Til SD Series 2009 – Round one

Round one skulle forgå hele weekenden fra d. 17. til 19. juni.
Men som det desværre er med alt motorsport her hjemme, er det ikke nemt at få lov til at afholde et sådan arrangement.

Derfor blev fredag aflyst pga. brok fra områdets beboer. Vi måtte derfor nøjes med to dage.
Det var dog ikke to triste dage, for der skal mere til at slå Danmarks bedste drifter ud af kurs.

Lørdag d. 18. stod bare på træning og så en lille time med qualifying for Semipro kørerne.
Men derfor var der stadig masser af fedt drift fra start til slut. Det perfekte vejr havde lokket en del gæster forbi den første dag for at se kørerne varme op til søndagen.

Super Søndag
Søndag blev det så mere alvorligt for kørerne.
Nu skulle de vise hvad de kunne. Dette galt både for Pro og Semipro.

Forskellen på Pro og Semipro er lige til.
Pro er selvfølgelig dem som er bedre og virkelig har styr på det.
Men hvis man vil op i denne klasse kræver det også noget mere af bilen. Bilen skal have monteret et bur, fjernet alt brandfarligt materiale, have en skumslukker og en off switch.
Dertil skal kørende kvalificere sig til at komme op i Pro klassen.
Dette betyder dog ikke at Semipro er en kedelig klasse, langt fra.

Der er lige så meget god drift og fart over feltet i denne klasse som i Pro. I Semipro klassen er det gadebiler der kører, som ikke har været igennem denne store ombygning. Det er derfor sjovt og se hvor ”lidt” der skal til for at kunne deltage i drift.

Hårdt at være dommer
De to dommere, Peter Nielsen og Marc Pedersen havde nok at holde øje med.
Det er nemlig ikke bare lige sådan at levere et perfekt drift. Dommerne har allerede inden weekenden lagt en ideallinje for banen, som kørende skal ramme. Dertil skal drifterne sørge for at ramme den rette vinkel, fart og dertil også lige levere et show.

Det skal jo se godt ud.
Hvis man ligger alt dette sammen skulle man gerne komme frem til masser af røg, høj fart, så meget vinkel som muligt og så tæt på banderne som muligt.
Der var 3 steder hvor man kunne score point ved at komme så tæt på væggen som muligt. Nogle valgte dog den mulighed at fortsætte lige ind i væggen, men dette skuffer dog ikke publikum der gerne vil se lidt action – og det var der nok af.


Finalen
Søndag blev det så afgjort efter en række kanon twin drift i Pro serien. Der køres ikke twin drift i Semipro serien da det kræver meget af kørene. Den som vandt, efter de 3 chancer man hver især fik, gik videre.
Sådan blev det ved indtil man i både Semi- og Pro serien stod tilbage med to kørere.

I Semipro serien endte det sådan:
1: Kenn Egtved (BMW M5)
2: Jesper Svane (Toyota Supra 3.0 Turbo Targa)
3: Martin Nielsen (Toyota Soarer)

I Pro serien endte det sådan:
1: Jesper Strunge (Nissan 200SX S13)
2: Rasmus Petersen (BMW E36 Turbo)
3: Jacob Høgh (Nissan 180SX 2.0 Turbo)

Hvis du ønsker at læse meget mere om SD Series (Scandinavian Drift Series), eller vil vide hvordan du kommer til at se drift i Danmark på højt plan, så kig forbi www.SDSeries.dk.

Fakta:
Navn: SD Series (Scandinavian Drift Series)
Hjemmeside: http://www.SDSeries.dk
Lokaliseret: Ingen fast adresse
Telefon: +45 2670 0065