Hjem » Biltest » Test: Subaru WRX STI savner opdateret motor
Subaru WRX STI GT test

Test: Subaru WRX STI savner opdateret motor

Seneste udgave af Subaru WRX STI er den skarpeste WRX nogensinde, men bilens største force bliver også dens største ulempe – der er turbotøven en mass

Subaru WRX STI er blevet strammere end nogensinde, et torque vectoring-system giver den mere greb end nogensinde, og så har den stadig sjælen i behold med en dyb boxerrumlen og en kæmpe spoiler. Meen, japanerne har genbrugt boxeren fra sidste generation, og de 305 hestekræfter føles gammeldags med meget turbotøven og undervognens hårdhed er tæt på nyrebælte-stadiet.

Vi tester Subaru WRX STI GT

Hvordan er der bag rattet?

Sæderne sidder lavt, og ratstammen er lang. Kørestillingen er tæt på perfekt, og sæderne holder godt fast. Det er et fantastisk sted at sidde. Man er klar til at dreje nøglen, eller.. trykke på knappen. Japaneren har naturligvis nøglefri betjening. Der kommer rødt lys i instrumenterne, og et stort trykur kommer til syne i infoskærmen.

Vi skynder os til FDM Sjællandsringen for at teste rallylegenden!

En almindelig GTI føles meget kvikkere ved normal kørsel. Den slags turbotøven er der altså ingen undskyldning for i 2014 Subaru!

Hvordan er motoren?

På mange måder er den firbenede boxer bilens største force, men også bilens største problem.

Et tryk på startknappen vækker den 2,5-liters bokser med et dybt resonansbrøl fra de fire piber, og fugtig vinterluft køler intercooleren i motorhjelmens monstrøse gab, som kun en japansk rallysedan kan slippe afsted med uden for meget “Fast and Furious.”

Speederresponsen er knivspids og lyden dyb i de lave omdrejninger, men over 5.000 omdrejninger bliver den rumlende V8-lignende symfoni raspet. Så får man svært ved ikke at holde af den.

Læs også: Ny Audi RS3 bliver klassens hurtigste pocket-rocket med 367 hk!

Boxerlyden er fantastisk, og selvom der er et stort respiratorapparat på indsugningen, er der stadig massere af motorlyd. Desværre er der en udpræget turbotøven, og den skal piskes over 4.000 omdrejninger, før der for alvor sker noget. Det betyder desværre, at bilen ved byhastigheder, eller hvis du pludselig mører højre pedal i gulvtæppet – ja – så sker der ikke så meget.

En almindelig GTI føles derfor meget kvikkere ved normal kørsel. Den slags turbotøven er der ingen undskyldning for i 2014 Subaru!

Det er især i de lange kurver, hvor WRX’erens lange akselafstand og torque vectoring system giver rigtig høje svinghastigheder.

Hvordan kører den?

Undervognen er til den kontante side, og du skal gode tænder, hvis ikke plomberne skal være i fare for at rasle ud på de københavnske veje. Men det har den positive effekt, at der er minus på søgang, selvom den får fuld skrue rundt på Sjællandsringen en regnfuld fredag morgen. Torque vectoring-systemet virker overbevisende ved at bremse det inderste hjulpar og trækker japseren ind mod apex.

Grebet i de hurtige kurver er ikke lig noget andet, jeg har prøvet. Det er især i de hurtige sving, hvor WRX’erens lange akselafstand og torque vectoring giver høje svinghastigheder.

Læs også: Test: Peugeot 208 er hurtigst, men motoren er anonym

I de snævre kurver mærker man desværre, at differentialet sender for lidt kræfter bagud, og motorens turbotøven gør det utilregneligt at vente på, at forhjulene spinder, og centerdifferentialet gelejder heste mod baghulene. Desværre bliver det let til snap-oversteer, og understyring er derfor svær at undgå. Men overbrems den ved indgangen ad svinget og fra apex er det “point and shoot.”

Styretøjet er hydraulisk, tungt og fuld af feedback. Bremsepedalen er også eminent; den er hård , let at dosere, og stålskiverne holdt hovedet koldt på Sjællandsringen.

Er du mere til sjov og sidelænskørsel end præcision og store svinghastigheder, så bør du i stedet gå efter noget baghjulstræk.

Hvad med konkurrenterne?

Der er jo kun én rigtig konkurrent, når man taler om Subaru WRX STI, nemlig Mitsubishis Lancer Evolution. Mitsubishi arbejder på en efterfølger til 10’eren, der ventes introduceret i 2015, så den kan vi af gode grunde ikke teste japaneren imod.

Er du mere til sjov og sidelænskørsel end høje svinghastigheder og store spoilere, så bør du i stedet gå efter noget baghjulstræk.

Passende kan du, når du alligevel er på besøg hos Subaruforhandleren tage en tur i Subaru BRZ, hvor der er mere fokus på sjov og ballade end rå power. Og så starter priserne på BRZ 200.000 kr. under WRX.

Læs også: Test: Ford Kuga giver de andre baghjul

Vi synes

Subaru WRX STI er på grænsen til det overkogte – undervognen er på nippet til det uudholdelige. Til gengæld er indstyringen skarp og torque vectoring-systemet gør Subaruen til en habil svingæder. Motoren er en perle, når det kommer til lyd og speederrespons, men perlens glans falmer desværre, når det kommer til den udprægede turbotøven.

Fik man de 1,1 bar leveret i samme stil som nutidens GTI’er ville rallylegenden føles meget hurtigere i dagligdagen og ved mellemaccelerationer. Kan du godt lide det gode gamle nyrehug, så er det lige noget for dig. Subaru WRX STI er stadig et meget specielt bekendtskab, der får massere af opmærksomhed, og den har en speciel plads i bilhjerterne hos redaktionen.

 

De Tørre Tal

Mærke/Model: Subaru WRX STI GT
Motor: 2,5-liters B4 benzin
Gearkasse: 6 gear manuel
HK: 305 / 6.000 rpm.
Moment: 393 nm / 4.000 rpm.
0-100 km/t: 4,8 sek.
Topfart: 255 km/t (elektronisk begrænset)
Km/l: 9,8 km/l (oplyst forbrug)

Pris uden ekstraudstyr: 699.900 kr.

Ekstraudstyr: Hækspoiler (pris ukendt)

Pris inkl. ekstraudstyr: 699.900 kr

Tjek også

Biltest: Kia Optima SW GT sætter koreanerne på landkortet

Kias topmodel giver de europæiske mellemklassebiler hård konkurrence GT SW med ekstraudstyr er en dyr ...