Hjem » Biltest » Biltest: Seat Ibiza SC TSI

Biltest: Seat Ibiza SC TSI

Ibiza SC TSI liver op med turboladet motor og alufælge. Desværre er motoren forslugen

 

Seat Ibiza SC TSI

 

Topmodel på benzinmenu
Så fik vi endelig fat i en fem-dørs udgave af Ibiza SC. Det er ikke en hvilken som helst femdørs, men topmodellen i benzinprogrammet. Under hjelmen står den samme trecylindrede sag for fremdriften, men her har den fået en mindre turbo indopereret, så den bedre kan trække vejret. Det er nu ikke det, der gør denne model til den dyreste Ibiza SC på Seats menukort. En 7.-trins dobbeltkoblingsgearkasse står nemlig for at få kræfterne ned i asfalten. Det får Ibiza til at rangere højest over hovedretter med et prisskilt på 200.000 kr.
Teknikken er attraktionen
Det er klart teknikken, der gør denne Ibiza lidt ekstra interessant. Med teknik mener jeg selvfølgelig DSG-gearkassen, der er blød som en labrador og hurtig som en greyhound. De to koblinger sørger for, at det næste gear i rækken holdes i omdrejninger, der matcher hastigheden og motorens omdrejninger. Det betyder med andre ord, at når du skifter gear, så er det næste gear, der bliver lagt ind, allerede accellereret til den matchende hastighed i forhold til din fart på vejen. Det giver et gearskift så smooth, at du må ty til at belure omdrejningstælleren for at opdage, hvornår der skiftes gear. Det virker godt. Rigtig godt.


Gearkassen skifter samtidig hurtigt og ved gode omdrejningstal, så Ibizaen bliver sendt fint af sted med et konstant træk. Sparker du til den, får du til gengæld rigtig hurtige skift ved den røde linje. Gearkassen er den vigtigste ingrediens i gryden, der hedder, at Ibiza skal føles kvik, og det gør den. Den er opgivet til 9,7 sekunder fra 0-100, men den føles hurtigere grundet det meget jævne træk, gearkassen sørger for. Også det sekventielle skiftesystem virker godt. Gearkassen reagerer hurtigt på dine input, og du kan godt tage dig selv i at drømme dig til DTC en gang imellem.

Motor har dieseltræk
Den lille trecylindrede rækkemotor gør en rigtig fin figur. VAG-ingeniørerne har nemlig matchet motorens karakteristika til gearkassens skiftemøsnter, der giver gode skift tidligt på omdrejningsskalaen, for at spare på benzinen. Selvom det er ved relativt lave omdrejninger, gør det ikke noget, for det er faktisk dér, motoren arbejder bedst. Den lille motor er garant for 175 nm. mellem 1550. og 4100 rpm. Det betyder, at Ibiza føles rigtig kvik ved byhastigheder, hvor man faktisk ikke behøver en kick-down fra gearkassen for at stikke snuden frem i flokken.

 

Det er jo umiddelbart en mærkelig karakteristika fra en benzinmotor, der som regel har sit legesyge hjørne længere oppe på omdrejningsskalaen. Hemmeligheden ligger i en lille turbo, der hurtigt spoler op og leverer et konstant tryk tidligt på omdrejningsskalaen og en motorstyring, der er programmeret til moment frem for effekt. Afsløringen af det faktum ses på antallet af heste i folden. 105 er det blevet til ved 5000 rpm., der absolut ikke lyder imponerende og da slet ikke fra en topmodel. Men der overrasker motoren positivt. Du vil have svært ved at overbevise dine passagerer om, at der kun ligger 105 heste under hjelmen. Da motoren er så momentstærk og gearkassen holder motoren i de optimale omdrejninger føles den kvik. Når det så er sagt, så betyder dette valg fra Seat desværre også, at motoren er perfekt ved normal kørsel især i byerne, men at den ikke er særlig sportsligt anlagt, hvis man vil lege DTC med skift ved den røde linje.

 

Motorstyringen ser nemlig rødt og stopper festen allerede ved 5800 rpm. Det er synd for topmodellen på benzinmenuen og ikke mindst for Ibiza, der har rigtig gode køreegenskaber, men mangler den snert af sport fra motoren, der ville få det hele til at gå op i en højere enhed. Den enhed skal måske findes i Ibiza Cupra.

 

Forslugen motor
Trods den beskedne motorstørrelse på 1.2 liter, er motorens appetit på benzin som en gymnasiepiges appetit på Mokai. En turbomotor vil altid være mere følsom over for en tung højre fod end en almindelig sugemotor, da turbomotoren bliver tvangsfodret med luft i. Men bare du tester pedalvandringen, kan du næsten høre motoren slupre det i sig. Det betød et snitforbrug i vores test på 12 km/l. over 800 km., hvor omkring 60% af kørslen foregik på motorvej med en marchfart på 110-120 km/t. Det er et stykke fra de opgivne 18,9km/l ved blandet kørsel.

 

TSI-modellen er naturligvis også mulig at få fingre i uden DSG-gearkassen og det vil ifølge tallene fra Seat give dig et blandet forbrug på 20,4 km/l.
Fem døre giver desværre ikke bedre plads
Denne Ibiza har fået fem døre i stedet for tre og det gør unægtelig adgangen til bagsædet meget nemmere og et must, hvis du skal bruge det fast. Desværre, betyder det ikke mere plads. Er du over 175 cm. høj, vil det højst sandsynlig ikke føles videre behageligt og da slet ikke i længere tid ad gangen. Derfor er Ibiza SC, fem døre eller ej, fundet uegnet til transport af voksne bagsædepassagerer.
Udstyrspakken Style er standard udstyrsniveau, det højeste af de to tilgængelige, hvis du vil have en Ibiza TSI. Her får du bl.a. læderrat, klimaanlæg og et mørkt instrumentbord i stedet for et gråt, du vil finde i den mindre udstyrspakke Reference. Den tidligere testede Ibiza SC havde udstyrspakken Reference, hvor du kan se det grå instrumentbord. Udover det er testbilen udstyret med alufælge, tonede ruder i bag og metalfarve. En kombination af den hvide farve og de mørktonede ruder er en yderst moderigtig kombination og klæder da også Ibiza, ligesom at fælgene frisker designet op.

 

Ibiza TSI er klart den benzinvariant, hvor festen vil være størst. Valget står i den forbindelse mellem, om du skal have den med DSG-gear. Vælger du det fra, sparer du ikke kun 20,000kr. ved købet, men den grønne afgift er billigere, og du vil ifølge Seat opnå et bedre brændstofforbrug. Grøn afgift på TSI-modellen uden DSG-gear beløber sig til 280 kr. halvårligt mod 800 kr. halvårligt, hvis du vil have DSG. Oven i hatten vil du altså kunne køre lidt længere på literen, så fornuften taler for at parkere DSG-gearet. Men tag at prøv det af, hvis du alligevel ligger i det prisleje for en Ibiza, så skal den nok også være mere end bare et transportmiddel fra A til B. Selve præstationerne har ikke meget at sige imellem det manuale og DSG-gearet. DSG’en vil nok føles hurtigere, men en reel forskel bliver på decimalerne. Seat opgiver selv en forskel på 0,1 sekund.

 

DSG er god mekanik, der virker rigtig godt, så prøv om det er noget for dig, måske er du solgt.

 

Mærke/Model: Seat Ibiza SC
Motor: 1,2. liters R3 med turbo
Gearkasse: 7. trins dobbeltkobling
Karosseritype: Hatchback
Døre: 5
Siddepladser: 5
HK: 105 ved 5000 o/min
Moment: 175 nm. 1550-4100 o/min
0-100 km/t: 9,7 sek.
Topfart: 190 km/t
Km/l: 18,9 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 215.844 kr.
Energimærke: A
Halvårlig ejerafgift: 800 kr
Levering: 3680 kr.
Ekstraudstyr: Metalfarve (5050 kr.) Tonede ruder (2900 kr.) Alufælge (7995 kr.)
Ekstraudstyr samlet pris: 15.945 kr.

The NextGEN gallery with ID/slug: 777 does not exist or is empty.

 

Tjek også

Biltest: BMW i3 Unlimited – Kan en elbil fungere i hverdagen?

Med ubegrænset frihed i tre år, burde elbilen lægge lige til højrebenet