Hjem » Biltest » TEST: BMW Active Tourer – En ægte BMW?
For få år siden var det utænkeligt, at der skulle være turbo på M-biler, og at BMW skulle lave biler med forhjulstræk. Værsgo.

TEST: BMW Active Tourer – En ægte BMW?

BMW har altid sværget til baghjulstræk, men med Active Tourer er det slut. Der skal nye kunder til BMW. En MPV er født.

Mens Mercedes i mange år har haft deres B-klasse, der de første mange år var en uskøn sag, der nok var praktisk, men det var vidst også det. I Bayern rystede man på hovedet, og man fik skåret sin løn med 10% blot man nævnte MPV og BMW i samme sætning. Det har imidlertid ændret sig, og BMW vil lokke nye kunder til. Særligt børnefamilierne skal tage plads i både Active og Gran Tourer, der kommer til Danmark i juni – læs testen af Gran Tourer her

Vi tester BMW Active Tourer 218i

Hvordan er kabinen?

Indenfor i Active Tourer er der rart at være. Der er rummeligt, højt til loftet, og som sædvanligt finder du hurtigt en god kørestilling takket være, at rattet kan trækkes langt tilbage, så også langlemmede kan finde sig til rette.

LÆS OGSÅ: FIRST DRIVE: BMW Gran Tourer – Tyskernes første minibus imponerer

Materialerne i de lavere udstyrsvarianter føles lidt billigere end sædvanligt, men det er stadig førende i klassen. Alt er selvfølgelig udført i den vanlige, afdæmpede BMW-stil. Går man derimod friskt til ekstraudstyrslisten, så er det svært at se og mærke, at dette altså er den billigste bil på programmet hos BMW.

Et tryk på knappen her i bagaerummet, og bagsæderne lægger sig ned. Smart!
Et tryk på knappen her i bagaerummet, og bagsæderne lægger sig ned. Smart!

På bagsædet har ingeniørerne igen tænkt praktisk. Bagsædernes ryglån kan justeres og sæderne kan rykkes frem og tilbage. Med et tryk på en knap i bagagerummet falder sæderne ned, og du har nu 1.510 liter at flotte dig med i Ikea.

Hvordan kører den?

Her bliver det interessant. BMW er jo kendt som det sportslige alternativ til Mercedes’ mere komfortorienterede filosofi – sådan var det i hvert fald en gang. Derfor skal Active Tourer også være sjov at køre for at bestå testen som en rigtig BMW. Vi kører mod Ganløse og omegn.

Rundt på småvejene uden for København er det især den velafstemte undervogn, der imponerer. Komforten er høj ved større ujævnheder, mens bilen føles fast uden meget krængning i sving. Styretøjet er også en BMW-specialitet, og det er godt vægtet og direkte. Omend ikke helt så skarpt som i BMW’s andre modeller. Køreglæden er intakt, og Active Tourer er utrolig behagelig at køre i, mens du også får en meget velkørende bil, hvis du masserer speederen.

LÆS OGSÅ: Ford Mondeo sætter firmakonkurrenterne til vægs

Forhjulstrækket betyder naturligvis, at du ikke får mulighed for at drifte ud ad rundkørsler, og der er da også understyring, hvis du virkelig kilder den på maven. Til gengæld køres den godt på gassen, så bagenden ved speederslip sætter sig ud og forenden har igen greb.

Hvordan er motoren?

Kraftværket er selvfølgelig også en vigtig del af en BMW. Og mens man kan drømme sig til de gode gamle rækkesekseres rullende, raspede lyd, så er der mindre at gøre med i denne 1,5-liters turbomotor med tre stempler. Motoren har en god respons og med maksimalt moment allerede fra 1.250 o/min føles den altid kvik. Lyden er faktisk heller ikke skidt. De tre cylindre giver nemlig en mindre harmonisk, mere V6-agtig lyd, end i en firecylindret motor. Med 20,4 km/l i opgivet forbrug løser BMW også sparsommelighedstesten nydeligt.

Hvad med konkurrenterne?

Ja, der er jo faktisk ikke så mange, hvis man altså vil have det, som BMW tilbyder. Den tætteste konkurrent er den nye C-Max, der også kører rigtig godt, men hvor du må gå kompromis med særligt kabinekvaliteten, der ikke har den samme kvalitet som i BMW’en. Til gengæld er en tilsvarende C-Max, hvis du sætter et par krydser på ekstraudstyrslisten hos BMW, godt 100.000 kroner billigere, og det er mange penge i klassen!

LÆS OGSÅ: BMW M3 får tæsk i næste Mission Impossible-film

Går du ikke så meget op i design og blærfaktoren ved trods alt at have en BMW, dog i en MPV-model, så sæt ikke forventningerne for højt, så skal du købe en Ford C-Max, der kører ligeså godt, er ligeså praktisk og har gode motorer, der dog ikke er helt så sparsommelige på papiret.

BMW har samlet set den bedste pakke i klassen, men prisen er høj. Derfor er Ford C-Max et godt, billigere alternativ med ligeså meget køreglæde.

Og ja, den Active Tourer kan de godt være bekendt  nede i Bayern.

De Tørre Tal

Mærke/Model: BMW Active Tourer 218i
Motor: 1,5 R3 Turbobenzin
Gearkasse: 6-trins manuel
HK: 136 / 4.000 o/min.
Moment: 220 nm./ 1.250 o/min.
0-100 km/t: 9,2 sek.
Topfart: 205 km/t
Km/l (opgivet forbrug):  20,4
Vægt: 1.395 kg.
Bagagerum: 468 / 1.510 liter

Pris: 385.900 kr.

Tjek også

Biltest: Kia Optima SW GT sætter koreanerne på landkortet

Kias topmodel giver de europæiske mellemklassebiler hård konkurrence GT SW med ekstraudstyr er en dyr ...