Hjem » Nyheder » EL-biler og deres tomme p-pladser

EL-biler og deres tomme p-pladser

Skal der flere eller færre ladestandere og elbilpladser i DK?

Elbiler

 

“Københavns Kommune skal passe på, at de ikke irriterer de københavnske bilister i satsningen på at være en elbil-by”. Det mener bilisternes organisation, FDM, efter at de konservative har kritiseret hovedstaden for at have for mange ubrugte parkeringspladser forbeholdt elbiler.

 

Ifølge tal fra Københavns Kommune er belægningsprocenten under 20 procent på de parkeringspladser, der er forbeholdt elbiler. Det er væsentligt under belægningsprocenten for de almindelige parkeringspladser i byen.

 

Her er belægningen ifølge kommunens opgørelser nogle gange op over 100 procent.

 

Borgere med parkeringslicens skal kunne finde p-pladser
Der er i dag 164 elbilpladser og 107 ladestandere på offentlig vej i København. Ladestandere og p-pladser til elbiler findes i Indre By, på Østerbro, Nørrebro, Vesterbro, Islands Brygge, i Brønshøj, Sydhavnen samt på Amager. I løbet af de kommende måneder stiller Better Place yderligere 50 ladestandere op med to strømudtag på hver, og dermed bliver der mere end 200 parkeringspladser med mulighed for at lade sin elbil – mod de 107 pladser i dag.

 

Hvem vinder krigen om p-pladserne?
Inden udgangen af næste år vil Danmark have en intelligent infrastruktur parat til elbiler, så de for alvor kan tage kampen op mod konventionelle brændstofbiler. Det er elbiloperatøren ChoosEV og den tyske koncern, Siemens, der er gået sammen om at udvikle infrastrukturen.

 

Siemens og ChoosEV vil også samarbejde om projekter vedrørende udvikling og demonstration inden for både elbiler, energi og det smarte elnet, smart grid. “ChoosEV og Siemens vil sætte ladestandere op så mange steder i Danmark, at man vil kunne komme rundt i hele landet i elbil og lade op undervejs”, siger Lars Bording, administrerende direktør i ChoosEV.

 

Muligt at krydse Danmark hurtigt
Han forklarer, at det er nødvendigt at opbygge en infrastruktur til elbiler i Danmark, så de bliver et reelt alternativ til de konventionelle biler, og så Danmark kan holde sin placering som førende inden for elbiler.

 

Aftalen mellem de to selskaber betyder, at der vil blive opstillet mere ned 900 offentligt tilgængelige ladestandere. Samtidig vil man sikre adgang til hurtig opladning, såkaldt Quick Charge, der kan oplade elbilen på 20 minutter. Det vil gøre det muligt at køre på tværs af Danmark uden lange ophold.

 

Pr. 1. juni 2013 er der indregistreret i alt 1160 elkøretøjer, fordelt på 975 personbiler, 165 varebiler, ni lastbiler samt 11 busser.

 

 

Tjek også

Kør på ferie i Volkswagen Grand California

To varianter af Grand California, gør kør-selv-ferien til en leg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *