Ny aggressiv prispolitik hos Seat betyder, at det spanske bilmærke er mere konkurrencedygtigt end nogensinde før.

seat-familien

Den 1. maj sænkede Seat priserne på de fleste af deres modeller, efter et første kvartal 2011 med masser af succes på salgsfronten. Danskerne har tilsyneladende taget Seat til sig, men med effektive og relativt miljøvenlige motorer, spansk design, tysk kvalitet og i forvejen ganske fornuftige priser, er det nu heller ikke så underligt.

Så selvom den helt store tegnedreng aldrig har været nødvendig, hvis man ville have en Seat, og selvom de sikkert godt kunne sælge en masse biler alligevel, har den danske bilimportør altså valgt at fejre den øgede omsætning ved at sænke priserne.

Det er primært de mere populære modeller og versioner, der er noget at hente på. Mest nedsat er Seat Altea XL 2.0 TDI Style med 140 hk, som er sat ned med 43.700 kroner, så den nu fås til 304.900 kr. Søstermodellen Altea, den der ikke er “xtra large” (og xtra grim), kan med 1.6 liters TDI-motor og 105 hk fås til 249.900 kroner. Den er således nedsat med 27.700 kroner.

Hvad der også er værd at bemærke er, at den 240 hestes Seat Leon Cupra er udgået af det danske sortiment som konsekvens af de netop foretagne prisjusteringer. Det hænger sammen med, at Cupra R-udgaven er faldet så tilpas meget i pris, at det ikke længere giver mening at beholde begge på markedet. Så nu kan du i stedet få en Seat Leon Cupra R med 265 hk til 400.000 kroner, hvilket er lidt af et røverkøb. På papegøjeplader beløber prisen sig til 260.606 kr. inkl. moms.