Hjem » Biltest » First world testdrive: Opel Insignia GSi
Opel Insignia GSi Sports Tourer

First world testdrive: Opel Insignia GSi

Flyet afgik en tidlig tirsdag morgen fra Nordjylland, temperaturen sagde -5°C, en masse sne prydede landskabet. Intet af dette betød dog noget, for destinationen var Sydfrankrig for at teste Opels nye asfalt æder – Insignia GSi.

Den nye Insignia GSi ankommer med to motorer, en 260 hestes benzin og 210 diesel-heste, der henholdsvis leverer 400 Nm og 460 Nm. Ligeledes ankommer bilen som tidligere både som hatchback men også Sports Tourer, som er Opels svar på stationcar.

Opel Insignia GSi

Udviklet aggressivt på Nürburgring
Volker Strycek. For nogle bringer navnet minder frem, om en stortid i tysk DTM og VLN race, for andre knapt så meget.

Manden er tidligere mester i DTM i ’84 og vandt 24 timers løbet på Nürburgring i 2003. I dag er han den ansvarlige mand bag Opels Performance Center (OPC), samt præsident i Tysklands Automobilsportsklub. Og så er han i øvrigt manden bag denne GSi-variant.

Bilen er udviklet på og omkring Nürburgring af netop Strycek, som har givet bilen prygl på hundredevis af omgange. Udfaldet af de tusindvis af udviklingstimer er genialt portrætteret i den nye Insignia GSi, der igen bringer køreglæde ind som et punkt på dagsordenen.

Moderate forandringer skaber en helt ny bil
En sænkning på 10mm, den helt nye opdaterede Flexride undervogn, et bundsolidt adaptivt firehjulstræk og en vægt der skriver -160kg ift. den forrige OPC-model, kan man kun forvente en stor forandring.

De helt nye Michelin Pilot Sport 4S dæk, som bilen er udviklet med, giver et fabelagtigt greb i underlaget, også selvom temperaturen ikke nåede over 0°C i det sydfranske.

På Michelins testanlæg Fontange lidt nord for Marseilles, fik vi for alvor et indblik i hvorfor Opel kalder denne bil for ’The Grip Master’. Med opgaver som slalom med 60km/t, derefter med 80km/t, chikaner samt at køre på de famøse ”banks”, som er kurver med hældninger på 20%.

Ligeledes skulle bilen testes på vådt underlag, som faciliteterne ligeså havde. Alt dette beviste virkelig, at bilen med den nye undervogn, som besidder Opels Twinster kobling, giver en fantastisk balance og vejgreb ud over det sædvanlige.

Derudover vil man gerne kunne stoppe igen ved høj fart, hvilket de 345mm store Brembo bremser sørger for.

Opel Insignia GSi

GSi-navnet er ikke dødt, tværtimod
For mange er GSi-navnet ikke noget de overhovedet kender, men det stammer helt tilbage fra 1984, hvor Opel Manta og Kadett GSi udkom. Sidenhen er flere biler kategoriseret i GSi-gruppen, sidst Corsa D i 2007.

Nu er der en ny konge i regimet, Insignia GSi, altså lige indtil den næste geniale bil udkommer inden længe. Ligeledes kan det afsløres at Corsa til sommer ankommer, som GSi-model.

Opel Insignia GSi

Lad os snakke praktikalitet
Insignia har længe været Opels flagskib, og vil ligeså fortsætte sådan i mange år fremover. Insignia er nu lavet til enhver smag.

De helt normale udstyrsvarianter ’Enjoy’, ’Dynamic’ og ’Innovation’, som Business har kåret til Årets Business bil i 2018, samt deres helt nye Country Tourer og nu ligeså GSi varianten, der er mere sporty end de ovennævnte.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at forbruget i både diesel/ benzinmotorerne i GSi-varianten her ikke kører langt på literen. Det opgivne forbrug er 11,6 km/l på benzin, og 13,7km/l på diesel, skær 1-2 km/l af hver enkelt, så har du det reelle forbrug.

På mængden af plads i kabinen ligner den enhver Insignia, rigeligt med plads, godt bagagerum og høj standardudstyrsliste her i GSi varianten.

Kabinerne i testbilerne var monteret med den 50.000 kroners dyre læderkabine, der blandt andet giver de specielle ergonomiske AGR sportsforsæder. Dette tilvalg er kun muligt i varianten her, og er ligeledes et must!

Dermed kommer vi til prisen. I vil ikke tro mig, når jeg fortæller at Insignia GSi starter fra 500.000 kroner!
Bilen her er uden tvivl, et super godt valg til den yngre familie, der gerne vil have en mere sportsminded bil, som skal bringe køreglæden med ind på skemaet.

Den lave pris er Opels forsøg på at fremme salget gevaldigt. De formåede at sælge 120 OPC-varianter af den forrige Insignia der kunne købes i Danmark. Bilen her vil ikke ankomme i Opels ’Exclusive-program’ til Danmark.

For:
Mængde af plads, Flexride-undervogn, perfektioneret balance og lav pris kontra mængde af køreglæde og udstyr.

Imod:
Brændstofs økonomi

De Tørre Tal
Mærke/Model: Opel Insignia GSi
Motor:  2.0 Direct Injection Turbo Benzin
Gearkasse: 8 trins automatgearkasse
HK:260 hk (ved 5300 omdr./min)
Moment: 400 Nm (ved 2500 – 4000 omdr./min)
0-100 km/t: 7,2 sek.
Topfart: 250 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 11,6 km/l
Pris: Starter fra 500.000 kr.

De Tørre Tal
Mærke/Model: Opel Insignia GSi
Motor:  2.0 BiTurbo Diesel
Gearkasse: 8 trins automatgearkasse
HK:210 hk (ved 4000 omdr./min)
Moment: 480 Nm (ved 1500 omdr./min)
0-100 km/t: 7,9 sek.
Topfart: 233 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 13,7 km/l
Pris: Starter fra 555.000 kr.

Tjek også

Spar penge på brændstof på kør-selv ferien!

Spar penge på brændstof på kør-selv ferien!

Tiden er kommet, og mange danskere drager i disse dage sydpå i deres biler, og ...