Hjem » Biltest » TEST: Mazda CX-3 er klassens nye humørspreder
Test Mazda CX-3 og biltest
Mazda CX-3 ligner resten af familien med den store grill og smalle forlygter.

TEST: Mazda CX-3 er klassens nye humørspreder

En finaleplads til Årets Bil 2016 blev det til for Mazda CX-3, der er det japanske mærkes bud på en lille cross-over. Selvom det ikke blev til en sejr, der gik til Opel Astra, så var japanerens tilstedeværelse ganske fortjent. Den kører nemlig rigtig godt.

Ingen problemer med vejrtrækningen

Mazda er snart de eneste, med undtagelse af Toyota, der ikke bruger turbo på deres benzinmotorer. Mazda-ingeniørerne er nemlig af den overbevisning, at en traditionel sugemotor nu engang er det bedste, hvor du får god speederrespons og ikke behøver at gå på kompromis med omdrejningsvilligheden.

Mange har frygtet for Mazdas SkyActiv-strategi. Den kommer vel til at føles dvask, når den nu ingen turbo har? Men nej. CX-3’eren med 12o hestekræfter, som vi testede, føles faktisk kvikkere end 120 hestekræfter og er rigeligt til den lille japaner, der tager op til 7.000 o/min., men som også har fint med bundtræk.

Kræfterne sendes i asfalten gennem en 6-trins gearkasse, der er en fornøjelse at betjene med kort vandring og god mekanisk følelse.

God kørestilling

Bag rattet finder du hurtigt en god kørestilling i den minimalistiske kabine med kun tre luftdyser. Rattet kan trækkes langt tilbage og sædet kan sænkes så også høje får en rigtig god kørestilling. Kvaliteten af materialerne er fine, og den lille Mazda er et rart sted at være. Infotainment-systemet styres, som vi kender det fra bl.a. Mercedes og BMW, mellem sæderne, og det fungerer rigtig fint.

Sjov på landevejen

Selvom der er mere luft under Mazda CX-3 end en almindelig hatchback, mærker man ikke den ekstra frihøjde synderligt. Dæmperne er faste, krængningen er begrænset og det betyder sammen med et præcist styretøj, at CX-3 føles sporty på de små sogneveje.

Mindre sjov på bagsædet

CX-3’erens største banan i udstødningen er desværre mangel på plads på bagsædet og i bagagerummet. Selvom en cross-over normalt er en fætter med fokus på det praktiske, så har det haft en noget mindre prioritet hos de japanske ingeniører. Der er lavt til loftet på anden sæderække, og personer over 180 vil nok føle sig noget duknakket efter et tur på bagsædet.

Til gengæld må man så håbe, at vedkommende har meget korte ben. Benplads er nemlig også en mangelvare. Bagsædet er helt klart mest anvedeligt til børn.

Andre japanere er hovedkonkurrent

Mazdaen skal hovedsageligt kæmpe mod Nissan, når det kommer til at få kunderne i CX-3. Nissan Juke har dog en trumf i form af at være 35.000 kr. billigere end den billigste CX-3. Juke har samme bagageplads, men der er lidt bedre forhold på bagsædet i form af højere til loftet. Men den mindste motorvariant får altså Juke til at føles noget doven, så du gør klogt i at gå efter den 110-hestes dieselmotor.

Vægter du praktikken lidt højere kan du med fordel opgradere til Nissan Qashqai, der koster fra 230.000 kr. mod CX-3s 210.000 kr. Så får du mere plads, men noget mindre køreglæde for pengene.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Mazda CX-3
Motor: 2,0, R4
Gearkasse: 6-trins manuel
HK: 120/6.000 o/min
Moment: 204 nm v/2.800 o/min
0-100 km/t: 9 sek.
Topfart: 192km/t
Km/l (opgivet forbrug): 16,9
Udstyrspakke: Vision

Pris fra:  239.900 kr.

Tjek også

“Lidt mere kulfiber, tak”

McLaren åbner for online model-konfigurerering af 720S Geneva Motor Show lagde, d. 7 marts, scene til ...