Hjem » Featured Forside » FDM: Du bremser bedst på de bedste dæk

FDM: Du bremser bedst på de bedste dæk

Michelin slås mod Kleber og Nexen, i stor FDM vinterdæk test

Danskerne er blevet bedre til at bruge vinterdæk

Det er lidt ligesom sex med det modsatte køn. Det er altid bedre at være beskyttet med godt gummi, hvis det hele bare er for sjov. Og de billigste varianter har det med at springe, så der er stor forskel på kvaliteten.

Det samme gælder når det kommer til vinterdæk, hvor bremselængde og vejgreb er afgørende, også selvom om den danske vinter er mere våd end hvid, forklarer FDM, som har testet hele 26 forskellige varianter af populære vinterdæk.

Og danskerne er rigtig begyndt at tage imod dem – næsten ni ud af ti bilister er ifølge en undersøgelse nu begyndt at bruge vinterdæk om vinteren.

FDM’s store test viser, at det bedste dæk skulle bruge 33 meter på at bremse ned fra 80 km/t til 20 km/t på våd vej, mens det dårligste skule bruge 43,5 meter. Altså over 10 meter mere, på samme øvelse!

Vejgrebet kunne klares med op til 77,4 km/t for det bedste dæk, mens det dårligste mistede vejgrebet allerede ved 62,2 km/t.

”Som tidligere år er det igen egenskaberne på især våd vej, der adskiller testens bedste dæk fra de dårligste. Det gør kun testen mere brugbar for danske bilister, der skal have dæk, der passer til de ofte våde danske vinterveje og temperaturer, der ofte ligger omkring frysepunktet,” siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Den store test er lavet i samarbejde med en lang række europæiske bilklubber, hvor man i år har samlet 26 vinterdæk i “danskerstørrelsen” størrelser fra 14- til 16-tommer. Det er f.eks biler som Toyota Aygo, Ford Fiesta og Volkswagen Golf, som kører med disse størrelser.

Nogle dæk dumpede testen

I 14 tommer størrelsen er det dæk fra henholdsvis Continental og Dunlop, der hver får fem stjerner, mens Firestone, Nokian og Goodyear hver får fire stjerner.

Går vi efter de noget større dæk i 16 tommer, så er det igen Continental og Dunlop der sammen med Goodyear får fem stjerner, mens Michelin slås med Kleber og Nexen om fire stjerner.

Du skal dog ikke udelukkende gå efter testvinderen, for at finde et dæk der passer til dig. De forskellige dæk klarer sig nemlig forskelligt i forskellige situationer, hvorfor det er godt at kigge efter hvilket dæk der matcher dine behov mest, og vælge derfra.

En enkelt fabrikant, Nankang, fik kun en enkelt stjerne og er derved bedømt som decideret dårligere end gennemsnittet.

Tidligere test har vist, at de bedste dæk handler bedst i vintervejret. Og igen viser det sig, at ‘premium-producenterne’ er dem, som gør det allerbedst. I alt gik 11 dæk igennem testen med bedømmelsen ‘god’, mens 12 dæk klarede sig til ‘gennemsnitligt’. Men hele tre dæk varianter dumpede altså testen.

”Der er de senere år solgt rekordmange biler, og mange skal måske ud og købe vinterdæk til deres nye bil. Men som vores test viser, er det ikke lige meget, hvad man vælger. Her er vores test en god guide, der kan hjælpe én med at finde det dæk, der passer bedst til ens behov og bil. Bilister har ofte forskellige krav til dæk, og det er langtfra sikkert, at testvinderne altid passer til ens behov,” Søren W. Rasmussen.

Se alle resultaterne fra årets vinterdæktest på www.fdm.dk

Tjek også

Koenigsegg Regera dropper lakeringen

Koenigsegg tager bogstavelig tilgang til idéen om nøgen kulfiber