Hjem » Biltest » Lyntest: Tesla Model S 100D – Fremtidens koncept
Tesla Model S 100D

Lyntest: Tesla Model S 100D – Fremtidens koncept

48 timer var alt hvad Tesla havde brug for, for at overbevise mig.

Egentlig er jeg skuffet over hvor hurtigt jeg blev overbevist, da jeg normalt er ret standhaftig i mine holdninger. Her måtte jeg dog bare se mig slået. Teslas koncept er ikke bare genialt, det er også fremtidens model.

Tesla Model S

Software opdateringer i garagen
Når jeg siger Tesla har fat i det rette koncept, mener jeg med deres implementering af Hardware, og dermed softwareopdateringer efterfølgende. I de 48 timer jeg havde bilen, var jeg ’heldig nok’, at opleve præcis hvordan dette fænomen fungerede.

Når man skal sammenligne konceptet med andet velkendt, bør man bruge det alle mennesker ejer – en telefon. Bilen opfører sig fuldkommen som en telefon der skal opdateres regelmæssigt. Iblandt opdateringsfilerne er der nye gimmicks, features og generelle sikkerhedsopdateringer.

Jeg mindes stadig et helt klart eksempel, der tydeligt beviste at helt almindelige mennesker, der køber og kører i Tesla, har noget at sige til, hvad bilerne skal kunne fremadrettet.

”God pointe. Det tilføjer vi til alle biler i den næste softwareopdatering.” Og bum. Ja så kunne den funktion findes i alle Tesla’er. Dét er altså genialt.

Nok om software – kan hardwaren bruges?
Bestemt. Tesla kommer som standard med den 17” store ’iPad’-lignende skærm som centerkonsol, og det jeg vil kalde virtuelt cockpit som speedometer. Derudover er der ikke meget ekstraudstyr at smide i en Tesla, da den mere eller mindre kommer med det hele.

Det eneste du kan vælge som ekstraudstyr er, soltag, andre fælge, interiørbetræk, opgraderet autopilot, selvkørende funktion og om bilen skal have 7 sæder i alt. Med andre ord, bilen er godt pakket fra standard – også til mere end du bestiller. For selvom du ikke vinger udstyrspakkerne ”Opgraderet autopilot” og ”Selvkørende funktion” af, så propper Tesla det fysiske udstyr, der skal bruges til sådanne funktioner, alligevel i bilen på fabrikken. Du kan derfor altid køre til din Tesla Service station, og få udstyrspakken låst op, hvis du skulle gå hen og fortryde.

Tesla Model S

Kører godt, men halter på distancen
Selvom bilen kører meget godt, selv ud fra tyske standarder, så savner jeg at man ikke konstant har batteriet i baghovedet. Jeg glæder mig uendeligt til den dag, hvor opladningstiden ikke er mere end et kvarter for en fuld ”tank”.

Tesla kommer med deres Roadster i 2020, der leveres med et 200kwh batteri. Det vil give bilen en distance på rundt regnet 1000km. Opladningstiden er bare stadig den samme. Eller i hvert fald for nu.

Jeg håber, og krydser alt jeg kan, for at den del af ligningen snart er løst, for dén dag – der bliver elbiler meget attraktive.

Men som tidligere nævnt, så kører bilen stabilt, sjovt og står godt ved i vejen, selv med højre pedal lunt i bund ud af rundkørsler. Tyngepunktet i sådan en bil er nemlig under føreren, grundet batterierne mere eller mindre danner gulvet. Og dét giver en helt speciel køreoplevelse, både for chaufføren såvel som passagererne!

Lige kort om prisen. Isoleret set er en million rigtigt mange penge for en bil, og ikke noget den almene dansker kan købe kontant. Men skal du have en bil fra de tyske mærker som Mercedes, Audi og BMW, så smider du vel omkring 1.7 millioner, i hvert fald hvis den skal have samme performance og udstyr. Og dét er meget mere end Tesla’en her.

Tesla Model S

Vi mener
Efter at have kørt Tesla Model S 100D i små to dage, må vi ærligt indrømme vi er imponerede. Mindst lige så meget for byggekvaliteten, men mindst ligeså for hele konceptet omkring software-delen.

Nogle få steder er byggekvaliteten desværre haltende, men ikke noget der dissideret forringer oplevelsen på bilen. Der kan dog ikke pilles ved, at der er vanvittigt meget plads i Model S. Uanset om bagsæderne er foldet ned eller ej, så er der rigeligt med plads i bagagerummet, og ligeså for passagerne på bagsædet i hverdagen.

Bilen kører stabilt, og godt på motorvej, selv ved højere hastigheder, hvis man ikke er til de 110km/t som mange andre der slipstreamer bag lastbiler.

For: Pris/Udstyr, 8 års garanti på batterierne/motor og optræk
Imod: Rækkevidde, opladningstid og kabinemateriale

De Tørre Tal
Mærke/Model: Tesla Model S 100D  
Gearkasse: 
1A
HK: 422hk (ved 0 omdr./min)
Moment: 660 Nm (ved 0 omdr./min)
0-100 km/t: 4,3 sek.
Topfart: 250 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 78,1 km/l (omregnet)
Pris: Model S 75D starter fra 810.340 kr. Testbil (100D) m. udstyr 1.193.505 kr.

Fotos: Frederik Bonde

Tjek også

VW Tarok Concept offentliggjort i Sao Paulo

VW Tarok bliver firmaets nye pickup truck