Hjem » Biltest » TEST: Peugeots bestseller får ansigtsløft
Det er blevet til en ny frontgrill, der gør babyløven bredere.

TEST: Peugeots bestseller får ansigtsløft

Peugeot 208 har siden sin introduktion ligget som den mest solgte model i sin klasse. Prisvindende motor og kosmetik skal holde førerpositionen.

Peugeot 208 er franskmændenes absolutte topsællert i Danmark, og det vil man naturligt nok holde fast i. Derfor lancerer Peugeot nu tre år efter introduktionen en faceliftet 208.

Hvilet på laurbærrene

Man har ikke nået meget på de knap tre år, og Peugeot 208 har således kun fået beskedne opgraderinger. Fortil er den største ændring sket med en ny forkofanger og forlygter, der får fronten til at synes bredere og lavere.

LÆS OGSÅ Banetest: Audi TT Quattro

Kabinen er uændret og benytter derfor stadig Peugeots såkaldte i-Cockpit, der benytter et lille rat med instrumenter over rattet.

Rattet skal trækkes langt ned, hvis du skal kunne se speedometer og omdrejningstælleren, der ligger over rattet.
Rattet skal trækkes langt ned, hvis du skal kunne se speedometer og omdrejningstælleren, der ligger over rattet.

LÆS OGSÅ Test: Når en Mustang mødom tages

Trods de mindre ændringer syner 208 stadig meget moderne, og den ser noget mere dynamisk ud end konkurrenterne.

Nye motorer

Mest interessant er de nye motorer, der kommer under hjelmen i den faceliftede løveunge. En prisvindende 1,2-liters turbobenziner med 110 hestekræfter, der netop har vundet prisen som “Engine of The Year 2015”, og en meget sparsommelig diesel med et opgivet forbrug på 33,3 km/l. støder til.

Vi testede den prisvindende 1,2-benzin, der viste sig som et harmonisk bekendtskab, og med 205 nm. fra 1.500 omdrejninger føles den også fint kvik ved bykørsel. Nogen sportslig omdrejningsridder, som man ellers kendte Peugeotmotorer i 80 og 90 med 205 og 308, er den dog ikke.

LÆS OGSÅ First Drive: BMW Gran Tourer – Tyskernes første minibus imponerer

Desværre var motoren koblet til en skuffende 5-trins gearkasse, der ledte tankerne hen på den evindelige “suppe-kritik”, der klæbede sig som motorolie til mærket i mange år. Vandringen er lang, upræcis, og så virker den sammen med plastikgearknobben billig at betjene.

Stadig ingen 205

Peugeot har i mange år skuffet frankofile, der drømte sig tilbage til den hurtige og let overstyrende 205, der satte Peugeot på en piedestal i bilkredse, når det kom til, hvem der kunne producere en sjov, billig bil. 207 var mildest talt en fiasko, og 206, selvom den var i produktion i mange år, blev heller ingen stor succes.

De manglede den lethed og omdrejningsvillighed som kendetegnede 205’eren – særligt den 1,9-liters GTI-variant. Naturligvis.

LÆS OGSÅ Ny Mercedes GL får nyt navn

208 er baseret på samme platform som 207, men franskmændene fik barberet op til 100 kilo af kampvægten, og det hjalp naturligvis. Men sammenlignet med mesteren i sjov, Ford Fiesta, er der stadig et stykke vej til 208, der virker tungere, mere understyrende og så mangler motorerne den karisma, som du får i Fords Eco-Boost-motorer.

Med faceliftet er der ikke pillet ved køreegenskaberne, der stadig er behagelige med et direkte styretøj, der dog ikke sender meget information om asfalten gennem rattet.

Vi synes

Peugoet er kommet let omkring opdateringerne af 208’eren, men derfor ser den stadig brandgodt ud med karakter ude og inde, og den virker bestemt ikke afdanket. Sportsligt kan den ikke følge den sjove Fiesta, og den føles heller ikke helt så gedigen og raffineret som VW Polo.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Peugeot 208 1,2 e-THP Allure
Motor: 3-cylindret 1,2 turbobenzin
Gearkasse: 5-trins manuel
HK: 110 v/ 5.500 o/min
Moment: 205 nm v/ 1.500 o/min
0-100 km/t: 9,6 sek.
Topfart: 190km/t
Km/l (opgivet forbrug): 22,2
Vægt: 1.225 kg
Udstyrspakke: Allure

Pris fra:  199.990 kr.

Tjek også

Dash-Cam-Caught-The-Explosions-At-Ariana-Grande-Concert-In-Manchester

Dashcam fanger eksplosion i Manchester

I nat skete en tragisk hændelse. En formodet selvmordsbomber detonerede en hjemmelavet springladning, og dræbte ...