Hjem » Biltest » TEST: Citroën vil ha’ en bid af luksuskagen med DS5
Har du gået og sukket efter en luksusfranskmand, så er DS5 en prøvetur værd.

TEST: Citroën vil ha’ en bid af luksuskagen med DS5

Citroën besluttede sidste år, at DS5 skulle være et selvstændigt brand uden de tyngende Citroën-vinkler. Ligesom Toyota har Lexus og Nissan Infinity. Citroën håber altså, at folk vil betale mere for modellerne, hvis de ikke hedder Citroën, men blot DS.

Målet er “avantgarde” design og høj komfort, som franskmændene traditionelt har været kendt for. Særligt med deres hydraulikundervogn, der dog ikke har været i brug, siden vi sagde farvel til C5, for nogle år tilbage. Dermed har Citroën heller ingen premiumsedan på menuen. Det håbede man, at DS5 kunne rette op på, men indtil videre har salget ikke være prangende.

En blandet fornøjelse

Da vi prøvekørte den faceliftede DS5 i Paris sidste år, var det da også en lettere skuffende omgang. Franskmandens styretøj virkede kunstigt og uoplagt, mens undervognen heldigvis var blødt op. Ruten var kort, og vi besluttede derfor at teste den nye aristokrat på det, der burde være dens hofret: Autobahn.

Fin kilometerappetit

Den 180-hestes dieselmotor på to liter springer sagte i gang, som vi gør klar til at forlade vogndækket på Scandlines-færgen i Puttgarden. Efter omkring 20 minutters kørsel ser vi åbningen til biltossens nirvana i form det hvide skilt med tre diagonale streger.

Speederen lægges 40 % fladere og den traditionelle, lidt lade automatgearkasse hopper to gear ned og den bomstærke diesel moser afsted, uden at decibelene stiger nævneværdigt i kabinen. Da nålen viser 160 km/t. sættes elektronikken til at tage over, og vi cruiser sydpå mod Hamborg.

DS5’s affjedring er rigtig godt afstemt til komfortabel motorvejscruising, og motoren ligger lydløst ved lave omdrejninger. Retningsstabiliteten fejler heller ikke noget, men styretøjet bliver ubehageligt tungt ved de høje hastigheder, og det betyder, at det er anstrengende at lave små korrektioner på rattet – hvilket du jo gør meget ofte, når du kører på motorvejen.

Der er simpelthen for lidt servohjælp omkring midterstillingen.

Sjælen i behold

På de lange stræk lægger man også mærke til, at sædets lændestøtte ikke er justerbar, og at sædernes bløde puder hurtigt gør chauffør og passagerer trætte i ryggen. Til gengæld kan man nyde kabinen, der ikke ligner noget andet på markedet. Herligt!

Citroën forenklede med faceliftet kabinens layout en smule med færre knapper og en touchskærm. Men heldigvis bibeholdt man det cockpit-inspirerede layout af taget og vippeknapper. Det betyder også, at kabinen føles mindre rummelig, da instrumentbord og tagkonstruktionen tager meget plads.

På bagsædet er der godt med benplads, selv hvis en person på 180 cm. sidder bag sig selv. Den faldende taglinje betyder dog mindre plads til håret, så der begynder det at blive trangt, hvis man er over 180 cm.

Fælles for alle placeringer er dog, at du kan hvile ørerne uanset, hvor du sidder. Selv over 160 km/t. kan du samtale uden at hæve stemmen.

Vi synes

DS5 tapper ind i noget af det, der før i tiden gjorde Citroën’er til noget særligt: Særegent design og komfortable køreegenskaber. Begge dele når DS5 langt med, men styretøjet er desværre ikke køregladt, ligesom det er vægtet unaturligt tungt. Og det passer rigtig dårligt til en aristokratisk cruiser.

Dieselmotoren passer derimod rigtig godt til franskmanden magelige fremfærd. Automatgearkassen føles dog en anelse for magelig og gammeldags med sine halvsløve skift, ligesom man godt kan se, at kabinen har nogle år på bagen, når man kigger på grafikken i touchskærmen og instrumenterne. Og så skal en ægte luksusfranskmand naturligvis have væskeundervogn!

Trods det, er DS5 et friskt designpust, der forhåbentlig varsler mere af samme skuffe fra franskmændene fremover!

De Tørre Tal

Mærke/Model: DS5 180 BlueHDI
Motor: 2.0 R4 turbodiesel
Gearkasse: 6-trins automatgearkasse
HK: 180/3.750 o/min
Moment: 400 nm v/2.000 o/min
0-100 km/t: 9,2 sek.
Vægt: 1.725 kg.
Topfart: 220 km/t
Km/l (opgivet forbrug): 22,7 km/l
Årlige afgifter: 2.900 kr.

Pris fra: 396.990 kr.

Tjek også

Dash-Cam-Caught-The-Explosions-At-Ariana-Grande-Concert-In-Manchester

Dashcam fanger eksplosion i Manchester

I nat skete en tragisk hændelse. En formodet selvmordsbomber detonerede en hjemmelavet springladning, og dræbte ...