Vores skribent Tobias, har spottet prototyper på sin ferie

Under sin ferie i sydeuropa, stødte vores skribent Tobias på en række prototyper, der kørte i bjerglandskabet. Der er tale om den kommende MINI Cooper Countryman Plug-in Hybrid, en BMW 5-Serie Hybrid samt en BMW 7-Serie Hybrid.

Den sidstnævnte er dog allerede officiel. Men de andre modeller er ganske interessante.

MINI Cooper Countryman Plug-in Hybrid

Prototypen på billederne, er den kommende MINI Cooper Contryman Plug-in Hybrid. Næste model af Countryman bliver bygget på UKL-struktur, som betyder at bilen vokser. Rent faktisk bliver denne model, den største MINI til dato. Og det kommer specielt bagsædepassagererne til gavn.

Bilen får længere afstand mellem for- og bagaksel, og kan derfor snart ikke rigtig længere blive kaldt for MINI – snarere MAXI.

På motorprogrammet kommer den med tre- og firecylinderet motorer, der alle bliver turboladet. Forhjulstræk fås som standard, men det spås at firehjulstræk vil kunne tilkøbes til de større motorer.

Artiklen fortsætter under galleriet

[nggallery id=598]

LÆS OGSÅ: Opråb til vores læsere: Hjælp os!

Som altid toppes modelrækken af en John Cooper Works Edition (JCW). Den vil dog ikke kunne købes, når de andre lanceres. Topmodellen vil formentlig have omkring den samme ydelse, som den nuværende. Det betyder omkring 228 hestekræfter og 320 Nm.

Plug-in hybriden på billederne vil formentlig kombinere en tre-cylindret 1,5-liters benzin motor med en 7.7-kWh lithium-ion batteri pakke. Benzinmotoren vil stå for drivkraften på forakselen mens den elektriske motor skal stå for den bagerste. Rygter siger, at den vil ende med at yde 224 hestekræfter og gå fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Intet er officielt endnu, men alene på den elektriske motor skulle bilen kunne køre 39 kilometer.

Du kan forvente at se den næste generation af MINI Cooper Countryman på det kommende Paris Motor Show, der starter i begyndelsen af oktober. Salget starter nok omkring slutningen af i år eller starten af 2017.

BMW 5-Serie Plug-in Hybrid

Når den nye BMW 5-Serie rammer markedet, vil den være bygget på platformen CLAR, som også findes i den nye 7-Serie. Det betyder at 5-serien tager fordel af letvægtskonstruktionen, og sparer hele 100 kilo på nogle af modellerne.

Kunderne vil kunne vælge et bredt udvalg af motorer, som rummer fire-, seks- og otte-cylindret motorer, som alle med stor sikkerhed vil være turboladet. Dertil kommer der Plug-in Hybrid versioner, som er dem du kan se på billederne. Det bliver til modeller med navne som 530e og 540e, og de benytter sig af hardware fra 330e modellen, som dog er opgraderet så det kan håndtere den noget større bil.

LÆS OGSÅ: BMW 5-Serie Prototype spottet i København!

Som altid kommer der også en BMW M5 variant. Den skulle efter sigende komme med en ny 4,4-liters V8-motor med biturbo og en ydelse på omkring 626 hestekræfter. Den fås som standard med baghjulstræk, men kan også tilkøbes med xDrive firehjulstræk.

Det har tidligere været fremme, at den seks-trins manuelle gearkasse i M5 bliver droppet. Det sker, fordi der simpelthen har været så lav efterspørgsel på gearkassen, på den nuværende model.

Til oktober kan bilerne ses på Paris Motor Show, selvom rygter tidligere har spået et release hen over denne sommer.

BMW 5-Serie som stationcar skulle meget gerne følge trop kort efter i 2017, mens GT-varianten udgives flere måneder senere i 2017. Hvad angår M5 modellen, så kommer den nok tidligst på markedet i slutningen af 2017.

[nggallery id=599]