Hjem » Biltest » TEST Bilen der tog min mødom
Det store gab er den største designændring, koreanerne er kommet på siden for fire år siden. Det er ikke prangende.

TEST Bilen der tog min mødom

Der er en speciel historie mellem mig og Hyundai i40. Ikke fordi, jeg har hjulpet et hunkønsvæsen af med hendes jomfruhinde, ej heller havde jeg selv min seksuelle debut i et koreansk automobil. Eller noget automobil for den sags skyld.

Nej, det var den bil, der tog min mødom som bilanmelder for lidt over fire år siden.

Jeg vil gerne selv tro, at jeg har udviklet mig en del over de sidste fire år, og at jeg ikke mindst er blevet en bedre biljournalist. Hyundai vil uden tvivl hævde det samme: At Hyundai i40 i dag er en bedre bil.

Dovne koreanere

Ved første øjekast er det svært at se, at det er fire år siden, i40 og jeg sidst sås. Normalt plejer bilerne da at se anderledes ud, når de kommer i en ny aftapning? Koreanerne er imidlertid sluppet meget let udenom en “ny” i40.

Grillen er blevet større, så den ligner resten af familien, og der er kommet nogle lidt anderledes for- og baglygter, men det er det. Normalt kaldes den slags kosmetiske operationer et lille facelift. Men ikke hos Hyundai.

Kabinen byder også på deja-vu. Designet er tæt på identisk, men der er da kommet en trykfølsom skærm i midterkonsollen, der fungerer fint.

Dermed halter Hyundai stadig en smule efter de tyske konkurrenter, når det kommer til plastkvaliteten, mens pladsforholdene bestemt intet fejler. På bagsædet er der rigeligt knæplads til voksne over 180 cm.

Fokus på teknikken

Frem for det kosmetiske, har de koreanske ingeniører i højere grad fokuseret på at få i40 til at køre bedre, ligesom man har opgraderet sikkerhedssystemerne. Blandt andet kan vognbaneassistenten nu selv korrigere på rattet, hvis man er på vej over i den anden vognbane.

Når fartpiloten er slået til, betyder det faktisk, at i40 “selv” kører på motorvejen. Dog går der ikke længe, før en høj melodi minder mig om, at jeg skal have hænderne tilbage på rattet – førerløs kørsel er jo endnu ikke lovligt i Europa.

Mere harmonisk

Under huden på i40 har ingeniørerne gjort undervognen mere harmonisk, så den har større appetit på bump og ujævnheder, mens den krænger mindre, når der svinges. Når der svinges, er i40 også blevet lidt sjovere. Her er mindre understyring, og ved speederslip, løsner bagenden en smule op.

Nogen dynamisk mester er den dog næppe, og Ford Mondeo og VW Passat er da noget længere fremme på de snoede landeveje.

Motorerne, særligt den 1,6 liters benziner, er modellens største banan i udstødningen. Vi kørte den 1,7-liters diesel, der er støjsvag og har en behagelig gangkultur, med et godkendt kraftoverskud. Kun to benzinere er på menukortet: en 1,6-liters og 2-liters GDI uden turbo, og de er et relativt kønsløst bekendtskab. De er momentsvage, tager gerne omdrejninger, men savner generelt power fra en turbo.

Her er der nogle langt mere interessante hyldevarer hos VW og Ford.

Vi synes

Generelt er det skuffende, at i40 ikke har udviklet sig mere på de fire år, og det kan man mærke i kabinen, der virker . Til gengæld er i40 med små ændringer blevet mere harmonisk, og koreaneren har en høj grad af komfort med en komfortabelt opsat undervogn og et meget lavt støjniveau.

Skal du have en i40, skal det være en diesel. Men kørselsbehovet til et oliefyr er nok for de færreste, og det diskvalificerer for mange koreaneren. GDI-motorerne er ligeså umoderne som kabinen – og så er de tørstige. VW Passat Variant har en moderne, lækker kabine og langt mere interessante motorer.

Den er en kende dyrere, og du skal minimum op i en 1,4 TSI Comfort Line, før den er interessant. Den koster fra 378.000 kr. og er dermed 20.000 kr. billigere end den Hyundai, vi tester.

Ford Mondeo stationcar er et kompromis. Her er mindre plads end i Passat Variant og i40, men benzinmotorerne er karismatiske, og så kører den sjovt. Her er prisen 339.000 for en 1,5-liters Eco-boost med 160 hestekræfter og automatgear i højeste udstyrstrim.

Er stationcar-designet ikke et must, er der mange interessante cross-overs, der giver næsten ligeså meget plads, men til langt lavere priser. For eksempel den nye Renault Kadjar eller Nissan Qashqai.

Skal det være en traditionel stationcar, så vent med at køb, til du har prøvekørt den nye Renault Megane Sports Tourer, der snart kommer til Danmark!

De Tørre Tal

Mærke/Model: Huyndai i40 CRDI
Motor: R4 1,7 turbodiesel
Gearkasse: 6-trins manuel
HK: 141/4.000 o/min
Moment: 340 nm v/1.750 – 2.500 o/min
0-100 km/t: 10,3 sek.
Topfart: 203 km/t
Km/l (opgivet forbrug): 21,3 km/l
Årlige afgifter: 3.700 kr.

Pris fra: 399.995 kr.

 

Tjek også

Dash-Cam-Caught-The-Explosions-At-Ariana-Grande-Concert-In-Manchester

Dashcam fanger eksplosion i Manchester

I nat skete en tragisk hændelse. En formodet selvmordsbomber detonerede en hjemmelavet springladning, og dræbte ...