Hjem » Biltest » TEST: Opel Corsa udfordrer klassekongen Fiesta
Testbilen er i det højeste udstyrsniveau Cosmo, hvor 17" alufælge er ekstraudstyr. Testbilen har også bi-xenon-forlygter til 7.000 kr

TEST: Opel Corsa udfordrer klassekongen Fiesta

Et stivere chassis, et mere direkte styretøj og nogle skarpe priser gør den nye Opel Corsa til en sjov, seriøs rival i miniklassen! Vil man gerne have et stort smil, når vejen svinger, og man i øvrigt gerne vil have en lille bil, der er til at betale, så har man aldrig kunne komme uden om Ford Fiesta. Det kan man stadig ikke.

Men Corsa’ens appetit på sving sammen med en hurtig, præcis gearkasse og en vibrationsfri, kultiveret turbomotor bliver jeg hurtig positivt overrasket på de snoede sogneveje lidt uden for Roskilde. Styretøjet er vel nok det mest direkte i klassen og den velafstemte undervogn byder på mindre understyring end forgængeren.

Hvem, der så faktisk er sjovest, kræver naturligvis at have begge biler back to back – det må en senere test afgøre.

Har den virkelig kun tre cylindre?

Ja, den har den. Og det burde vel ikke være så svært at forstå, vel? Men så alligevel. Opel har nemlig bygget en trecylindret turbomotor med 115 hestekræfter og en balanceaksel. Det betyder, at motoren er renset for vibrationer og den noget hårdere gangkultur, man normalt har forbundet med de trecylindrede motorer, er væk.

Lyden er dog stadig en anelse mere grovkornet end en med fire stempler, men også den del af festen har Opel formået at tone ned.

I forhold til konkurrenten Fiesta, matcher Opelmotoren ikke helt Ford’ens Eco-Boost-motorer, når det kommer til omdrejningsvillighed og lyd. Til gengæld er den en anelse mere kultiveret.

God kvalitet – sikkerheden kunne være bedre

Bag rattet af Corsa, i det største udstyrsniveau Cosmo, får du blandt andet læderrat med varme og en 7″-touchskærm. Aircondition er standard i alle udstyrsvarianter på nær den billigste Essentia. Materialer og samlekvalitet er god, og så virker kabinen en anelse mere moderne og i en højere kvalitet end i Ford Fiesta og matcher næsten den dyrere VW Polo.

I de to dyreste udstyrsversioner, Cosmo og Sport, er en 7"-touchskærm standard.
I de to dyreste udstyrsversioner, Cosmo og Sport, er en 7″-touchskærm standard.

Vil du gerne have et par ekstra øjne på vejen, lancerede Opel deres såkaldte “Opel Eye” til Corsa. Systemet holder øje foran bilen og advarer, hvis der er fare for en kollision.

Desværre inkluderer det ikke automatisk nødbremse, der heller ikke er muligt at tilkøbe til Corsa. Det er ellers muligt i konkurrenter som Fiesta og Polo. Det er ikke godt nok, Opel.

Vi synes

Opel Corsa er med den fine benzinmotor og en sublim 6-trins gearkasse et friskt bekendtskab, der takket være et superdirekte styretøj og en velafstemt undervogn er sjov at køre, mens den også byder på fin komfort, når der cruises. Men du skal gå efter turbomotoren, hvis du skal køre benzin – den 1,4-liters Ecotec med 75 og 90 hestekræfter føles en anelse dvask, og så er den ikke ligeså sparsommelig.

Og så ser vi naturligvis frem til Corsa OPC, der mildest talt lyder lovende med 207 hestekræfter!

De Tørre Tal

Mærke/Model: Opel Corsa 1,0T Cosmo
Motor: 1,0, R3 turbobenzin
Gearkasse: 6-trins manual
HK: 115/5.000 o/min
Moment: 170 nm v/1.800 o/min
0-100 km/t: 11,3 sek.
Topfart: 195 km/t
Km/l (opgivet forbrug): 20 km/l
Udstyrspakke: Cosmo

Pris fra:  189.990 kr.

Tjek også

Dash-Cam-Caught-The-Explosions-At-Ariana-Grande-Concert-In-Manchester

Dashcam fanger eksplosion i Manchester

I nat skete en tragisk hændelse. En formodet selvmordsbomber detonerede en hjemmelavet springladning, og dræbte ...