Hjem » Biltest » TEST: Volvo XC90: Luksuslineren der styres med mobilen

TEST: Volvo XC90: Luksuslineren der styres med mobilen

Luftundervognen sænker sig fem centimeter for at lette indstigningen. Inden, du er nået her til, har du inden du gik i seng i går naturligvis indstillet den ønskede temperatur i kabinen til netop dette tidspunkt via din Volvo On Call-app.

Du planter røven i det bløde lædersæde, smækker døren med en dump lyd, og undervognen hæver sig til komfortabel højde, så du mærker så lidt til vejens beskaffenhed som muligt. Siden det er hybridversionen med både benzin- og elmotorer, har du naturligvis ladet bilen over natten. Og med et fuldt batteri, triller du lydløst mod arbejdet.

Den pompøse grill virker meget amerikansk. Mon ikke svenskerne også regner med, at det er på den anden side af dammen og i Kina, der for alvor skal skrives slutsedler på XC90?
Den pompøse grill virker meget amerikansk. Mon ikke svenskerne også regner med, at det er på den anden side af dammen og i Kina, der for alvor skal skrives slutsedler på XC90?

På vej ind mod København ad motorvejen nord fra, hvor du jo højst sandsynlig bor, hvis du har råd til at lægge minimum en million, som den billigste variant koster, rammer du den sædvanlige kø. Derfor beder du “Pilot Assist’en” om at tage over og køre bilen, mens du nyder din Emmery’s-kaffe og måske får tjekket et par mails.

Du når Lyngbyvej og fortsætter mod Indre By. På vejen holder svenskeren godt øje med fodgængere og cyklister fra alle tænkelige vinkler og kan naturligvis selv bremse, hvis nogens manøvrer er lidt for friskfyragtige.

Når enden er god ... De klassiske, aflange Volvo-baglygter har også fundet vej til XC90.
Når enden er god … De klassiske, aflange Volvo-baglygter har også fundet vej til XC90.

Omkring Kongens Nytorv er det ved at være tid til at finde et sted at parkere. Det kan virke uoverskueligt og med fare for at involvere kaskoforsikringen i sådan en ekvipage.

Det er der naturligvis også råd for. XC90 kan nemlig selv både parallelparkere og bakke i bås. Du drejer den firkantede startknap over på Off, og undervognen sænker sig igen. Fra kontoret bliver du i tvivl om, om du nu fik låst og sat bilen til at lade i standeren. Du tjekker app’en for at være sikker og beder XC90’eren være 20 grader i kabinen, når du kører hjemad kl. 17.

Sådan kunne en almindelig dag se ud med svenskernes nyeste skud på luksusstammen. Og det er noget af et skud!

Førsteklasses komfort

Som du nok har gættet, er testbilen udstyret med luftundervognen, der er ekstraudstyr til knap 47.000 kr. Småpenge, totalprisen taget i betragtning, og et must! Komforten på de 21″ fælge er imponerende, og sammen med det lette styretøj er svenskerens komfort det meste overlegent.

Der er ikke mange knapper - langt det meste betjenes fra den ni-tommers touchskærm. Grafikken er flot, og den arbejder hurtigt.
Der er ikke mange knapper – langt det meste betjenes fra den ni-tommers touchskærm. Grafikken er flot, og den arbejder hurtigt.

Undervognen regulerer konstant lufttrykket i dæmperne og modvirker dermed krængning, hvis du føler dig frisk på en landevej, uden den tonstunge bil føles decideret sportslig, men den klarer det udmærket.

Tesla-touch

Kabinen er ligeledes i meget høj kvalitet, hvor der er masser af aluminium og bløde materialer. Det dominerende element er dog den ni-tommers touchskærm, hvor alt fra sædevarme- og køling til motorprogrammet styres.

Naturligvis med en enkelt “home-knap,” der sender dig tilbage til hovedmenuen, som vi kender fra smartphones.

Også velfungerende teknik under hjelmen

Miljøet ligger naturligvis Volvo meget på sinde, som det jo byder alle politisk korrekte svenskere. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at XC90 kun tilbydes med firecylindrede turbomotorer – benzin eller diesel.

Mest interessant er D5-dieselmotoren, der benytter Volvos “Power Pulse”-teknologi. Det betyder, at turboen spoles op af lufttryk, der skydes ind i udstødningssiden af turboen, når den er i lave omdrejninger.

På den måde eliminerer man turbotøven og får en motor, der er endnu mere effektiv i bunden af omdrejningsskalaen, lyder det fra Volvo.

Testbilen er udstyret med det store lydanlæg med hele 19 højttalere og en 1.400 watts forstærker til 83.000 kr.
Testbilen er udstyret med det store lydanlæg med hele 19 højttalere og en 1.400 watts forstærker til 83.000 kr.

Bag rattet af hybridversionen mærkes den først og fremmest kraftfuld med en kombineret ydelse på 407 hestekræfter og 0-100 km/t på 5,6 sekunder, hvilket må siges at være meget kvikt for en sværvægter på 2,3 ton! Batteriet har en fin kapacitet, så man kan følge trafikken fint, også på motorvejen, på ren el.

Uden brug af benzinmotoren er der dog kun til omkring 20-25 kilometers kørsel – med let speederfod. Benzin- og elmotorerne virker dog på ingen måde som uvenner eller separate enheder.

Genvinding af bremseenergi via bremsepedalen føles naturligt, ligesom det ikke mærkes, når benzinmotoren træder til.

Speedometeret er naturligvis en TFT-skærm, der kan sættes op, som du gerne vil have den. I motorens sportsindstilling får du i stedet for forbrugsmåleren til højre en omdrejningstæller.
Speedometeret er naturligvis en TFT-skærm, der kan sættes op, som du gerne vil have den. I motorens sportsindstilling får du i stedet for forbrugsmåleren til højre en omdrejningstæller.

Eneste akilleshæl er den ottetrins automatgearkasse, der virker halvsløv. Her er konkurrenterne fra Tyskland noget længere fremme, ligesom XC’erens “Pilot Assist,” der selv kan køre bilen skal have meget gode forhold for at fungere. Det fås bedre.

Vi synes

XC90 er elegant på alle tænkelige måder trods svenskerens bastante størrelse. Særligt komforten imponerer, og sammen med de tekniske gadgets fremstår svenskeren som et gennemført, eksklusivt produkt.

Mens Mercedes ikke tilbyder en hybridvariant af GLS, har BMW og Audi konkurrenter på modellisten. BMW X5 40e aut. har en lidt mindre startpris end svenskeren, hvor du sparer godt 120.000 kr. Til gengæld er den elektriske rækkevidde i BMW’en mindre og dermed også den grønne samvittighed.

Hos tyskerne i Ingolstadt bruger man en dieselmotor sammen med elmotorerne, og det giver et lidt lavere brændstofforbrug på 55,7 km/l. Det er otte kilometer længere end XC90 – på papiret i hvert fald. Til gengæld koster Audien fra lidt over 1,4 million, og med den merpris ser det svært ud for tyskeren.

Vi håber at se mange svenske luksuslinere på vejene!

De Tørre Tal

Mærke/Model: Volvo XC90 T8 Twin Engine
Motor: 2.0 R4 kompressor- og turboladet benzin med el-motor
Gearkasse: 8-trins automatgearkasse
HK: 407 (87 fra el)/5.700 o/min
Moment: 640 nm v/2.200 o/min
0-100 km/t: 5,6 sek.
Vægt: 2.343 kg.
Topfart: 230 km/t
Km/l (opgivet forbrug): 47,6 km/l
Årlige afgifter: 620 kr.

Pris fra: 1.068.773 kr.

 

Tjek også

JOB: Tilbehørskoordinator til Volkswagen

Vil du arbejde for Semler gruppen? Så er der nu mulighed for at søge ind som tilbehørskoordinator