Ford C-Max kombinerer på genial vis minibus med svingæder.

Ford C-Max kom i sin nyeste aftapning i foråret, og Ford imponerer igen. Bilen har et højt tyngdepunkt, stort bagagerum og god plads på bagsædet. Alligevel kan du jagte ideallinjer på landevejene og hygge dig med lidt lift-off oversteer, hvis du er til den slags. Balancen er nemlig den bedste i klassen.

Vi tester Ford C-Max 1,0 Eco Boost med 125 hestekræfter.

Mindre ændringer

Selvom Ford naturligvis gerne vil fortælle dig, at C-Max er en HELT ny bil, så er det nok at stramme tandremmen en anelse for hårdt. Udover mindre designændringer og seneste generation af Eco Boost-motorer ligner C-Max nemlig stort set sig selv.

Den har naturligvis fået en ansigtsløftning i form af Aston Martin-grillen foran, men ellers er de ydre linjer stort set identiske med dens afløser.

I kabinen er det samme oplevelse. Fordingeniørerne har heldigvis fået has på det hav af knapper, der før terroriserede midterkonsollen og øgede faren for de andre trafikanter markant, når man sad og ledte efter aux-knappen. Nu er der i stedet en touchskærm med samme software, som du også finder i den nye Mondeo. Og det virker udmærket.

Kører stadig genialt!

ESP-knappen holdes inde i fem sekunder, og jeg får nu at vide, at “hey, nu er du sgu selv ude om det”. Det er jeg naturligvis ikke helt, for bilproducenterne er i dag ikke glade for selv at tage fuld kontrol over køretøj. Dårlige erfaringer måske. Dog får jeg has på anti-spin som minimum, og der tillades lidt større forskel på bag- og forakslens linje ud af svingene.

Jeg gearer ned i tredje i den fine 6-trins gearkase, og fører højre pedal sydpå. De 125 hestekræfter fra det 1-liters kraftværk springer op i omdrejninger og leverer de maksimale hypper. En S-kurve nærmer sig. Der er fri bane. Det første apex snittes med flad pedal, og sekundet efter skifter jeg retning for at holde ideallinjen.

Dækkene skriger en smule anstrengt, og forhjulene søger mod en forsikringssag. Et let speederslip og et kontant vrid i rattet løsner dog baghjulene og stikker snuden mod apex – den kan sgu overstyre! Glæden er desværre kort, for det familieorientede ESP-system griber hurtigt ind. Det fjerner dog ikke oplevelsen af en meget responsiv bil, der er let at køre på gassen. Og hvis du ikke kører som komplet bisse, kan du fint nyde det gode chassis uden formynderi.

Dermed fremstår den også sjovere og mere let på tå end dens mere eksklusive konkurrent BMW 2 Active Tourer.

Komforten på motorvejen er fin og støjniveauet moderat.

Giv far livsglæden tilbage

Ford har endnu en gang bevist, at det ikke behøver at være dyrt eller forbeholdt sportsvogne at give føreren et smil på læben. Selvom Ford naturligvis ikke matcher BMW 2 Active Tourer i kabinekvalitet og praktiske løsninger, kører den faktisk sjovere. Dog vinder BMW’en på praktikken, da bagsæderne kan  justeres i længden og ryglænets vinkel ligeså. Det er ikke engang muligt at betale ekstra for i C-Max.

Prisen er naturligvis en anden vigtig faktor, og der er C-Max igen foran på point. C-Max starter ved 238.000 kr. mens du skal skrive en check på minimum 384.000 kr. Og det er jo en sjat!

Vi synes

Ford C-Max er en sjov bil, der kan have tre børn på bagsædet og en hund i bagagerummet. Kvaliteten i kabinen er højnet fra den seneste model, og det var lidt tiltrængt. Alligevel er der dog stadig langt op til BMW 2-serie Active Tourer, der må være den primære konkurrent ift. køreegenskaber. Merprisen på over 100.000 kr. retfærdiggør dog ikke den lækrere kabine i BMW’en.

Skal du bruge syv sæder, klarer Ford det med Grand C-Max, hvor der er endnu højere til loftet og skydedøre i begge sider for praktikkens skyld. Køreegenskaberne er de samme, men der er lidt mere plads i Grand C-Max.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Ford C-Max
Motor: 1,0 turbobenzin
Gearkasse: 6-trins manuel
HK: 125
Moment: 170 nm.
0-100 km/t: 11,4 sek.
Topfart: 204km/t
Km/l (opgivet forbrug): 19,6
Udstyrspakke: Titanium

Pris fra:  258.300 kr.