Hjem » Biltest » TEST: Opel Insignia har fået strammet masken
Biltest af Opel Insignia Country Tourer, Volkswagen Passat og Ford Mondeo

TEST: Opel Insignia har fået strammet masken

Opel Insignia fik sidste år et facelift, og det har gjort tyskeren endnu mere attraktiv i firmabilsklassen. Desværre er noget af teknikken forbigået.

Ved lanceringen af Opel Insignia i 2012 kaldte Opel det for den bedste bil, de nogensinde havde produceret. Hvorvidt det var tilfældet, skal jeg ikke være dommer over, men den er i hvert fald blevet et tandhjul bedre med det seneste facelift.

Udenfor er designet blevet strammet op og Insignia er mere skarp at se på. Indendørs er der sket den største forandring, og Insignia har bl.a. fået digital instrumentering i stedet for et speedometer.

Vi tester Opel Insignia Country Tourer 2,0 Turbo 4X4 med 250 hk.

Hvordan er kabinen?

Kommandobroens knapbelægning i den første udgave af Insignia mindede mere om et mindre flys end et skoleeksempel på et overskueligt instrumentbræt. Det er der nu gjort op med.

Mundvigene kommer hurtigt længere mod syd kort efter at jeg har indtaget førerpositionen. Insignia Country Tourer er en tung dreng (1900 kg!), og motoren hænger på en sløv og uoplagt automatgearkasse. Det er skidt i 2015, Opel!

Mange funktioner bliver nu betjent via en velfungerende touchskærm, ligesom at knapperne til at justere temperaturen nu også er blevet berøringsfølsomme. Alt i alt et meget mere overskueligt, moderne instrumentbord.

De elektriske sæder med både varme og køling er smarte men den justerbare lændestøtte er ringe. Kabinen er rummelig, og på bagsædet, hvor der er massere af ben- og hovedplads. Bagagerummet er rimeligt med 540 liter, der er lidt større end i Ford Mondeo, men 120 liter mindre end i klasseduksen VW Passat.

Hvordan er motoren?

Med en ekstraudstyrliste spækket med flueben, og en 2.0-liters turbokværn på 250 hestekræfter til at drive de fire trækaksler, lyder testens Insignia vældig sjov.

Men mundvigene kommer hurtigt længere mod syd kort efter at jeg har indtaget førerpositionen. Insignia Country Tourer er en tung dreng (1900 kg!), og motoren hænger på en sløv og uoplagt automatgearkasse. Det er skidt i 2015, Opel!

Insignia i denne dyre aftapning giver ikke mening ift., hvordan drivlinjen spiller sammen. Skal du have firehjulstræk, skal det være en dieselmotor, eller OPC-modellen, og du bør undgå automatgearet.

Motoren er også noget tørstig, sikkert fordi den skal slæbe meget, og 8 km/l ved normal bykørsel er det bedste, vi præsterer i vores test. På motorvejen klarer vi 12 km. pr. liter.

Hvordan kører den?

Styretøjet er direkte men blottet for feedback fra de store 18″ fælge, og de justerbare dæmpere giver Insignia mulighed for at veksle mellem autobahn-mode og et mere svingliderligt humør. Men det er især komforten, der er i højsædet i Insignia. Country Tourer-modellen har lidt mere luft under undervognen, og det giver lidt mere krængning.

Motorens noget støjdæmpede personlighed og den lade gearkasse giver mig ikke megen lyst til at forlade motorvejen. Komforten er til gengæld på et højt niveau, og kabinen er støjsvag.

Hvad med konkurrenterne?

Firmabilsmarkedet er præget af hård konkurrence, og med en ny VW Passat og Ford Mondeo på gaden, så er USA-tyskeren naturligvis presset. Dog er faceliftet vellykket, og man mærker ikke udover automatgearkassen Insignias alder.

Men der er uden tvivl mere køreglæde og sjov at hente i Ford Mondeo og mere prestige til indkørslen hos VW Passat, hvor du også får ca. 120 liter mere plads bag bagsæderne.

Firmabilsmarkedet er præget af hård konkurrence, og med en ny VW Passat og Ford Mondeo på gaden, så er USA-tyskeren naturligvis presset.

Vi synes

Opel Insignia er faceliftet blevet en bedre bil, der har høj komfort, god plads og en moderne, intuitiv kabine at navigere rundt i.

Men konkurrencen er hård fra de nye finalister på markedet, og Opel har normalt været det billigere alternativ. Men sådan er det ikke mere. Priserne på Passat, Mondeo og Insignia ligger nemlig i slipstrømmen af hinanden.

Insignia i denne dyre aftapning giver ikke mening ift., hvordan drivlinjen spiller sammen. Skal du have firehjulstræk, skal det være en dieselmotor, eller OPC-modellen, og du bør undgå automatgearet.

Vil du have automatgear, så er dine sparekroner noget bedre brugt hos VW og deres DSG-gearkasser, og vil du have en bedre drivlinje og køreglæde, så skal du have fat i den nye Ford Mondeo.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Opel Insignia Sports Tourer 4X4
Motor: 2.0 liters turbo R4 benzin
Gearkasse: 6-trins automatgear
HK: 250 v. 5.300 rpm.
Moment: 400 nm. v. 2.500-4.000 rpm.
0-100 km/t: 8,1 sek.
Topfart: 230 km/t
Km/l: 11,8 km/l (oplyst forbrug)

Pris uden ekstraudstyr: 592.000 kr.

Ekstraudstyr: Fører assistancepakke (14.000 kr), Metallak  (8.600 kr.), Parkeringssensor med parkeringshjælp (5.900 kr.), Premiumpakke: AFL-forlygter, DAB radio og tyverialarm (15.990 kr.), Bakkamera (4.900 kr.), Familiepakke (Sports Tourer) (16.900 kr.), Navigation (15.000 kr.), Læderindtræk inkl. sportssæder med varme og ventilation i forsæderne (20.800 kr.), 8-vejs elektrisk justerbart førersæde, med hukommelse (6.900 kr.), FlexOrganizer-pakke (16.900 kr.), Motorvarmer (20.900 kr.), OPC Line interiørpakke (10.500 kr.).

Pris i alt: 769.190  kr

Tjek også

Biltest: Kia Optima SW GT sætter koreanerne på landkortet

Kias topmodel giver de europæiske mellemklassebiler hård konkurrence GT SW med ekstraudstyr er en dyr ...