Hjem » Biltest » Test: Ford Edge Sport – Amerikansk til Europa

Test: Ford Edge Sport – Amerikansk til Europa

Ford har bragt en SUV til landet, som byder på et design du kun kender fra staterne

Med den nye Ford Edge SUV, har Ford bragt en ægte amerikaner-suv til det europæiske folk. Den næsten to tons tunge bil, giver dig et design til den ægte amerikaner-fan, og et interiør i fin kvalitet, mens en trækkraftig motor sørger for du kommer sikkert af sted.

Ford Edge starter fra 660.175 kroner i den mindste Trend-udgave, mens næste trin hopper op på en pris af 768.877 kroner for en Titanium. Men skal du have en, som er lig testbilen, så skal du helt op og have fat i Sport-varianten, som starter fra 795.698 kroner.

Ford har ligeledes lavet en luksusudgave af bilen, som ved andre Ford modeller kaldes Vignale, og den starter fra 878.507 kroner. Altså over 200.000 kroners forskel, fra den billigste variant til den dyreste. Og herfra kan du så proppe bilen med ekstraudstyr.

Ikke et velkendt interiør
Når du sætter dig ind i Ford Edge Sport, så føles den utroligt stor. Det kan være svært at fornemme hvor forenden befinder sig, og bredden på bilen hjælper med til, at du har rigtig meget plads i kabinen. Både foran, bagved og i særdeleshed i bagagerummet.

På interiørdelen er det typisk at man ser fra en bilproducent, at man genbruger designet på områder af instrumenteringen, sådan at nuværende kunder der vælger at ’opgradere’, ikke føler sig helt uvant i den nye bil. Men i Ford Edge Sport ser man altså et design, som jeg ikke har set i andre Ford-modeller. Det eneste der virker identisk, er den øverste del af instrumenteringen, hvor du finder Fords Sync infotainmentsystem. Ellers er resten af knapperne og placeringerne anderledes, så det kræver lidt tilvænning.

En af de unikke ting i Ford Edge er styretøjet. Her er der sat ekstra hjælpemidler ind, som gør styringen lettere i den store bil. Det betyder at du faktisk ikke kan eller skal dreje ret meget på rattet, før bilen har fuldt styreudslag. Den kan dog ikke vende på en tallerken, men det er med til at gøre kørslen en del nemmere i så stor en bil, specielt ved lave hastigheder.

Hjælpemidler og højt bagagerum
Til føreren fås bilen med en lang række hjælpeassistenter. Det er efterhånden ved at være standard i mange nye biler, og specielt dem i den dyre ende. Der føles ikke noget ekstraordinært over dem som findes i Ford Edge, men til gengæld har multifunktions rattet et helvede af knapper til alle mulige forskellige ting. Det kan være temmelig svært at finde rundt i, og det kunne være attraktivt at det blev gjort en smule mere enkelt.

Når du er ude og handle stort, eller skal på en længere køretur, er bagagerumsplads ikke noget du kommer til at mangle. Bilen rummer fra 602 liter med reservehjulet og 800 liter uden, i den ellers næsten fem meter lange og lidt over to meter bredde bil. Du mangler på heller ingen måde benplads eller plads til hovedet, selvom du sidder fem voksne i bilen.

Men gulvet i bagagerummet er ret højt, som betyder at f.eks. dine indkøbsposer står tiltet hvis du bruger posekrogen. Det er dog nemt at komme til, da du kan åben det ved at ”swipe” din fod hen under bilens bagende, hvorefter at klappen åbner op. Og så lukker du selvfølgelig bagklappen på den eneste rigtige amerikaner-måde; Elektrisk.

Mindsket motorstøj og glastag
Kabinen er omgivet af hård og blød plast, og læder i dørsiderne ligesom sæderne er i læder. De giver en udmærket støtte i siderne, men føltes under testen som om de manglede lidt støtte i lænden. Kvalitet og design spiller dog udmærket, og er funktionelt og forholdsvis enkelt.

Det store glastag, som kan åbne op, dækker hele kabinen og giver et fedt ovenlys. Det er naturligvis også elektrisk, og har tilmed en elektrisk tildækning, hvis du vil lukke af.

Når det kommer til motoren, så er der under hjelmen en 2,0-liters diesel maskine, som yder 210 hestekræfter. Her kunne man godt savne en anelse mere power, selvom den via sit firehjulstræk og automatgearkasse kommer fint af sted.
Det er nemlig lidt som om, at bilen nogle gange kan have lidt turbo-tøven når den skal sætte i gang.

Men du finder ikke meget støj fra motoren eller det generelle udefra, for via en ny ’Active Noise Control’, udsender bilens højtalere selv noget støj, der modvirker den naturlige støj. Det betyder at musik og samtaler foregår lettere, end man er vandt til. Når bilen tilmed har akustiske sideruder, tages meget af støjen udefra væk. Og det giver faktisk en mere sikker kørsel, da støj skulle være med til at gøre chaufføren træt, under længere kørsel.

Vi mener
Ford Edge er for dem, som vil have en SUV med gener fra det amerikanske. Bilen er stor, byder på masser af plads og et design der ikke matcher konkurrenternes.

Det er en bil som byder på masser af tekniske features, og en bil som vi rigtig godt gad køre på langfart med.

Den er dog en anelse kedelig i udstyrsvarianterne, som ikke er Sport. Prismæssigt starter den billigste variant på mindre, end en af konkurrenterne som f eks Hyundai Santa Fe, der udelukkende fås i en variant til 849.995,-.

Vi savner lidt mere lækre materialer i kabinen og federe design elementer, så kabinens finish ville stå stærkere.

De Tørre Tal
Mærke/Model: Ford Edge Sport
Motor: 2,0-liters TDCi iAWD diesel
Gearkasse: PS6 automatgearkasse
HK: 210
Moment:
450 Nm
0-100 km/t:
9,4 sek.
Topfart:
211 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm):
16.9 km/l
Pris:
Sport starter fra 768.877 kroner. Testbil m. udstyr 795.290 kroner

Tjek også

BMW 5-serie får stjålet sine fælge

I sidste uge, var det en C63 AMG Coupé, det gik udover, idag er det denne BMW 5-Serie.