Hjem » Featured Forside » Featured Events » Porsche deltager med syv 911 RSR ved verdens hårdeste motorløb
Porsche 911 RSR (91), Porsche Motorsport: Patrick Pilet, Kevin Estre, Nick Tandy

Porsche deltager med syv 911 RSR ved verdens hårdeste motorløb

WEC-sportsvognsverdensmesterskabet, 3. løb, 24-timers-løbet i Le Mans/Frankrig – preview på GT

Pressemeddelelse

En evig ung klassiker: Den 84. udgave af 24-timers-løbet i Le Mans finder sted den 18./19. juni og er samtidig sæsonens tredje løb i WEC-sportsvognsverdensmesterskabet.

60 biler og 180 kørere stiller til start på den legendariske Circuit des 24 Heures. Som den mest succesfulde producent i den prestigefyldte langdistanceklassikers historie stiller Porsche også i år med et stærkt felt af biler.

I den traditionelt stærkt besatte GT-klasse deltager i alt syv 911 RSR i verdens hårdeste motorløb: Fabriksteamet Porsche Motorsport stiller op med to 911 RSR med Le Mans-vinderne Earl Bamber (New Zealand) og Nick Tandy (Storbritannien), mens fem 911’ere kører hos kundeteams. Sammen med de to 919 Hybrid i LMP1-klassen deltager i alt ni Porscher og 16 Porsche fabrikskørere.

Motorsport / Test Le Castellet, 78 KCMG, Porsche 911 RSR *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: Porsche / Juergen Tap https://www.facebook.com/hochzweiphotoagency

Løbet

24-timers-løbet i Le Mans er et legendarisk løb. Listen over vindere omfatter de bedste racerkørere i verden, og selv Hollywood har sat sit fodaftryk på den prestigefyldte langdistanceklassiker i den franske provins: Filmen ”Le Mans” med Steve McQueen i hovedrollen havde premiere i 1970 og gælder som den bedste racerløbsfilm nogensinde.

Løbet, som blev kørt første gang i 1923, er ikke mindst blevet verdensberømt på grund af den 13,629 km lange Circuit des 24 Heures med sin blanding af permanent racerbane og almindelige landeveje samt legendariske sving som Mulsanne og Tertre Rouge. Den næsten 5 km lange Hunaudières-langside er også et tegn på det enestående ved dette løb.

Porsche kørerne

Seks Porsche kørere stiller til start i GTE-Pro-klassen i Le Mans for fabriksteamet Porsche Motorsport.

I cockpittet i deres 911 RSR med startnummer 91 deler Nick Tandy og den regerende IMSA-GT-mester Patrick Pilet (Frankrig) sædet med Kévin Estre (Frankrig).

Den anden 911 RSR med startnummer 92 er også stærkt besat: Earl Bamber deler bilen med Jörg Bergmeister (Tyskland) og Frédéric Makowiecki (Frankrig).

Jörg Bergmeister er med sine hidtidige 14 starter den Porsche-GT-pilot, som har den største Le Mans-erfaring.

I 911 RSR-bilen fra kundeteamet Dempsey Proton Racing stiller Richard Lietz (Østrig), som i 2015 var den bedste GT-pilot i WEC og vinder af FIA World Endurance Trophy, til start sammen med fabrikskørerkollegaen Michael Christensen (Danmark), som han også kører den samlede WEC-sæson sammen med.

De får hjælp fra tredjekøreren Philipp Eng (Østrig), som i 2015 vandt Porsche Mobil 1 Supercup og Porsche Carrera Cup i Tyskland.

Det er hans første start i Le Mans, hvor der traditionelt gives dobbelt antal point til WEC-mesterskabet. I GTE-Am-klassen starter yderligere fire kundeteams med Porsche 911 RSR og to Porsche fabrikskørere: Abu Dhabi Proton Racing med Patrick Long (USA) og KCMG med Wolf Henzler (Tyskland) samt ligeledes Gulf Racing og Proton Competition.

Dempsey Proton Racing : Michael Christensen

Porsche 911 RSR

Som den hurtigste 911’er nogensinde kronede Porsche 911 RSR sin første racerløbssæson i 2013 med en dobbeltsejr i Le Mans.

Den er blevet udviklet hos Porsche Motorsport i Weissach på grundlag af syvende generation af sportsvognsikonet 911 og har ud over Le Mans også vundet de klassiske amerikanske langdistanceløb i Daytona og Sebring samt Petit Le Mans.

Til denne sæson er den succesfulde racerbil, som imponerer med en konsekvent letvægtskonstruktion, især blevet modificeret, hvad angår aerodynamikken. Hækspoileren er blevet flyttet længere bagud, og hækdiffusoren er nu markant større.

Desuden har 911 RSR fået en ændret frontspoilerkant samt ekstra brede sidepaneler.

Tidspunkterne

24-timers-løbet i Le Mans begynder lørdag den 18. juni kl. 15.00.

Allerede om onsdagen køres den frie træning fra kl. 16.00-20.00 efterfulgt af den første kvalifikation fra kl. 22.00-00.00.

To yderligere kvalifikationer kører torsdag den 16. juni fra kl. 19.00-21.00 samt fra kl. 22.00-00.00. Opvarmningen til løbet er programsat til lørdag fra kl. 09.00-10.00.

Live på tv

Hele løbet kan følges live på Eurosport 1 og Eurosport 2. Både den frie træning samt alle tre kvalifikationer sendes også direkte.

Hertil kommer magasinet ”Le Mans 24 Minutter” i hele løbsugen med aktuelle meldinger og interviews. Det komplette Le Mans-program på Eurosport kan ses på www.eurosport.com.

Abu Dhabi Proton Racing: Khaled Al Qubaisi, Patrick Long

Kommentarer før løbet

Dr. Frank-Steffen Walliser, som er motorsportschef hos Porsche:

”Porsche og Le Mans har gennem mange årtier skrevet motorsportshistorie i fællesskab. Denne tradition forpligter. Som den mest succesfulde producent i denne fascinerende langdistanceklassikers historie stiller vi også i år med et stort antal biler. Intet mindre end syv 911 RSR skal køre mod meget stærke konkurrenter i den traditionelt meget konkurrencebetonede GT-klasse. Især GTE-Pro-klassen har det tætteste felt i mange år: Fem velrenommerede producenter og i alt 14 biler med topkørere ombord – det ser man virkelig kun i Le Mans.”

Marco Ujhasi, som er samlet projektleder for GT-fabriksmotorsporten:

”Forberedelsen til Le Mans har altid været meget intensiv. Vi har udnyttet tiden optimalt til at afstemme 911 RSR-modellen bedst muligt til de særlige krav ved dette usædvanlige racerløb. I Le Mans handler det først og fremmest om at køre så længe som muligt på højeste niveau og at sørge for at undgå kollisioner, så man har mulighed for at gå til angreb i slutspurten med en ubeskadiget bil. Vi har skabt alle forudsætningerne for det og håber, at vi til slut kan kæmpe med om sejren.”

Kørere i 911 RSR #91

Patrick Pilet:

”Naturligvis er Le Mans det største for mig. Jeg er jo franskmand. At vinde dette løb er et af de største mål i min karriere. De 250.000 fans, som hvert år kommer til Le Mans, sørger for en fantastisk atmosfære. Banen er fantastisk, meget hurtig og meget krævende. For os kørere er Le Mans ensbetydende med en lang anstrengende uge med mange opgaver og aftaler. Med al den afledning er det ikke altid nemt at koncentrere sig om det væsentlige. Så man glæder sig bare endnu mere, til løbet starter.”

Nick Tandy:

”Også når man som forsvarende mester stiller til start i Le Mans, har man kun ét mål for øje – man vil vinde. Det er sæsonens største løb – det absolutte højdepunkt. Denne gang kører vi ikke med om den samlede sejr, men vi kan vinde vores klasse. Det er mit mål. For der er jo ikke mange kørere, måske endda endnu ingen, der har vundet Le Mans 2 år i træk i to forskellige klasser.”

Kévin Estre:

”At starte i Le Mans som fransk racerkører er noget helt særligt. Man står i offentlighedens fokus, forventningerne er høje, og man vil naturligvis ikke skuffe nogen. Det er sikkert det samme for en britisk tennisspiller ved Wimbledon-turneringen. Jeg glæder mig helt vildt til mit første Le Mans som Porsche fabrikskører.”

Kørere i 911 RSR #92

Earl Bamber:

”Siden min sejr med 919 Hybrid sidste år har Le Mans naturligvis været et helt særligt løb for mig. Her har jeg jo fejret den største succes i min hidtidige karriere. Jeg glæder mig til at vende tilbage til Le Mans i år med 911 RSR, og jeg håber, at vi kan vise nogle gode præstationer. Det bliver ikke nemt. Startfeltet i GTE-Pro-klassen er uden tvivl et af de stærkeste i de senere år.

Jörg Bergmeister:

”Le Mans er det løb, som alle glæder sig til. Og som alle vil vinde. Det er lykkedes for mig en gang hidtil, og det er nu 12 år siden. Så det er altså på høje tid med endnu en sejr. Dette løb er sæsonens højdepunkt og naturligvis helt særligt vigtigt for Porsche på grund af historien. Circuit des 24 Heures med sin blanding af permanent racerbane og almindelige landeveje er enestående og en af mine absolutte favoritbaner.”

Frédéric Makowiecki:

”Allerede som barn var jeg meget ofte i Le Mans. Det var fascinerende at opleve dette racerløb, og allerede dengang drømte jeg naturligvis om at komme til at køre selv på et tidspunkt. Denne drøm gik i opfyldelse, og alligevel er fascinationen ikke blevet mindre. Tværtimod: Le Mans er stadig noget helt særligt for mig, og jeg ønsker mig mest af alt en sejr. Det ville være fantastisk, hvis det kunne lykkes med Porsche i år.”

Kørere i kundeteams

Richard Lietz (911 RSR #77, Dempsey Proton Racing):

”Med sin tiltrækningskraft og sin tradition er Le Mans på højde med klassikere som Indy500 og Monacos Grand Prix. Der er stadig noget magisk over at komme til Le Mans. Jeg elsker dette løb. Hvis jeg ikke var med som kører, ville jeg formentlig købe en billet og sætte mig på tribunen som tilskuer.”

Michael Christensen (911 RSR #77, Dempsey Proton Racing):

”Dette løb har altid været noget specielt for mig. Da jeg kørte med for første gang, var det en barnedrøm, der gik i opfyldelse. Alle racerkørere ønsker sig en sejr i Le Mans. Det gør jeg naturligvis også. Det bliver helt sikkert svært, men vi vil give alt for at være med helt fremme ved afslutningen.”

Wolf Henzler (911 RSR #78, KCMG):

”Le Mans er enestående. Intet andet racerløb har den samme udstråling. Jeg vandt dette klassiske løb i 2010, og Richard Lietz var dengang min teamkammerat. Det var en uforglemmelig oplevelse. Vi er godt forberedt i år. Vi har lært meget som team ved WEC-løbene i Silverstone og Spa. Nu håber jeg, at vi kan omsætte det hele på perfekt vis, og at alt går op i en højere enhed i Le Mans.”

Patrick Long (911 RSR #88, Abu Dhabi Proton Racing):

”Sidste år var jeg på podiet i Le Mans. Og der vil jeg gerne stå igen. Jeg kender banen og dens særheder rigtigt godt, for jeg har trods alt kørt løbet 13 gange. Alligevel er det en af de største udfordringer, man kan få som racerkører. Jeg er meget optimistisk. Der er et stærkt felt i vores klasse, men vi har gode chancer.”

Tjek også

“Lidt mere kulfiber, tak”

McLaren åbner for online model-konfigurerering af 720S Geneva Motor Show lagde, d. 7 marts, scene til ...