Audi viser deres hydrogendrevne A7 frem på LA Auto Show

Ved første øjekast er der ikke ret meget der adskiller A7 Sportback h-tron fra sine benzin- og dieseldrevne søskende. Det er først når man åbner motorhjelmen, at det ikke er en helt almindelig 4-personers coupe.

Audi har monteret et ekstremt komplekst system bestående af 300 individuelle hydrogen-brændselceller kombineret med et plug-in hybrid setup. Systemet gør endda brug af en turbo til at presse hydrogen ind i brændselcellerne.

I “fuel cell-mode” skal A7 h-tron bruge i omkring 1 kg hydrogen for hver 100 km, hvilket, på mere forståeligt sprog, svarer til 3,7 L/100 km. Med fire mindre hydrogentanke vil 4 personer kunne nyde op til 500 km i  Audi-el-luksus.

Plug-in-systemet er hentet fra A3 Sportback e-tron, monteres under bagagerummet og giver en garanteret rækkevidde på 50 km kun på batterierne. Batterierne kan selvfølgelig opladdes via en stikkontakt, hvilket tager 3 timer ved 360 volts.

Kræfterne fra brændselcellerne og batterierne sendes til alle fire hjul via 4 elektriske motorer der hver yder et maximum på 85 kW og 270 Nm. Med brændselcellerne og batterierne vejer bilen 1950 kg, men det samlede output på 228 hk og 540 Nm giver stadig en 0-100-tid på 7,9 sek og en topfart 180 km/t.