Hjem » Biltest » Biltest: Peugeot 508 + SW

Biltest: Peugeot 508 + SW

Glem alt hvad du ved om franske biler. Peugeot er klar med endnu en kvalitetsbil, der har udstyr og en pris som de tyske rivaler. Et godt alternativ hvis du vil skille dig ud i mængden

Som sagt, glem alt hvad du ved om franske biler. For denne Peugeot er nummer to i rækken over de modeller fra mærket jeg har prøvet, som virkelig har stil, kvalitet og en pris der matcher konkurrenternes.
Det er den nye Peugeot 508 der er tale om, en mellemklasse bil med stil der gør at mange blikke henvender sig. Om det er Peugeots PR-afdeling der har gjort et godt arbejde skal jeg ikke kunne sige, men bilen blev genkendt af mange under vores testuge.

Plads og kabine
Den nye Peugeot 508 er blevet større på mange punkter fra den tidligere 407, blandt andet er akselafstanden blevet længere, hvilket giver dig mere plads på blandt andet på bagsædet. Her har du god plads til loftet, du sidder godt og du har ordenlig plads til dine ben – selv de langbenede har god plads. Og så har du fire-zone klimaanlæg bagi, hvilket giver dine passagerer mulighed for selv at vælge individuel temperatur og indstilling. I bagagerummet på sedanmodellen er der plads til hele 540 liter, hvilket er 25% mere end 407. Og til dig som skal bruge rigtig meget plads, fås SW-versionen med hele 660 liters bagagerumsplads.

Midterkonsollen er bygget godt op, så det virker logisk hvad der hører til hvad. Det kræver derudover heller ikke meget tid, at vende sig til Peugeots interface system, hvilket betyder at du er hurtigt kørende. Instrumenteringen er også fin, nem og overskuelig, og med multifunktionsrattet har du alle de nødvendige funktioner lige ved hånden. Læderet rundt om rattet er rigtig lækkert at holde på.
Rene linier og gode materialer sikre at du føler dig god tilpas. – Et lille minus er, at der ikke rigtig er nogle pladser til mobiler og punge, ved mindre du lægger dem under armlænet i midten.

Sæderne i sedan modellen, var med brune lædersæder. Nogle sæder der giver god støtte i både ryg og læn, med mulighed for at tilpasse efter førerens behov. Dog er sidestøtten ikke så stor, men komfort er der masser af, og undervognen er godt afstemt, så man ikke hopper rundt når underlaget er ujævnt. Modsat stofkabinen, som var at finde i stationcar versionen (SW), kan det uden tvivl anbefales at få lædersæderne i istedet for, da det tilmed giver bilen en højere værdi i sidste ende.

Motorvarianter
Der er fra Peugeots side valgt, at man ikke vil lave de helt store turbo-motore, da der ikke er det store marked for det. Kunderne vil have mindre motore der kører langt på literen. Motorvarianterne fås i 1.6 VTi, 1.6 THP, 1.6 HDi, 1.6-eHDi, 2.0 HDi (i to versioner) og den helt store 2.2 HDi GT.

Vi havde fornøjelsen af at prøve to motortyper, og de to vi fik stillet til rådighed var den helt store 2.2 GT diesel med 204 hestekræfter og en 2.0 HDI diesel, i henholdvis sedan og stationcar. Begge motorer kører utrolig godt, har kraft og hurtig respons – og så er de støjsvage! Både vind, motor og dæk høres næsten slet ikke.  Man kan ikke mærke den store forskel fra disse motorer mod hinanden, men sætter man bilerne op side om side og accellererer afsted, trækker sedan’en rimeligt fra.
De sekstrins automatgearkasser bilerne havde, fungerer rigtig godt. De er hurtige og præcise.

Priser
Bilerne fås i flere udstyrsvarianter, som er Access, Active/Allure og GT. Prisen for den hvide sedan model, lægger fra 559.990 kroner for GT-varianten. Vores version har dog en merpris på baggrund af den fulde læderkabine, den største motor (2.2 HDI) med automatgear, samt det 4-zoners klimaanlæg og parkeringshjælpen som er ekstraudstyr. Priserne starter fra 309.990 kroner for den billigste sedan.

SW-versionen havde også sine fordele. Blandt andet havde bilen JBL-højtalere, som spillede bedre end det vi havde i sedanmodellen. Og det er sådan noget som, vi, lægger mærke til. Derudover havde den et super lækkert glastag med elektrisk tildækning i flere niveauer, så du nemt kunne indstille det til at være afdækket på forskellige måder.
Prisen for SW-versionen starter på 349,990 kroner. Men denne har også ekstraudstyr og er en Allure udstyrs version med en 2.0 HDI motor på 163 hestekræfter med automatgearkasse, der allerede ved 2000 omdrejninger yder et moment på 340 Nm!

Fakta

Mærke/Model
:
Peugeot 508
Motor:
2.2 HDI GT
Gearkasse:
6-trins automatgear
Karosseritype: 5-dørs sedan
Siddepladser: 5
HK/Moment: 204/450
Topfart:
234 km/t
0-100: 8,2
Km/l: 17,5
Pris: 559,990 (Billigste model sedan: 309.990)
Ekstraudstyr: Fuld læderkabine, firezoners klimaanlæg og parkeringssensor.

Tjek også

Biltest: BMW i3 Unlimited – Kan en elbil fungere i hverdagen?

Med ubegrænset frihed i tre år, burde elbilen lægge lige til højrebenet