Ifølge reklamespots på TV, skulle vi ud og prøvekøre en 34 årig gammel Golf, hvor ikke mindre end 15 millioner par havde haft sex i den… Og allerede dér forestiller man sig måske lidt, at lugten i kabinen ikke er særlig god, men det er ikke alt!
For også 12 millioner børn har sovet i den, og så har den kørt jorden rundt flere gange. Så prøveturen i den nye Golf VI er måske ikke det man forventer sig mest af.
– Men men! Vores mening bliver hurtigt skiftet da vi ankommer til SMC-biler Amager og ser den lyseblå Golf VI TSi (122hk) vi skal ud og kører i, holde ved siden af den nye flotte Passat CC, som vi faktisk skal ud og prøve samtidig med Golfen.

Flot, enkel og stilren
I det samme jeg sætter mig ind i bilen kan man rigtig dufte og mærke bilen er ny, dejligt!
Men faktisk bliver jeg meget hurtigt imponeret over de fine stof-sæder, som viser sig at være utrolig behagelige og sidde i samtidig med de giver en god støtte i både ryg og sider. Ellers er kabinen i sig selv meget typisk som de andre nye VW’er vi har prøvet, så ikke noget nyt dér. Men kabinen er helt sikkert flot, enkel og stilet.Men alligevel kom der en ekstra overraskelse, positiv selvfølgelig! For da jeg fik tændt for anlægget og skruet lidt op, fremtonede en dyb bass, imens diskant og mellemtone spillede utrolig rent og godt. Så allerede nu inden vi havde været ude og køre i bilen var førstehåndsindtrykket ret godt, så nu var jeg spændt på om Golfen holder standarden og overrasker lige så positivt som Scirocco’en gjorde det.

Familie Scirocco med Touareg baglygter
Personligt synes jeg Golfen minder en del om den nye Scirocco, ikke kun designmæssigt men også måden den kører på.
Godt nok har Scirocco’en og Golf’en ikke de store designligheder, men alligevel kunne det godt se ud som om de to biler var inspireret af hinanden på nogen punkter. Når man ser bilen bagfra, kunne det ligne at VW’s tegnere har taget baglygterne fra Touareg’en og brugt dem på Golfen… Vi synes det ser helt udemærket ud!
En lille beskrivelse af hvordan Golf VI TSi’eren kører ville være; Letkørt bil som ligger godt på vejen og har kontant styring med god motoreffekt, som især har et godt træk i mellem accelerationerne. Den TSi model vi prøvede havde 6 manuel gear, som er super at have hvis man kører meget motorvej eller på længere landeveje og man samtidig går op i økonomikørsel. Man kan dog få samme model bare med en 7 trins DSG gearkasse, som vil give endnu mere økonomisk kørsel og meget hurtigere gearskift.
Kabinen og bagagerummet er der rigtig god plads i, selv på bagsædet kan høje personer godt sidde. Udsynet bagud er også udemærket, markant bedre end Scirocco’en, dog er bilens bagerste stolpe ret stor og kan gøre man overser en cykellist.
Men alt i alt er den nye Golf VI 1.4 TSi en kanon afløser til de forrige Golf serier.
– Men jeg glæder mig stadig til GTi modellen kommer ud!

Priser
Prisen på Golf VI varierer meget efter valg af motor, udstyr og version.
VW har tre forskellige versioner:
Trendline – Eksempel på pris af en; 2.0 TDi, 6-trins DSG gear (110hk) – 319,398,-
Comfortline – Eksempel på pris af en; 1.4 TSi, 6-trins manuel gear (122hk) – 271,300,-
Highline – Eksempel på pris af en; 1.4 TSi, 7-DSG gear (160hk) – 337,296,-

De tre versioner har hver deres index og muligheder af forskelligt udstyr. Ved nærmere info omkring udstyr og modeller tjek SMC-biler.dk eller få en folder hos din forhandler.

Til slut vi vil godt takke Henrik Larsen og Anders Birk fra SMC-Biler Amager atter igen, som begge har gjort dette muligt for os.

Testkørere: Thomas Christiansen/Niki Funch
Artikel af: Thomas Christiansen
Foto: Sebastian Pichard

Teknisk boks

VW Golf VI, 1.4 TSi, 6-trins manuel gear (122hk) – Highline
Karosseritype: Hatchback
Døre: 5
Siddepladser: 5
Cylindre: 4
HK/Moment: 122HK/200NM
Topfart: 200 km/t
0-100: 9.8
Km/l: 15.6
Ekstraudstyr: DK-pakke, sænket undervogn.
Pris: 308,581 kr
Udstyrspakker: Sports-pakke, DK-pakke, Teknik-pakke
Startpris: 226,396 kr

Forhandler fakta

Forhandler: SMC-Biler Amager
Hjemmeside:

Lokaliseret: Englandsvej 437, 2770 Kastrup
Telefon: 3247 9000
Email:
Amager@volkswagen.dk

[nggallery id=20]