrug)

Pris uden ekstraudstyr: 374.900 kr.

Tjek også

Biltest: Kia Optima SW GT sætter koreanerne på landkortet

Kias topmodel giver de europæiske mellemklassebiler hård konkurrence GT SW med ekstraudstyr er en dyr ...