Hjem » Nyheder » Bil Mærker » Audi » Test: Mercedes-Benz GLC 250 Coupé og Audi Q5 Sport – Tysk topkamp på landet

Test: Mercedes-Benz GLC 250 Coupé og Audi Q5 Sport – Tysk topkamp på landet

For små to uger siden, havde vi to tyske kamphaner i direkte test mod hinanden, med et overraskende resultat. Måske sidder du nu og tænker, ”Jamen man kan ikke sammenligne Audis SUV med Mercedes’ Coupé”, men det er netop det denne test går ud på. Hvilke fordele er der ved coupéen og hvilke ved SUVen – nærmere hvilken skal man gå efter, når købsaftalen skal skrives.

Som en lille notits her til start, GLC 250’eren kører på benzin, og Q5’eren på diesel. Dette er dog ikke altafgørende for udfaldet af denne test, da der vurderes på kørselsegenskaber, plads, mængde af standardudstyr/pris på ekstraudstyr samt generel integrering af teknologi.

Audi ved hvor de vil hen, og kommer ubesværet frem
Lad os starte med Audi Q5. Du åbner døren, og forventer at blive blæst bagover af den nyeste teknologi, de nye skarpere linjer i interiøret, samt VW-gruppens nyeste skud på stammen, Virtual Cockpit – du bliver med andre ord ikke skuffet. Den første Audi Q5 blev skabt i 2008, og solgte i mere end 1,6 millioner eksemplarer, der er dermed ikke uden grund, et ustyrligt højt pres på denne nye Q5 og hvad den kan levere af salgstal.

Denne Audi Q5 er derfor helt ny, 90kg lettere i totalvægten, og med det nye Quattro-firehjulstræk, har de tyske ingeniører formået at skabe en bil, der selv ved hvornår nok er nok. Sagt på en anden måde kører bilen her til hverdag med forhjulstræk, og i de hårde tider med firehjulstræk. På den måde kobler ingeniørerne baghjulstrækket og kardanakslen fra, og sparer brændstof.

Platformen deles med Audis nye A4, og det kan mærkes. Køreoplevelsen er adræt som en stationcar, men med en frihøjde som en SUV, der kan forcere næsten ethvert terræn og underlag. Udseendet på den nye Q5 er også blevet mere kantet, hvilket gør bilen mere arrig og brutal at se på, uden meget bliver for meget. Bilen er både elegant, men også hidsig hvis du som fører vil fremad i flokken. Under testen blev bilen naturligvis prøvet i Quattro-landets terræn – offroad. Den kører let og elegant over selv blødt og skiftende underlag, med højde hump og bakket landskab. Her kommer det smarte nye Quattro-system igen til livs. Så snart bilen fornemmer udskridning, mindre vejgreb eller lignende, så tilkobler den på få millisekunder hele systemet, og der leveres fuld kraft i alle fire hjørner.

Motorer
Motormæssigt fås Audi Q5 både som benzin og diesel. Benzinudgaven fås med 2.0 TFSI der leverer 252 bomstærke hestekræfter. Dette får naturligvis bilen til at levere bedre på landevejene og motorvejen, men bagsiden af medaljen er det mere tørstige brændstofs forbrug.

Dieselvarianten fås i flere modeller; 2.0 TDI med 150 hk og 190 hk, eller 3.0 TDI V6 med 286hk, dog mere tørstig.

Standardudstyr på Audi Q5, kan blandt andet nævnes: Keyless go, Audi drive select, lys- og regnsensor, MMI radio plus, el-opvarmelige sidespejle, sportssæder foran, start/stop-system, tagræling, xenon plus forlygter og LED baglygter.

Af ekstraudstyr på denne testbil: Navigationspakke plus (Virtual Cockpit, predictive cruise control mm.), Audi Sound System, Forsæder med memory indstillinger, aut. nedblændelige sidespejle, LED forlygter og LED baglygter med dynamisk blinklys, Læderindtræk (Alcantara/Læder), City- og parkeringsassistent, sædevarme i bagsæder og businesspakke.

Mercedes spiller sikkert, og sælger utroligt godt
Hvorimod Audi fører sig frem på teknologi, og hvordan det hele fungerer – så fører Mercedes sig frem på det vante, og synet for detaljerne. Så snart døren åbnes ind til bilen, har man prompte følelsen af at sidde i en Mercedes. Da testbilen her er en Coupé med en frihøjde som en SUV, giver det en lidt klemt følelse i kabinen. Det kan nok hænge sammen med mine godt 2 meter i længden, men kabinen føles presset, kontra andre muligheder på markedet. Det gør dog ikke køreoplevelsen værre. For alt i alt, så er Mercedes GLC Coupé modellerne en gave til dem, der gerne vil have en Mercedes coupé, men forventer bilen kan køre offroad ligeså. 4Matic systemet og den øgede frihøjde er netop grunden til at denne og GLE Coupé sælger enormt godt.

GLC er blevet solgt i 222 eksemplarer siden 1 januar i år, og det forventes ifølge forhandlerne, at dette tal er minimum på 300 inden årets udgang.

Bilen her er ikke den mest praktiske i klassen. Man ejer ikke en GLC Coupé for at have praktiske ting med. ’Masser af plads i kabinen og bagagerummet’ – er fremmedord hos Coupé modellen. Ville man derimod have en bil der kan lidt af det hele, så er den normale GLC SUV svaret.

Lad os træde indenfor i kabinen. Allerede her mister jeg min wow-følelse, jeg fik af bilens eksteriør. Bilen ser super godt ud, udefra, men indeni mister den charmen. Interiøret ligner helt konkret en gammel C-klasse fra de tidlige år 2000. Det er ikke helt godt nok i en bil til en god million. Infotainment-systemet loader ikke for hurtigt, kobler man sin telefon på via Bluetooth, skal man forvente lidt forsinkelse, når man skifter sang på både iTunes, Spotify mm. Udseendet på GPS-kortet i bilen tiltaler mig heller ikke. I en bil til en million, skal den indbyggede GPS skrige af eksklusivitet på grafikken, det gør den ikke ligefrem i denne model. Den udstråler derimod en gammel TomTom/Garmin-GPS, igen med udseendet fra de tidlige år 2000.

Nu er jeg af den yngre generation, og vi fokuserer meget på teknikken i biler, og mere teknik = en bedre og sjovere bil. Mit bud er at Mercedes har ”spillet for sikkert”, og henvendt sig til aldersgruppen 45-60 år, hvor en bil skal se godt ud, og teknikken kommer i anden række. Det skal bare virke som det altid har gjort.

Motorer
GLC coupé fås med tre forskellige benzinmotorer. En 2.0 R4 med enten 211 (denne) eller 245 hk, en 3.0 V6 Biturbo med 367 hk eller den vanvittige 4.0 V8 Biturbo med enten 476hk eller 510hk.

Derudover fås den også med to forskellige dieselmotorer. Igen enten en 2.0 R4 med 170 eller 204 hk, ligeledes en 3.0 V6 med 258 hk.

Af standardudstyr i Mercedes-Benz GLC Coupé, kan blandt andet nævnes: Interiørlister i sort pianolak, Artico kunstlæder sæder, regnsensor, kromdetaljer eksteriør, fodgængerbeskyttelse, bakkamera, halogenforlygter med LED kørelys, sædevarme i forsæder, start/stop-system, keyless go, 66l brændstofstank og sportsundervogn.

Af ekstraudstyr på denne testbil: Dynamic Body Control, LED intelligent light system, interiørlister i sort ask træ, Burmeister surround system, trinbræt, akustisk forrude og fordøre, 20” AMG fælge, AMG-line eksteriør, AMG-line interiør, parkeringspakke, sportsudstødningssystem og business navigationssystem.

Hvem kom først over målstregen og tog sejren?
Audi Q5 er simpelthen mere adræt, og teknikken i den er meget overlegen i disse tider. Mercedes halter efter på wow-følelsen i kabinen, samt på oplevelsen af teknikken. Begge biler er absolut helt fantastiske biler, bare på hver deres måde.

Audien henvender sig til det ’yngre’ segment, fra 25-45 år, der hurtigt forstår nyt teknologi, lærer hvordan det kan bruges og udnyttes i dagligdagen, hvorimod Mercedesen henvender sig til dem der vil have noget, de ved hvordan virker, inden de har købt bilen. En kort men konkret beslutning.

Audien ville derfor være mit foretrukne valg, med den alder og interesse jeg har i biler lige nu. Teknikken er 50% af en bil i denne nye teknologiske verden vi lever i. Køreegenskaberne kommer ligeledes til sin ret, og dette besidder Q5 heldigvis også, da platformen deles med den nye Audi A4.

Derimod havde jeg valgt Mercedesen hvis jeg var +45 år. Elegancen bilen her besidder, er helt fænomenal, og der er statussymbol ved at have en stjerne på fronten. Fremtoningen er bestemt helt forskellig på disse to biler.

Flere billeder kan findes under denne tabel.

De tørre tal

Mercedes-Benz GLC 250 Coupé 4Matic Audi Q5 Sport 2.0 TDI
Motor: 2.0 R/4 turbobenzin (direkte indsprøjtning) 2.0 TDI Quattro (R/4 med turbolader)
Gearkasse: 9-trins automatgearkasse (9G-Tronic) 7-trins automatgearkasse (Step. Tronic)
Træk: Firehjulstræk (4Matic) Firehjulstræk (Quattro)
HK: 211 hk (ved 5.500 omdr./min) 190 hk (ved 3.800 – 4.200 omdr./min)
Moment: 350 Nm (ved 1.200-4.000 omdr./min) 400 Nm (ved 1.750-3.000 omdr./min)
0-100 km/t: 7,3 sekunder 7,9 sekunder
Topfart: 222 km/t 218 km/t
Km/l (Eu-norm): 14,5 km/l 20,0 km/l
Energiklasse: B B
Halvårlig grøn ejerafgift: 1.480 kr. 2.250 kr.
Model starter fra: 760.590 kr. 735.037 kr.
Pris for testbil m. udstyr: 1.001.127 kr. 973.292 kr.

Fotos: Frederik Bonde Nielsen

Mercedes-Benz GLC 250 Coupé & Audi Q5 Sport

Mercedes-Benz GLC 250 Coupé

Audi Q5 Sport

Tjek også

Biltest: Opel Corsa OPC – En hidsigprop fra Opel

Opel Corsa er kommet i en opdateret version, som er både hidsig og yderst sportslig