Hjem » Featured Forside » Flertal ønsker lovgivning om sommer- og vinterdæk

Flertal ønsker lovgivning om sommer- og vinterdæk

Et flertal af de danske bilister mener, at det bør være lovpligtigt at køre på sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren.

Politikerne bør forbyde vinterdæk om sommeren og sommerdæk om vinteren. Det mener et flertal af bilisterne i en undersøgelse, som analysefirmaet YouGov har lavet for dækfirmaet Michelin. I undersøgelsen deltager mere end 1.000 bilejere, og her svarer 55 pct., at det bør være lovpligtigt at skifte mellem vinterdæk og sommerdæk – også i Danmark.

Dermed lægger et flertal af bilisterne op til, at Danmark følger vores nordiske naboer og indfører regulær vinter- og sommerlovgivning på dækområdet. I undersøgelsen svarer hver fjerde, at de ikke støtter op om lovgivning – flest i gruppen af mandlige bilister og i aldersgruppen +55 år, hvor ca. 30 pct. er imod lovgivning på området.

Vi savner faktuel dokumentation for, hvorvidt forkert dækvalg sommer og vinter slår ud i ulykkesstatistikkerne. Men overfører vi den viden, vi har fra utallige tests med sommerdæk om vinteren og vinterdæk om sommeren, så er billedet krystalklart. Der er en øget risiko forbundet med at køre på de forkerte dæk for årstiden. Og selv om otte ud af ti i dag rent faktisk skifter mellem vinter- og sommerdæk, viser vores bilistundersøgelser, at alt for mange biler stadig kører med forkerte dæk sommer og vinter, siger Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.

Eksempelvis viser Michelins undersøgelse fra i år, at seks pct. af de lidt over 2,5 millioner personbiler i Danmark kørte på sommerdæk i vinteren 2017.

– Seks pct. lyder måske ikke af meget, men det dækker over, at 150.000 biler kørte med markant nedsat vejgreb i vinter. Det er selvsagt et problem for trafiksikkerheden. Uanset om du kører på sommerdæk om vinteren eller vinterdæk om sommeren, så er og bliver det et dårligt valg, siger Claus Chouhan.

Han henviser bl.a. til, at vinterdæk om sommeren bliver bløde i gummiet allerede ved temperaturer over syv plusgrader. Det går ud over egenskaber som vejgreb, bremselængde og rullemodstand.

– Ved tocifrede varmegrader bliver vinterdæk decideret risikable, hvis du skal lave en undvigemanøvre eller katastrofeopbremsning. Mange er ikke klar over, at vinterdæk bliver så dårlige i varmen, som det faktisk er tilfældet, forklarer Claus Chouhan.

Arbejder for ny mærkning af vinterdæk
Netop omkring vinterdæk arbejder Michelin i dag for en ændring af mærkningskravene til vinterdæk i Danmark, så vinterdæk altid vil være mærket 3PMSF (three-peak mountain snowflake). Det er en mærkning, som er baseret på test i sne. Dæk mærket med M+S (Mud + Snow) er ikke testet, og der er derfor ikke garanti for, at de faktisk kan præstere i vinterføre. I Tyskland indførte man i vinteren 2018 en ny, skærpet vinterlovgivning med krav om brug af 3PMSF-mærkede dæk i vinterføre. 

Tjek også

BMW 3-serie præsenteres med nye spændende motorvarianter

Den nye BMW 330e Sedan har en elektrisk rækkevidde, som er 50 procent længere end forgængeren samtidig med, at brændstofforbruget og CO2-udledningen er reduceret med mere end 10 procent. Bilen kan nu køre 60 km* på ren el. Ved blandet kørsel kører den 58,8 km/l* og udleder kun 39 g CO2per km*.