Hjem » Biltest » TEST: Audi Q3: Den buttede baby er blevet teenager
Q3'eren er udstyret med den såkaldte Sport-pakke, der blandt andet betyder 17" alufælge, sportsrat- og sæder samt Audi Drive Select, hvor du kan vælge mellem tre køreindstillinger: sport, komfort og Eco.

TEST: Audi Q3: Den buttede baby er blevet teenager

Anden generation af Audi Q3 er blevet skarpere skåret og mindre dvask.

Vi tester Audi Q3 1,4 TFSI S-Tronic Sport.

Det er bare fire år siden, at Audi lancerede deres mindste SUV, Q3, der skulle gøre livet surt for BMW’s X1. I bund og grund lignede bilen en nedskaleret Q7, der var blevet til i de gode år før finanskrisen. Dengang var benzinøkonomi mindre vigtigt og i dag er de store SUV’er bilernes dinosaurer. Næsten da.

Linjerne var meget bløde og køreegenskaberne derhenad. Nu har Q3 dog fået strammet masken med en ny front og bagende, der har skarpere LED-lygter. Ligesom storebror Q7 har fået det. Motorerne er ligeledes blevet mere miljøvenlige med 17 % mindre CO2 i den 2-liters diesel.

Smalkost i kabinen

Audi er normalt garant for nogle lækre kabiner, hvor de tyske ingeniører har tænkt over, hvordan hver knap skal klikke. Knapperne klikker stadig klart, og der er en høj kvalitetsfornemmelse, men den fremstår lidt kedelig og ordinær sammenlignet med ærkerivalen BMW X1.

Infotainmentskærmen har ikke touchfunktion og grafikken i skærmen virker gammeldags og i lavere opløsning, end man får i noget billigere biler. Bag rattet savner jeg også en bedre køreposition, selvom sportssæderne støtter fint. Rattet kan ikke trækkes langt nok tilbage og nedad, hvilket giver en noget opret siddeposition.

Overrasker på landevejen

Efter lidt moslen med rat og sæde finder jeg en tilforladelig kørestilling, og jeg stikker de fire ringe på grillen stik vest mod Roskilde omegn, hvor der er sjovt at køre bil. En S-kombination åbenbarer sig i horisonten, og jeg lægger DSG-gearkassen i manuelt mode, så jeg selv kan bestemme med skiftepalerne bag rattet.

To klik og gearkassen springer resolut ned i tredje gear. Speederen masseres mod gulvtæppet og en knurrende motorlyd fra den lille turbobenziner fylder kabinen. Kort før svinget skiftes der op i fjerde på et splitsekund og et lille ryk, og jeg stikker snuden ind. Indstyringen er godkendt, og der er knapt med krængning i den højbenede tysker.

Understyring er der heller ikke meget af, og den reagerer fint på input med højre fod. Q3 matcher umiddelbart BMW X1, når det kommer til køreegenskaberne i kurverne.

BMW X1 er vokset fra Q3

Audi Q3 matcher dog ikke BMW X1 i kabinen, hvor du ikke i ligeså høj grad føler, at økonomien kun rakte til en slutseddel på den mindste SUV på programmet. Ydermere er X1 vokset noget ift. dens forgænger, hvor Q3 har bibeholdt sine grundlæggende proportioner. Det betyder, at du får noget mere SUV-følelse og plads i BMW X1. Motorerne i den bayerske vogn må også siges at have lidt mere karakter på både benzin- og dieselsiden. Quattrofirehjulstræk er naturligvis muligt som tilkøb.

Vi synes

Audi Q3 er blevet en bedre bil, der føles mindre doven at se på og køre i. Dog kunne der godt være gjort mere ud af kabinen for at matche rivalen BMW X1. På landevejen overrasker bilen fra Ingolstadt positivt med en god balance og en fin komfort, når der ædes kilometer. Som samlet pakke fremstår BMW X1 dog med mere SUV-følelse for pengene.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Audi Q3 S-Tronic Sport
Motor: 1,4 turbobenzin
Gearkasse: 6-trins dobbeltkobling
HK: 150 v/ 5.000 rpm.
Moment: 250 nm. v/ 1500-3500 o/min)
0-100 km/t: 8,9 sek.
Topfart: 204km/t
Udstyrspakke: Sport

Pris fra:  437.251 kr 

Tjek også

BMW 5-serie får stjålet sine fælge

I sidste uge, var det en C63 AMG Coupé, det gik udover, idag er det denne BMW 5-Serie.