Hjem » Nyheder » DeZir, Renaults nye vovede design!
Fredagstræf: Sæsonstart i Glostrup 1

DeZir, Renaults nye vovede design!

0-100 km/t på blot fem sekunder og et design, der er alt andet end forsigtigt. Hvem siger, det bliver kedeligt at køre elbil?

Acceleration som en 348 hk. Porsche 911 men på ren el. Det er fremtiden i Renault DeZir, der med elmotor klarer 0-50 km/t på to sekunder og 0-100 km/t på fem sekunder.

Konceptbilen, den elektrisk drevne DeZir, repræsenterer Renaults nye designfiosofi og er skabt af Renaults nye designchef – Laurens van den Acker. Han vil tilbage til design, der appellerer til følelserne.

På Paris Motorshow, der begynder i oktober, viser Renault for første gang konceptbilen DeZir. En bil, der på mange måder et et opgør med fordomme og traditioner. DeZir er det konkrete resultat af Renaults nye designfilosofi, hvor traditioner for vovet design, der taler til sanserne, igen bliver vakt til live. DeZir er et slag i solar plexus for de, der mener at fremtiden med elbiler betyder kedeligt design og manglende køreglæde.

Renault DeZir er den første konceptbil fra Renaults nye chefdesigner Laurens van den Ackers hånd. DeZir er et slag i solar plexus for de, der mener at fremtiden med elbiler betyder kedeligt design og manglende køreglæde.

DeZir er den første konceptbil fra Renaults nye chefdesigner Laurens van den Ackers hånd, og markerer begyndelsen på en række konceptbiler, der på hver deres måde vil vise  Renaults nye designfilosofi i praksis.

DeZir er en tosæders coupé med baghjulstræk, der udelukkende drives af en elmotor. Denne er placeret bagerst i bilen for at opnå optimal vægtfordeling. Batteriet er placeret vertikalt bag bagsædet og motoren yder 150 hk. Det giver bilen en rækkevidde på 160 km og en tophastighed på 180 km/t. Men endnu mere imponerende er det, at 0-50 km/t sker på blot to sekunder, mens 0-100 km/t diciplinen er overstået på blot fem sekunder. For sammenligningens skyld svarer det til præstationen i en Porsche 911 med 348 hk. Baggrunden for de heftige præstationer er en opgraderet elmotor, der yder 150 hk og så et chassic, der er udført i kevlar.

Som den elektrisk drevne Renault Fluence ZE, der om cirka et år vil kunne købes i Danmark, kan man oplade DeZir på tre forskellige måder. Enten via en helt almindelig stikkontakt med 220 V – her tager en fuld opladning otte timer, eller via fast charge, hvor man lader med 400V i et tre faset stik – her tager en 80 procents opladning af batteriet 20 minutter. Og endelig kan man skifte hele batteriet på under tre minutter med den såkaldte quick drop teknologi.

Teknologi er der masser af i bilen, og der er blandt andet arbejdet med at lagre den energi, der opstår ved nedbremsning. Teknologien med opsamlingen af den kinetiske energi er identisk med den teknologi anvendes i Formel 1 kaldet KERS (Kinetic Energy Recovery System). I formel 1 – som i DeZir – udløses den opsamlede energi ved et tryk på en knap, der sidder lige ved rattet og man får et massivt power boost.

Tjek også

Amerikansk bilsamler får første McLaren Senna

Den Amerikanske bilsamler Michael Fux, har netop fået leveret den første McLaren Senna i USA.