Hjem » Biltest » Biltest: Honda CR-V

Biltest: Honda CR-V

Honda CR-V har fået et pænere design og en attraktiv prisslap på benzinversionerne. Desværre mangler V-TEC-motoren noget moment, og så er den tørstig

 

Honda CR-V

 

Hondas nye mellemklasse-SUV CR-V har fået en designoverhaling, der går mere i retning af det amerikanske marked med den store, markante chrome-frontgrill. Samtidig ligner den nye CR-V mere en gade-SUV end dens forgænger, der i højere grad lignede en bil, der var beregnet til at skulle med offroad.
Vi har haft fat i CR-V med den 2.0.-liters V-TEC-motor  med 155. hestekræfter og forhjulstræk. Dagens testbil er i det billigste udstyrsniveau “S”.

 

Hvordan kører den?
Honda CR-V kører meget tæt på en almindelig personbil med et direkte styretøj og relativt lidt krængning – Hondaens størrelse og vægt taget i betragtning. Desværre mangler den to-liters motor noget power, når du tvinger Hondaen ud i det yderste spor motorvejen. Her mangler du de 150. NM. ekstra, du får i dieselmodellen på 2,2. liter. Eller, det du mangler mest er faktisk den måde, de bliver leveret på. V-TEC-motoren levere nemlig først de godkendte 192 nm. ved 4.300 omdrejninger. Hondas motorer, har altid godt kunne lide omdrejninger, den kombination ønsker man bare ikke i en SUV.

 

Når motoren får noget at leve af, og nålen på omdrejningstælleren sniger sig forbi 4500. omdrejninger, begynder Hondaen at røre på sig. Men det i forvejen lidet prangende opgivne forbrug på 13,9 km/l. bliver hurtigt ønsketænkning, hvis du bevæger foderpedalen for tæt på gulvtæppet. Vi havde et snitforbrug på 11. km. literen i vores test. Det er altså ikke godt nok Honda.

 

Gearkassen er en fornøjelse at betjene med en letgående og præcise skift. Desværre er koblingen det diametralt modsatte. Koblingspunktet ligger i de sidste 5 %. af pedalens vandring. Det betyder, at du skal gøre dig umage for ikke at lyde som en mormor, der styrer farten på sit automobil med koblingen i stedet for speederen eller forkæle dine medpassagerer med piskesmældssimulering.
Det’ en ommer Honda!

 

Honda CR-V

 

Hvordan er kommandocentralen?
Honda er sluppet rigtig fint fra kabinen i CR-V, der er rummelig både for og bag. Honda har også flottet sig med blød plast på instrumentbordet, så kvalitetsfornemmelsen er bestemt godkendt. De japanske ingeniører har lydisoleret CR-V rigtig godt, hvilket giver en luksuriøs fornemmelse i kabinen. Infoskærmen er en touchskærm, så du kan navigere med pølserne i stedet for knapper.

 

 

Skal du købe den?
Det bliver et ja, med forbehold. For du skal have CR-V med en dieselmotor. Det betyder også en noget anden pris. Den biligste CR-V med dieselfyr koster 429.000 kr. Kan du leve med momentmangel og et brændstofforbrug, der realistisk vil ligge på omkring 11-12. km/l., så er CR-V en billig mellemklasse-SUV.

 

Med en startpris på 20.000 kr. mindre end Mazda CX5, har Honda prissat CR-V’en attraktivt. For 20.000 kr. ekstra får du til gengæld små 3 km. ekstra ud af en liter benzin i CX5. Skal du have diesel er det lige omvendt. Her er billigste Mazda CX5 diesel 55.000 kr. billigere end billigste CR-V diesel. Så hvis du kan leve med en skrabet Mazda CX5 diesel, så er der penge at spare ift. CR-V.

 

Har du forhåbninger om at køre offroad, så skal du til gengæld have fat i den nye Subaru Forester, der koster 375.000 kr. for en 2.liters benzin. Læs vores test af Forester HER.

 

 

Mærke/Model: Honda CR-V
Motor: 2.0-liters benzin R4
Gearkasse: 6. gears manuel
HK: 155
Moment: 192 nm.
0-100 km/t: 10,2sek.
Topfart: 190 km/t.
Km/l: 13,9 km/l (oplyst forbrug)
Udstyrspakke: S
Ekstraudstyr: Intet

Samlet pris: 309.000 kr.

Tjek også

Biltest: Skoda Kodiaq 2,0 med 180 hestekræfter

Vi har sat os bag rattet i Skodas allerførste SUV i modelprogrammet. En kæmpe, der er mere letkørt end Fabia