Hjem » Biltest » Biltest: Mini Cooper
MINI Cooper

Biltest: Mini Cooper

Den nye MINI Cooper er blevet større, mindre nostalgisk og fås nu kun med trykladede motorer. Er det stadig markedets bedste gokart?

Den nye MINI Cooper er på mange måder anderledes end sin forgænger – og så alligevel ikke. Der er blevet mere “frø” over frontens strittende forlygter placeret helt ude over forhjulene, og MINI’en er blevet længere og mere rummelig på bagsædet. Dagens testbil er udstyret med den nyudviklede motor fra BMW med tre cylindre og TwinPower-turboteknologi. BMW har ellers sværget til sugemotorer og skarp speederrespons. Fremover må du vende dig til turboladeren som en restriktiv lyddæmper, når det kommer til lyd og speederrespons. En MINI fås nu ikke uden trykladning.

Mindre nostalgi, mere moderne
MINI Cooper’ens største forcer har altid været sublime køreegenskaber og den specielle personlighed, der strømmede ud ad luftdyserne, når du satte dig bag den buede forrude. Det store speedometer i midterkonsollen, de mange vippekontakter og det lille rat, kombineret med en perfekt kørestilling, gjorde kabinen til et specielt sted at opholde sig. Den nye MINI Cooper, der ligner en resultatet af en julefrokosteskapade mellem den gamle MINI Cooper og MINI Clubman, har sløjfet det store speedometer i midten, og der er blevet færre vippekontakter. Til gengæld er kabinen blevet mere rummelig, og voksne føler sig nu ikke klaustrofobisk fastklemt i et bagagerum, hvis de transporteres på bagsædet. Kørestillingen er stadig perfekt, og det lille rat indbyder til et fast greb og kvikke armbevægelser.

Min  fetish om det lille rat, kvikke armbevægelser og en relativt horisontal vinkel på speederpedalen føles ubehageligt undertrykt gennem Lyngby, hvor briten afhentes. Heldigvis bliver min fetish til virkelighed, da jeg kort efter rammer nogle smalle asfaltstreger uden for meget trafik. Den trecylindrede motor og dens 136 hestekræfter får noget at leve af og sender MINI’en afsted mod det første skarpe højresving. Det er nu, den skal vise, at den kan leve op til mine hede oplevelser med dens forgænger. Midt i svinget løftes speederen kvikt, og englænderen kvitterer med en let baghjulsudskridning, jeg ubesværet holder gennem svinget. Jeg kvitterer med et kæmpe smil. Det er præcis så godt, som jeg husker det!

Skuffende øko-kraftværk
Desværre er de tre cylindre i MINI’en ikke tilstrækkelig til at gøre det rigtig sjovt. Motoren har et ganske bastant moment på hele 220 nm. til disposition allerede ved 1,250 rpm, men topeffekten mangler et skud oktan. Der er nemlig slet ikke nok saft i de tre cylindre til at udfordre MINI’ens sublime chassis. Samtidig falder motoren meget langsomt i omdrejninger. Det betyder blandt andet, at du godt kan glemme at imponere forbisserende i lyskrydset med lidt fossile toner fra højre fod. Det lyder umiskendeligt som om, du er ligeså sløv til at løfte speederpedalen igen, som mormor er til at lette koblingspedalen, når der sættes i gang.

Hvad værre er, betyder det nogle meget ujævne gearskift i højere omdrejninger. Gearkassen er væsentligt bedre, end den var i sidste MINI. Den skifter præcist og meget hurtigt, men motorens tendens til at hænge i omdrejningerne betyder desværre dårlig afstemning mellem motoromdrejninger og næste udveksling, når du giver den gas. Det er irriterende og lægger en dæmper på lysten til en nål i det røde felt og en udnyttelse af den gode gearkasses hurtige skift.

Vi synes
MINI’en er stadig den bil, hvor du får mest gokart for pengene. Prisskiltet gør den desværre til et let bytte for Ford Fiesta ST. Chassiet er sublimt afstemt, styringen delikat og direkte, og bagenden kan stadig byde op til dans. Vi er dog lidt kede af, at MINI’en har mistet lidt af charmen i kabinen. Den lille turbomotor imponerer med det høje moment, men den skuffer, når det kommer til karisma og power.

Derfor skal du gå efter en MINI Cooper S, der er næste trin op ad prislisten. Desværre bliver MINI’en da pebret med et prisskilt på 355.000 kr. Så ligner Ford Fiesta ST et bedre køb. Her skal du “nøjes” med 284.000 kr. for at få en slutseddel i hånden, og så er Ford’ens EcoBoost-motor garant for langt mere power og karisma end MINI Cooper’ens trecylindrede kraftværk. Vil du gerne lægge 24.000 kroner oveni startprisen for den trecylindrede MINI, kan du få fingre i en Fiesta ST og 50 hestekræfter mere.

De Tørre Tal:

Mærke/Model: MINI Cooper
Motor: 1,5.-liters R3 turbo
Gearkasse: 6.- trins manuel
HK: 136
Moment: 220 nm. /1.250-4.000rpm.
0-100 km/t: 7,9 sek.
Topfart: 210 km/t.
Km/l: 22,2 km/l (oplyst forbrug)
Pris uden ekstraudstyr: 250.000,-

Ekstraudstyr: Multifunktionsrat (6.363 kr.), Sportslæderrat (4.826 kr.), Interiørfarve Piano Black (3.730 kr.), Højdejusterbart passagersæde (1.097 kr.), Tågelygter (3.291 kr.), Regnsensor (2.632 kr.), Klimaautomatik (8.118 kr.), on-board-computer (3.510 kr.), Bluetooth (3.291 kr.), hvide blinklys (1.755 kr.),17″ Cosmos Spoke Silver-fælge (17.000 kr.)

Samlet pris: 309.393,-

T

Tjek også

Biltest: BMW i3 Unlimited – Kan en elbil fungere i hverdagen?

Med ubegrænset frihed i tre år, burde elbilen lægge lige til højrebenet