Hjem » Biltest » Biltest: Peugeot RCZ Coupé

Biltest: Peugeot RCZ Coupé

Her er Peugeot’s svar på en ægte racer, med stil, klasse og et design der vender hoveder. En bil med respekt for sig selv, der gerne vil ses. “TT-killer” er den blevet kaldt, og priser har den vundet. Vi har sat os bag rattet for at prøve den.

De sidste par dage har stået i livstilets tegn, når jeg har prøvet mig frem i den nye Peugeot RCZ. En bil med former som en hund der lægger ned på maven eller en frø med en bred røv, som der lægger klar til at springe frem.
Med et design der skiller sig markant ud i trafikken, er det en bil der vender hoveder lige meget hvor du kører henne. I kø vender den hoveder fra gående eller billister i modsat vejbane, i bybilledet ved cafeer trækker den alt opmærksomheden til sig og midt i den travle trafik i centrum af byen trækker RCZ flere ord med sig, end Quattroporte’en fra Maserati, som holder ved siden af mig.

Man skulle tro at Peugeot havde ansat en designer fra Armani, den gang bilen blev designet. I kabinen er designet lavet så alt passer. Kopholder, armlæn, gearstang – alt sidder hvor det skal. I vores version var den med læder på rattet, gearstangen, instrumentbordet mm. hvilket er med til at understrege at der ikke er sparet på de gode vare.

Med de former bilen har, kan man hurtigt komme til at tro, at det er en targa eller en cabriolet, da det ligner taget kan tages af. Men det er det desværre ikke. Ej heller er det med panoramatag, selvom det ser sådan ud. Og coupé biler har det med, at være sværre at orientere sig bagud ved, men RCZ har et fantastisk udsyn bagudrettet via bagruden.

Under motoren findes der desværre ikke noget vildt. En V6’er eller lign. ville være at foretrække, dels for lydbilledet og dels for poweren. Men her lægger der blot en 1.6 liters motor, på bare 156 hestekræfter. Men med et moment på 240 Nm føles det som om, at bilen har langt mere power. Denne version koster 449.900 kr.
Den fås dog også med endnu flere kræfter, nemlig 200 heste. Denne version koster 50.000 mere, og ender altså derved på lige knap 500.000 kr. Det er samme 1.6 liters motor under hjelmen, dog med et moment der kan hæves til 275 Nm. Disse to motorvarianter er de eneste, og begge to benzinere.

Peugeot RCZ er en bil man skal vende sig til. Mange kigger efter den, og har det med at sige:”Det er bare en Peugeot”. Men det er det ikke. Bilen lægger utroligt godt på vejen ved forskellige hastigheder, den accelererer fantastisk og bremser lige så godt. I styrtøjet er den direkte og hård, som en rigtig racer skal være og gør selv de skarpeste sving, nemme. Og når det skal gå rigtig stærkt, eller du bare vil sætte ekstra sport på drengen, så kan du trykke en lille hækvinge op bagpå, inde fra kabinen.

Peugeot har virkelig gjort et godt stykke arbejde med denne bil. Den skal ses live. Den skal prøves. Den er et af de køretøjer der absolut er federe live end på billeder, selvom vi har gjort vores bedste med disse billeder.

Fakta
Mærke/Model:
Peugeot RCZ Coupé
Motor: 1.6 liters, Turbo
Gearkasse:
6-trins Manuel
Karosseritype: Coupé
Siddepladser: 4
Cylindre: 4
HK/Moment: 156HK/240NM
Topfart:
217 km/t
0-100: 8.0 sek
Km/l: 14.9
Pris: 449.900 kr
Startpris:
449.900 kr.
– Fås også med en 200 hk / 275 Nm motor til 499.900 kr.

Tjek også

Biltest: Kia Optima SW GT sætter koreanerne på landkortet

Kias topmodel giver de europæiske mellemklassebiler hård konkurrence GT SW med ekstraudstyr er en dyr ...