Hjem » Biltest » Kviktest: Volkswagen up! GTI er en miniraket

Kviktest: Volkswagen up! GTI er en miniraket

Volkswagen up! GTI – er det en rigtig GTI? Det helt korte svar er ja, find ud af hvorfor her

Vi havde fornøjelsen af at have den nye Volkswagen up! GTI med til VAGNation træf en weekend i Haderslev i Jylland, for og finde ud af om den var sine GTI emblemer værdi.

GTI emblemet så dagens lys første gang tilbage i 1976 på en VW Golf I. Nu godt 40 år efter, har er en af danmarks mest solgte biler også fået GTI logoer. VW er mere eller mindre gået tilbage til de gamle GTI dyder med up! GTI.

Vi kan allerede nu afsløre, at selvom up! GTI er en mikro bil fandt vi ud af på vores tur, at den faktisk var ret komfortabel, selv på længere ture. Undervognen føles godt afstemt, den er hverken for hård til længere ture, men heller ikke for blød til og kunne performe i sving. Styretøjet føles præcist og ret kontant, specielt på de små snoede landeveje.

Sæderne støtter godt på længere ture. Der kunne dog godt være lidt mere skålform i sæderne, så man var en smule mere fastlåst i svingene på en landevej.

up! GTI er ikke nogen stor bil, men størrelsen taget i betragtning så er den ret godt afstemt. Man kan dog godt mærke, at det er en lille bil man kører i. Den føles f.eks ekstremt vindfølsom. Det mærkede vi, da vi ramte broen på vores tur til Jylland.

Når det så er sagt blæste, det også ekstremt meget den dag vi kørte henover Storebæltsbroen. Og man kan naturligvis ikke forvente af en bil af denne størrelse, ligger som en Mercedes-Benz S-klasse på motorvejen.

Up! GTI vs. Golf I GTI

Volkswagen vil rigtig gerne drage paralleller mellem deres nye letvægt’s GTI og den gamle Volkswagen Golf 1 GTI. up! er på størrelse med den gamle Golf, og vægt og kræftforhold er næsten identiske.

Ser man på specifikationerne, er der stor forskel på den nye og den gamle. Den nye har naturligvis meget mere sikkerhedsudstyr, som ur-GTI’en ikke har.  Her kan blandt andet nævnes den velkendte city-emergency brake, som man jo ikke havde den gang foruden ting som den adaptive fartpilot.

Golf I GTI var udstyret med en 1,6-liters motor uden turbo, som den gang ydede 110 hestekræfter. Til forskel for den nye tronarving, der er udstyret med en 1,0-liters turbo motor, som idag yder 115 hestekræfter og 200 Nm.

8,8 sekunder er up! GTI om at nå de 100 km/t fra stilstand, og det er en lille smule hurtigere end den oprindelige GTI, der klarer samme disciplin på 9,1 sekunder.

Kabine med mange fede detaljer

Når du sidder bag rattet af up! GTI, er man ikke i tvivl om at det er en GTI man befinder sig i. Der står nemlig GTI rigtig mange steder, blandt andet på rattet og gearknoppen. Sæderne er betrukket med det karakteristiske GTI-ternede stof, som vi har set før i mange af VW’s GTI biler.

Rattet er meget identisk med det vi finder i mange andre af VW’s modeller, det er bare piftet lidt op i denne performance udgave, så det nu har røde syninger med flad bund og så er det beklædt i læder. Rattet er i særdeleshed her up! GTI skiller sig markant ud fra en almindelig up! TSI. Det virker til og være af super fed kvalitet. Det føles godt i hænderne, dertil kommer knapperne på rattet hvor man kan styre radioen og kører computeren.

Noget der er lidt skuffende er gearknoppen, der føles en anelse plastik agtig. Her ville det have været fedt, hvis VW lige havde smidt en læder gearknop på gearstangen, for den manuelle gearkasse virker faktisk rigtig fin. Gearskiftene glider upåklageligt, også selvom bilen får lidt og leve af og man skal lave en hurtig acceleration.

Andre fede features i kabinen, er det røde lys i instrumentbordet. Dette er en cool detalje, som vi normalt kun ser i de lidt større biler.

Hvorfor skal man købe up! GTI?

Det spørgsmål har jeg fået en del gange efter testen af bilen.

En almindelig up! med samme 1,0 TSi motor og 90 hestekræfter, koster en del mindre end GTI-versionen. Men en almindelig Up! har bare ikke den der ‘GTI-følelse’,  og alene dét er grund nok til og spare de ekstra penge sammen, og investere i topmodellen. En af grundene til en up! GTI er de ekstra penge værd, er blandt andet gearkassen som i GTI versionen er en 6-trins manuel, der føles langt mere mekanisk og styretøjet føles mere kontant og sporty.

Selve kabinekvaliteten føles også meget mere lækker.  En standard Volkswagen up! kan godt være en anelse kedelige og “plastik” i kabinen, hvor denne GTI-udgave har ting som det røde “kulfiber look” hen over instrumentbordet, de store og komfortable GTI-stofsports stole, rattet med den flade bund og GTI-ternene som går igen på sæderne foran og bagi.

Og så har Volkswagen Up! GTI en sidste sjov feature. Når du giver gas i bilen, så danner den selv en falsk motorlyd, som egentlig lyder ret cool, når man sidder inde i kabinen.

Tjek også

Audi RS6-R ABT Avant med 730 hestekræfter

Nu kan du lease en Audi RS6-R ABT Avant, for omkring 14.000,- kroner om måneden