Hybrid-biler er mellemstadiet vi har, i søgen efter elektriske biler til fremtiden. I denne test har vi sat os bag rattet i den nye KIA Niro. KIA Niro laves kun med automatgear, og fås i 3 udstyrsvarianter, ”Vision”, ”Comfort” og ”Advance”, i nævnte rækkefølge. Testbilen her er udstyret med ”Advance”-pakken.
Stor Koreansk familie crossover
KIA Niro er en af tidens nyeste, og efter min mening, flotteste hybrider der fås på markedet, i denne crossover-klasse. Bilen vi har haft til test er i farven ”Deep Cerulean blue”, som på dansk nok vil betegnes som petroliums blå. En farve der gør bil præcist så blød, og kantet som denne hybrid skal være.
Modellen fås kun med en 1,6 liters benzinmotor og automatgear, der kombineret med en elektrisk motor, kører langt på literen! Bilen er opgivet til at køre 26,7 km/l ved blandet kørsel (EU-norm.), men i testperioden fik vi den et godt stykke over dette. Ved landevej med 80 km/t og den adaptive fartpilot tændt, runder bilen godt 34 km/l ud af lige vej.
Udstyrsvarianterne er det eneste du skal vælge mellem i denne hybrid fra KIA. Denne model fås kun med én bestemt motor samt automatgear. Det eneste du skal vælge, er hvor meget teknik du vil have at lege med på turen fra A->B. Der er præcis 50.000kr i forskel fra den billigste model (Vision) til den dyreste (Advance). Og midt imellem de to, kommer modellen ”Comfort”.
Økonomisk, sjov og kreativ
KIA har virkelig formået at skabe en sjov bil, flot og ikke mindst økonomisk grundet hybridsystemet.
Inde i byen kunne bilen nemt finde på at køre på rent el fra batteriet, og dette gav bilen en helt ny dimension. Dækstøjen var der naturligvis. Men med nedrullede vinduer kunne du høre en stille summen, og fuglene der kvidrede. Bilen tager fra helt uden et ryk, som nogle elmotorer har det med at gøre, når der skal føres kraft til hjulene.
Efter lidt tid, alt efter hvor aggressiv du er på speederen, vil benzinmotoren koble til, og enten føre kraft til forhjulene, assisteret af elmotoren, eller kun lade på batteriet. Det er en speciel følelse at køre helt lydløst i en KIA. Hybrid-systemet virker til UG og mangler ikke kræfter, og er helt klart et stort skridt i den helt rigtige retning.
Rigeligt med udstyr, og dejlig kabine
Den testede model var som tidligere nævnt ”Advance”-modellen, og ville nok være den model jeg selv ville købe, såfremt det kom dertil. Det er først oppe i den store model at du får udstyr som blandt andet, Bi-xenon lygter, parkeringssensor i både for og bag, krom dørhåndtag og aluminiums pedaler.
De to mindre modeller kan være rigeligt for nogle personer, men det er først i toplinjen jeg ville være tilfreds med udstyrsniveauet.
Bagagerummet og bagsædepladsen er optimeret, som den også er blevet i andre KIA modeller. På billedet ses en person på 195cm sidde på bagsædet. Der ikke er den store pladsmangel, hverken i længde eller taghøjde, selv for denne person. Bagagerummet er 427 liter i normal dagligt brug, men kan med nedfoldede bagsæder blive helt op til 1425 liter stor.
Vi mener
KIA Niro er en praktisk og sjov hybrid crossover, der indbyder til lange ture med den gode benzinøkonomi. Prisen på Niro starter fra 299.563 kr for mindste udstyrsmodel, den testede koster præcis 50.000 kr mere, altså 349.563 kr.
Bilen er opgivet til 26,3 km/l, som opretholdes selv i bykørsel, da elmotoren træder ind, og man på den måde ”kører grønt og billigt”.
For: Benzinøkonomien, udseendet og praktisk
Imod: Prisen
De Tørre Tal
Mærke/Model: KIA Niro Advance DCT
Motor: 1,6 GDI Benzin (4-cylindret benzinhybrid)
Gearkasse: 6-trins automatisk DCT-gearkasse
HK: 141 (Benzin – 105) (Hybrid – 43,5)
Moment: 147 Nm
0-100 km/t: 11,5 sek.
Topfart: 162 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 26,3 km/l
Pris: KIA Niro Advance DCT starter fra 349.563kr
Foto: Frederik Bonde Nielsen & Nicolai Hald Jepsen
[nggallery id=645]