Hjem » Biltest » Test: Renault Espace 1,6 Dci Zen med 130 hestekræfter

Test: Renault Espace 1,6 Dci Zen med 130 hestekræfter

Den nye Espace imponerer på designet, men halter på kvaliteten

Espace er ikke hvad det var engang
For få år siden købte min far sig en Renault Megane stationcar. En bil jeg var lidt skeptisk overfor, da det jo er en fransk bil. Men jeg må sande at jeg blev imponeret, over kvalitet, design og pris.

Dertil den komfort og muligheder bilen bød på, hvor blandt andet langt på literen og lavt støjniveau var nogle af de ting der var gode på bilen. Og så var Renault jo begyndt at levere motorer til de tyske mærker, hvorfor holdbarheden måtte anses for at være øget gennem de seneste par år.

Og så kom den nye Renault Espace på markedet med et nyt og frækt design. Så den måtte da prøves!

Test: Renault Espace 1,6 Dci Zen med 130 hestekræfter 1

Design og køreegenskaber
Designet har lagt linjen for hvordan Renault’s modeller ser ud fra nu og det næste stykke tid frem. Det går langt væk fra det design jeg husker i mine helt unge dage på Renault Espace, som egentlig var en kantet og stor klods på fire hjul, som ikke så ud af ret meget i de tidlige 90’ere. Men det er langt fra tilfældet i 2016, hvor lækkert design findes på bilen både uden på og ikke mindst i kabinen.

Alle steder du kigger hen, er flot design noget du støder på. Blandt andet noget som Renault’s designere for nyligt har vundet priser på. Det kan du læse mere om her.

Hvad enten det er den store brede midterkonsol, instrumenteringen eller den lave taglinje som giver bilen et sportsligt udseende og en coupé agtig fornemmelse i kabinen uden at fjerne alt for meget af rummeligheden, til de farveskiftende LED lys rundt om ved loftet.

Køreegenskaberne er ganske udmærket for så stor en bil. Det føles ikke som om at du er sat bag rattet i en bil af den størrelse, men dog er den temmelig retningsbestemt når du nærmer dig lige-ud-stillingen på rattet. Her vil hjulene meget gerne køre lige ud, og de store dæk griber fat i asfalten.

Motormæssigt hører du ikke ret meget fra den 130-hestes dieselmotor. Til gengæld er den heller ikke ret stærk. Der sker ikke ret meget når du giver den på pedalen, så 150 hestekræfter eller lidt mere moment havde helt klart gjort underværker, for så stor en bil. Specielt hvis først du begynder at laste den med bagage og andet indkøb.

Gearkassen er lidt lang i det, og går ikke altid præcist i gear. Dog er bilen nem at få i fremdrift, da koblingspunkt og trækkraft føles som en ordinær benzin-bil.

Test: Renault Espace 1,6 Dci Zen med 130 hestekræfter 1 Test: Renault Espace 1,6 Dci Zen med 130 hestekræfter 1

Kabine og komfort
Der er masser af plads i Renault Espace. Du kan f.eks slå bagsæderne ned via en knap enten omme i bagagerummet, eller i den store tablet agtige skærm som du finder oppe foran. Det gør at sæderne bliver lagt helt ned, og bagagerummet forbliver helt plan uden højdeforskelle. Det giver derfor masser af plads bagtil, hvilket du jo kun kan forvente i en bil af denne størrelse. Sæderne kan dog ikke slås op på samme måde, så der må du ud med håndkraft og hjælpe til.

Sæderne er komfortable og kan indstilles på mange måder. De giver en udmærket støtte i siderne og lænd, så du kan uden problemer benytte franskmanden til lange køreture ned gennem Europa. Med så mange andre biler med en ekstra sæderække, skal du dog ikke placere dine store teenagere eller venner på den bagerste sektion af sæder. Her er taget nemlig ikke helt så højt.

Pris og kvalitet
Prisen for den nye Renault Espace matcher konkurrenterne. Espace sælger på sit design, men jeg synes ikke at kvaliteten følger trop. Designet er super fint mange steder, men det er som om man har benyttet sig af billig plastik og ikke været nær så grundig med finishen i bilen.

Jeg oplevede flere gange når jeg skulle benytte mig af knapperne i kabinen, f.eks til sædevarme, at den ikke altid reagerede første gang eller anden gang når jeg både skulle aktivere og deaktivere systemet. Derudover så knirker det store blanksorte plastik område rundt om den store tablet skærm i midten, når man trykker blidt på det. Det er med til at gøre følelsen af kvaliteten til en dårlig oplevelse.

Bilen føles derfor billig i sin finish og valg af materialer, og det er virkelig synd. Den store tablet skærm var heller ikke så hurtig til at reagere, som om at hardwaren i den ikke var helt up-to-date. Når jeg trykkede ‘for hurtigt’ rundt i bilens menuer, endte jeg ofte i en anden menu end den jeg ville ind i, fordi jeg fik trykket på noget forkert under mine ‘hurtige tryk’. Og det endte med at blive en irritation, da menustrukturen generelt samtidig var opsat ulogisk i flere tilfælde, synes jeg.

Af natur er jeg nok mere til de tyske mærker, på både pris, design og kvalitet. Men da Renault Espace kom i reklamerne, var jeg dog solgt. Indtil jeg så fik den prøvet. Og det er virkelg synd, at man ikke lige er gået en ekstra mil for den bil, hvad angår netop finishen og materialevalget.

Test: Renault Espace 1,6 Dci Zen med 130 hestekræfter 1

Konklusion:
Renault Espace har en god frihøjde, hvilket betyder den er nem at komme ind og ud af. Specielt hvis du har ældre, som måske er lidt gangbesværdet. Der er rigtig god plads i kabinen og på bagsædet, og du har et fint udsyn fremadrettet.

Jeg havde håbet på at kvaliteten havde fulgt designet til dørs, men det var ikke tilfældet. Kvaliteten rundt om i kabinen halter gevaldigt bagefter, og det skuffer meget. Prisen matcher konkurrenterne og fås tilmed højere. I bagagerummet mangler der ligeledes nogle kanter, så ens bagage ikke vælter rundt. Her kunne man godt havde udnyttet den store mængde plads med lidt opdeling. Det ville dog give nogle problemer, med den ekstra sæderække.

Interfacet i menuerne kunne godt havde været mere simpel. Flere af områderne virker “tomme”, og derfor kunne de godt være slået sammen og derfor gøre det hele mere simpelt. Måske nogle genveje fra f.eks navigationen og direkte over i musik. Det er der heller ikke. Her skal du hoppe ret meget rundt i menuerne for at komme rundt. Home knappen fører dig f.eks tilbage til en halvtom skærm, i stedet for en placering med knapper til de forskellige emner.

Derfor er det desværre ikke en bil jeg var sprunget på. Men er du til franske biler, bliver du nok ikke skuffet.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Renault Espace Zen
Motor: 4-cylinderet diesel
Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
HK: 130
Moment: 320 Nm
0-100 km/t: 10,7 sek.
Topfart: 191 km/t
Km/l (opgivet forbrug): 22,7 km/l

Pris fra: 490.000 kr. (Zen 130 hk diesel koster fra 532.200 kr.)

Tjek også

Spyshots: BMW tester kommende X5 i København!

Hvad vi først troede var den kommende BMW X7, viste sig at være den mindre model X5